-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tourings Ferrari
Dersom BMW hadde ønsker om å produsere Tourings åpne Mini, hadde vi vel hørt noe om det nå. Men de skal i hvert fall håndbygge fem utgaver av sin Ferrari F12-versjon. Berlinetta Lusso kaller de den.
Folk må gjerne ta seg av F12 – fra jeg så den første gang i Genève for tre år siden, har jeg ikke akkurat vært superbegeistret for formen.
Når jeg leser om igjen det jeg skrev etter å ha sett de første bildene, ser jeg at jeg var forholdsvis nøktern da også: En Ferrari i gamle Ferraris ånd, skrev jeg. Og han var ikke akkurat kjent for å være opptatt av det estetiske.
Spesialist-overhaling
Dette er nummer et-eller-annet i en serie konsepter de har vist oss i Genève de siste årene. Den jeg likte beste var Alfa-derivatet som de kalte Disco Volante – etter en av deres virkelig ikoniske historiske karosserier.
Og så hadde de selvfølgelig Mini-konseptet, bestilt av BMW til Villa d’Este i sommer. På tross av at mange åpenbart dånte av begeistring, er det fremdeles ikke noe som tyder på at den vil se noen form for produksjon.
Lange tradisjoner
For her tar de en eksisterende bil, og så gjør de enda noe mer ut av den.
Hva er det egentlig de har gjort her? Rundet av noen skarpe kanter. Litt retro her og der.
«Vi brukte tid og energi til å sørge for at de perfekte proporsjonene kom enda bedre frem. Det er det som karakteriserer Touring Superleggera, vi ser ingen grunn til overdesigne, eller gjemme bort designelementer», sier Louis de Fabrickers, sjefdesigner for Milano-firmaet.
Gjennomført
Den azur-blå lakken er med på å fremheve akkurat dette, men fargeskjemaet inni bruker et kremfarget bånd rundt hele den innvendige coupéen for å splitte opp det mørke blå inntrykket.
Det er masse håndarbeid her. De kraftige blå stingene på interiørmaterialene er åpenbare. Men håndbanking av aluminiumspaneler er ikke like åpenbart, ei heller all poleringen, gjort med håndkraft, for å få frem den helt spesielle overflaten.
Vellykket
Jeg har gått rundt bilen et par ganger, og den ser bedre ut enn originalen – det skal de ha. Og med den samme 6,3-liters V12-motoren et sted der nede, kan jo ikke dette bli galt. Jeg brukte også litt tid på Minien som sto på standen, men den etterlater meg fremdeles helt kald.
Touring Superleggera presenterer denne modellen som nok et bevis på at det er de som representerer The Golden Age of Italian Fuoriserie. Og siden det er slike opphøyde begreper vi snakker om, er det ikke noe vits i å spørre om hva dette koster.
Men du må ha med deg din egen F12 først, hvis du ønsker å kjøre ut av porten et halvt års tid etterpå i en Berlinetta Lusso.