-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En av Renaults viktigste
Det skal Renault ha – dette må være blant bransjens best bevarte hemmeligheter de siste 15 år.
- Den nye Kadjar vil spille en nøkkelrolle for Renaults vekst og inntjening fremover, var Carlos Ghons budskap da han presenterte sin nye Kadjar crossover for europeisk presse i Paris mandag.
Ikke en ting var lekket ut før invitasjoner til en presentasjon i Paris den 2. februar begynte å bli sendt ut. Vi visste ikke stort før Renault offentliggjorde navnet for noen dager siden. Og det var først ved presentasjonen at vi virkelig fikk beskjed om hva dette var.
Det vil si, det fikk vi ikke beskjed om. Detaljene var det langt mellom. 445 x 184 x 160 cm er vel det eneste konkrete jeg har å fortelle om – litt større enn Qashqai i alle retninger.
Pluss at bagasjerommet, med baksetene på plass, med sine 472 liter er 42 liter større enn plassen i Qashqai.
Høye ambisjoner
Men det er altså viktig, kunne Carlos Ghosn fortelle oss. Den skal bli nummer tre i segmentet i Europa i 2016, som blir det første fulle salgsåret (bilen kommer på markedet i noen versjoner, også i Norge, i uke 26 i år.)
Den skal også bygges i Kina, Renaults første der, i tillegg til å bygges i Palencia i Spania – som alle trodde var en tastefeil for Valencia.
Og for egen del kan vi jo si at Renault må ha gjort noe veldig galt dersom denne ikke blir en suksess. Den detter jo midt oppi det segmentet (definert som C-segment Crossover) som øker mest for tiden, og som i dag utgjør 25 prosent av verdens bilsalg.
Og selvfølgelig er det en trygg konstruksjon, på den måten at den er bygget på flere års Qashqai-erfaringer, og at den sikkert kan posisjoneres slik at den både starter under QQ i pris og kan ende godt over med et overlegent utstyrsnivå.
Men akkurat det vet vi ikke før Genève. Da får vi både høre om prisene og vi får se bilen innvendig.
Erfaren designer
For her var det bare det eksteriøre vi fikk se og høre om, og siden det derfor er det eneste som vi kan fortelle om nå, så la det være nevnt at vi møtte Alain Loray, en gammel bekjent som gikk ut fra Art Center i 1989 sammen med blant annet Henrik Fisker (du vet, Fisker-bilen) og Stephane Schwarz – ex Nissan med blant annet Qashqai på samvittigheten, nå Zagato.
Han var den ansvarlige for dette prosjektet som han hadde jobbet på både mens han var hos Dacia i Romania og Samsung i Korea, men det hele var fullført i Paris.
Vi møtte Victor Sfiazof, en ung rumener som du snart skal høre mer om – han er mannen bak Alpines Gran Turismo Vision-bil, men jobbet lenge på denne crossoveren.
Vi møtte Antony Lo, ex Saab, nå sjef for Renaults eksteriørdesign, som kunne fortelle at det var mange felles deler mellom denne og Qashqai – men at de selvfølgelig ønsket å differensiere de delene man kan se.
Navnestrid
Og vi møtte Laurens van den Acker, designsjefen, som (som vanlig) stilte med skreddersydde svarte og dramatisk røde sko i anledning den nye bilen, og som kunne fortelle at han selv helst ville ha kallet denne bilen Kayak, og ikke det navnet den til slutt fikk: Kadjar.
Og var begge enige om at Bertones Kayak fra 1995 ikke var noe dårlig forbilde for noe som helst.
Internt har bilen hett Kayak helt til de siste ukene, men det er selvfølgelig mulig, selv om jeg ikke skjønner det, at Kadjar er et naturlig navn på noe som skal ligge midt mellom Captur og Koleos.
Vi kan trygt regne med at bilen har et praktisk og funksjonelt interiør, vi kan trygt regne med kjente motorer med lavt utslipp, vi kan garantert ikke regne med noen plug-in variant, og vi kan trygt regne med en viss off-road kompetanse.
Brekkstang i Norge
I Norge er det store forventninger til bilen. Bare i år – et halvt fullt salgsår – regner man med 600 biler – og samtidig skal modellen hjelpe til å hente inn ca. 15 nye forhandlere.
«Og neste år skal jeg ha ut, kanskje, 1500 av disse, og jeg skal over tre prosent markedsandel, og det betyr at da kan vi virkelig begynne å trykke på», lover importørens direktør Anders Gadsbøll.
Men for ordens skyld. Carlos Ghosn er altså toppsjef for to selskaper som begge er blant verdens 500 største – Nissan og Renault. For nesten 10 år siden satt vi i Paris og hørte på hans utrolige «jeg lover å…» tale, der han ikke snakket om mål, men om commitment – forpliktelser.
At svært mange av forpliktelsene aldri ble nådd er så sin sak, poenget var at han var en dynamo som ladet opp alle rundt seg, medarbeidere og markedet. Hadde han ikke greid å få opp entusiasmen da, er det ikke godt å si hvor Renault hadde vært nå.
Her sto han først og holdt verdens slappeste PR-tale i fem minutter (Fluide linjer og seduisant – forførerisk er liksom ikke noe jeg trenger en av verdens største industriledere for å fortelle meg).
Knalldebut
Derpå gikk han av scenen og to kanoner smalt og det drysset hvit konfetti over forsamlingen i noen minutter. Hvorpå to Kadjarer (heter det det? Kadjarenes inntogsmarsj?) kjørte etter hverandre inn på scenen.
Så kom Ghosn tilbake og hentet opp hele prosjektteamet i røde gensere, hvorpå vi ble invitert til å ta bilder av Ghosn og prosjektteamet.
Kuriøst er det nærmeste jeg kan komme uten å fornærme noen.
Men hvis du lurer. Jeg syns bilen ser kompetent ut. Jeg savner kanskje litt frekkhet i linjene, men dette skal altså bli en volumbil, og da skal man ikke Juke for mye.
Etter Genève vet du litt mer, og etter vår prøvekjøring i mai/juni skal du få vite alt.