Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Morgan i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen

Sensasjon: Nytt fra Morgan

Morgan boblet nesten over av nyheter i Genève. Det er ikke hver dag.

Publisert

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Hva med for eksempel en utrolig advarsel på toppen av V2-motoren på trehjulingen. «Danger Hot» sto det med rød skrift oppå et deksel som ødela hele det nydelige bildet av en skikkelig maskin der ute i det fri.

Dersom amerikanerne virkelig krever at man må bygge inn en advarsel om noe som burde være så opplagt, ser det dårlig ut for entusiast-femtiden.

Eller hva med sideblåser på en Plus 8? Det er mulig det ikke er flunkende nytt, men jeg har ikke lagt merke til det før.

Utrolig tøft med blårøyk og skadelige stoffer omtrent rett under rumpa di – men er slike blitt lov i Norge nå? Jeg husker det var noen problemer rundt dette temaet første gang vi tok ut en Viper i Norge.

Skinnvarer
Så er det nok ikke helt nytt, den store kofferten med preget Morgan-logo til å hekte bakpå en slik bil heller, men det er jo så fantastisk stilig. Og opplagt noe som kommer igjen.

Sbarro hadde sydd skinntasker som skulle festes utenpå en av hans merkverdigheter, og Pininfarina viste en helt ny form for bagasjefutteraler på sin sykkel.

Vi ser kanskje en trend igjen.

Men det som virkelig var nytt hos Morgan, og da mener jeg Nytt som i Nytt, var Aero-modellen. Du kan selvfølgelig innvende at den har vært i produksjon i 15 år og vært bygget i 1250 eksemplarer.

Men her har du en modell der karosseriet er lettere modifisert, bedre aero foran, clamshell-form der bak.

Mer vind i seilene?
Dessuten kommer den kun som åpen, men med muligheter for en fast hardtop, den har et nytt aluchassis, stivere enn før, den har endret opphengningen, fått sperre i diffen og en ny sekstrinns transmisjon med manual-skiftere under rattet.

Hvis ikke dette kan kalles nyheter (i Morgan-sammenheng) så vet ikke jeg.

Dessuten har den fått et helt nytt dashbord. Fremdeles retroinspirert ble jeg fortalt i etterkant. Men da var jeg så overveldet at jeg glemte å se etter.

Morgan-salget i Norge ble halvert i fjor. Nå er det på tide at noen reagerer på alt det nye derfra, slik at bestanden kan øke litt igjen.

Powered by Labrador CMS