-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hybrid sportsbil
I Detroit viste Lexus sin nye sportscopué, LC 500. Til Genève kommer varianten som kan gjøre den salgbar i Norge.
Bilen som sto i Detroit var utstyrt med en 5-liters V8-motor. Det er jo ikke annet å vente på en amerikansk bilutstilling.
Men når den sporty Lexus-modellen dukker opp i Genève om to uker, er bilen omdøpt til LC 500h. Og da skjønner vi umiddelbart at den får en hybrid drivlinje ala den som sitter i nye RX 450h, men effekten er enda høyere i LC 500h.
Drivlinjen har betegnelse Multi Stage Hybrid System og anvendes for første gang i LC 500h. Den kombinerer en V6 bensinmotor på 300 hester og 348 Nm med en 60-hesters elmotor. Det gir en samlet effekt på 354 hestekrefter.
Lexus oppgir ikke maks dreiemoment når begge motorene drar sammen, men vi kan regne med at man oppnår minst det samme som RX, drøye 800 Newtonmeter. Det skal i alle fall være tilstrekkelig til å gjøre 0-100 km/t på under fem sekunder.
Ny girkasse
Tradisjonelt anvender Toyota/Lexus trinnløse CVT-kasser i sine hybrider, ikke uten en porsjon pepper fra pressen som ikke er spesielt begeistret for slike girkasser.
I LC 500h har de montert en firetrinns automatkasse, ifølge Lexus for at turtallene skal være med i tråd med førerens gasspådrag. Og de legger også inn muligheten for manuelle girskift via spaker på rattet.
- Den nye multi-stage girkassen i LC 500h har fire trinn i automatkassen, og sammen med planetgiret gir dette 10 trinns-automat i praksis. Girskiftene skjer like raskt som med dobbeltclutch, forklarer informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Du finner det meste som er verd å vite om bilen i vår omtale fra Detroit – bare bytt ut V8-motoren med den hybride som viser i Genève.