Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V Concept
Paris 2014 (Foto: Knut Skallerud)
Honda HR-V Concept
Paris 2014 (Foto: Knut Skallerud)

Honda HR-V for Europa

Dette er en modell den norske Honda-organisasjonen virkelig ser frem til. Nye HR-V debuterer i Genève og kommer til Norge før skoleferien avsluttes i august.

Publisert Sist oppdatert

Bilen har vært vist som konsept på flere messer, senest i Paris sist høst. Den er suksessivt lansert på andre kontinenter, og nå kommer altså turen til Europa.

Basert på bildene vi har fått ser dette lovende ut, og vi blir ikke mindre entusiastiske av å lese detaljene Honda nå slipper. De lover en praktisk bil med masse kjøreglede og god komfort.

Crossover
Man kjenner igjen designtrekk fra storebror CR-V i fronten, men i profil ser man en tydelig coupé-formen, godt hjulpet av vinduer som smalner mot hekken og skjulte håndtak for bakdørene.

Honda lover et moderne interiør med fleksible løsninger, myke materialer og god komfort. Infotainment-systemet «snakker med» moderne smarttelefoner, og sikkerhetsnivået er høyt, særlig om du strekker deg over laveste utstyrsnivå.

Magiske seter
HR-V bygges på Hondas globale B-segment plattform som byr på gode muligheter for et smart interiør. For eksempel frir en flat drivstofftank montert under forsetene opp plass under baksetene, slik at man kan montere Hondas innovative Magic Seats-system der.

Baksetene kan deles i forholdet 60:40. Ryggene kan legges ned for å lage et stort varerom med flatt gulv.

Du kan også legge ned fremre passasjersete når du skal ha med deg lange gjenstander, eller du kan heve sitteputene bak vertikalt slik at du kan plassere en yuccapalme der. Meget smart.

Romslig
Bagasjerommet har en kapasitet på 453 liter med baksetene i bruk, og 1026 liter når setene legges ned, ifølge VDA standard. (Vær obs på at de fleste produsenter måler volumet til taket når setene legges ned, Honda måler av en eller annen grunn under vinduene.)

En stor bakluke og lav lasteterskel gjør lasterommet anvendelig.

Honda har brukt myke materialer på flatene du berører, og pyntet opp interiøret med detaljer i børstet krom. Utstyrsnivåene Sport og Executive har en 7-tommers berøringsskjerm som gode infotainment-muligheter.

Android
Skjermen benytter Android operativsystem og betjenes som en smarttelefon. Gjennom «Honda Connect» får man enkel tilgang til nettbaserte tjenester som web-browsing, «real time» trafikkinfo, nyheter og vær, sosiale medier og musikk.

En del apper kan lastes ned fra Honda App Centre allerede, og flere kommer. Smarttelefoner kan kobles til Honda Connect via MirrorLink, WiFi, Bluetooth, HDMI og USB.

HR-V er bestykket med radarsensorer og kameraer foran og bak. Bortsett fra laveste utstyrsnivå inngår «Hondas Advanced Driver Assist System» som standard.

Det innebærer Intelligent Speed Assist (adaptiv druise-kontroll), City Brake Active Assist (bremser automatisk), Forward Collision Warning (varsler), Lane Departure Warning (filskiftvarsel), Traffic Sign Recognition system (leser trafikkskilt), og High-beam Support System (automatisk fjernlys).

To motorer
I Europa skal HR-V kun selges med forhjulsdrift. To moderne motorer fra Hondas Earth Dreams Technology-serie star på programmet, en 1,5-liters bensinmotor med 130 hestekrefter samt en 1,6-liters diesel med 120 hk.

Sekstrinns manuell girkasse er standard, men bensinmotoren kan også kombineres med en CVT automatkasse.

Honda lover kjøreegenskaper på sedan-nivå takket være lavt tyngdepunkt og et lett, men likevel stivt karosseri der selve strukturen består av 27 % høyfast stål. De lover også god støydemping i kabinen.

Det blir spennende å se nærmere på bilen i Genève, og vi gleder oss til å sette oss bak rattet på et eksemplar.

Powered by Labrador CMS