-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Superb avslørt
De har klart å holde den skjult til nå, men her kan vi avsløre neste generasjon Superb med minimalt av kamuflasje.
Bare noen dager etter vi skrev om nye Superb basert på «spionbilder» fra Skoda, har vår samarbeidspartner Carparazzi kommet over en bil uten den psykedeliske innpakningen.
Den store sedanen er tredje generasjon Superb, og influert av konseptbilen Vision C som sto i Genève i vår.
Skoda nyter godt av å tilhøre VW-familien, den får tilgang til alt av teknologi som er utviklet til Passat og Golf siden Superb også er bygget på den moderne MQB-plattformen. Det gjør bilen lettere, mer effektiv og sterkere enn forgjengeren.
Romslig i særklasse
Superb blir en av de største bilene på denne plattformen, med en akselavstand på 2836 mm – hele 75 mm mer enn dagens modell som allerede har suverent best bakseteplass i sin klasse.
Skoda klarer også å legge inn mer luft over hodet, ikke ved å øke høyden på bilen, men ved å senke seteposisjonen, noe som også påvirker tyngdepunkt og dermed kjøreegenskaper i positiv retning.
Stort utvalg
MQB-plattformen gjør at Superb kan anvende alle de ti motorene som fins i Golf og Passat. De har slagvolum fra 1,4 til 2,0 liter og effekt fra 120 til 280 hestekrefter.
Trolig vil 3,6-liters V6-en som sitter i dagens toppversjon, Superb VR6, bli erstattet av en 2,0-liter med turbo. Denne er nok uansett lite interessant for Norge.
2.0 TDI vil leveres i to ulike effekt-versjoner, og trolig vil minste dieselmotor være en 1,6-liter. Firehjulsdrift og moderne 7-trinns DSG girkasser vil også finne veien til Skodas nye flaggskip.
Green E
Nye Superb vil bli første Skoda-modell som kan kjøres på strøm – ikke som ren elbil, men som plug-in hybdrid med drivlinje lånt fra Passat GTE som kombinerer en 1,4-liters TSI-motor og elmotor for en samlet effekt på 218 hestekrefter, trolig under betegnelsen Green E.
Regn også med at Superb får et høyt nivå på sikkerhetsfronten, samt mulighet for teknologi som LED hovedlys og avanserte lyd- og infotainment-systemer.
Skoda viser nye Superb for presse og forhandlere i februar, og den første publikums-visningen blir bilutstillingen i Genève i mars.
Ifølge vår lanseringskalender kommer den til Norge på sensommeren, mens stasjonsvognen følger et par måneder senere.