-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forsiktig Rolls-volusjon
Ghost, minstemann i Rolls-Royce-familien får en lettere oppgradering. Det skal selvsagt i minst mulig grad synes – bare være der.
Inngangsbilletten til nytt Rolls-Royce-eierskap blir nå Ghost Series II, en noe oppgradert minstemann – om man kan kalle en bil nesten fem og en halv meter lang for det.
Ghost ble lansert i 2009, som et alternativ til Rolls-eiere som kanskje foretrakk å kjøre selv. I fjor kom coupé-utgaven, Wraith, og nå pusses Ghost opp nok til å fortjene «Series II»-merkenavnet.
Utvendig har det skjedd litt. Nye frontlykter (lånt av Jeep Grand Cherokee?) og en pyntelist på panseret skal utstråle en mer «dynamisk visuell signatur». Små endringer på støtfangere og litt krom skal få bilen til å se større og mer moderne ut.
Ingen fingeravtrykk
Innvendig har det skjedd litt mer. Nye seter både foran og bak gir flere justeringsmuligheter, og baksetene kan konfigureres til «lounge mode», hvor de er vinklet noen grader mot hverandre. For en «mer intim setting» og «forenklet kommunikasjon», selvsagt. Gjerne mens massasjeprogrammet går.
Instrumentene har fått en liten overhaling, det samme har det analoge uret i dashbordet.
Mellom forsetene sitter «Spirit of Ecstasy Rotary Controller» – iDrive på BMWsk – som gjør at man slipper en heslig berøringsskjerm. Slike skjermer gir bare «skjemmende fingeravtrykk i øyehøyde», og hører ingensteds hjemme i en Rolls-Royce.
Teknologisk og drivlinjemessig er det ingen store ting å notere. Motor og girkasse beholdes som før, men alle Ghost Series II får GPS-styringsfunksjonen på girkassen. Denne funksjonen, som vi kjenner fra BMW, bruker GPS til å vite om bakker, svinger og kryss, slik at bilen «velger riktig gir før rundkjøringen».
Små endringer i demperoppsettet skal sørge for at Ghost virkelig er «en oase av ro i en frenetisk businessverden», som Rolls-Royce selv sier det.