Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept
Subaru XV Concept

Impreza-familien utvides

Subarus konsepter er spennende fordi de ligger så tett opptil neste produksjonsmodell. Samtidig er Subarus konsepter så lite spennende – nettopp av samme grunn.

Publisert Sist oppdatert

Nå skal jeg være litt rettferdig. I 2013 kom Osamu Namba og hans gjeng med designere opp med Viziv. Det var en skikkelig konseptbil, som ikke sporte oss direkte inn på en eller annen fremtidig produksjons-Subaru.

Men så har det vært helt klare forhåndsmeldinger igjen, og hvis du ser hva som har kommet derfra de siste månedene: Impreza-såkalte-konsepter. Hatchback i Tokyo og Sedan i LA.

Og nå altså en antydning – sikkert mye mer enn en antydning forresten – av den nye XV. Når var det den forrige kom? 2011 eller noe sånt? Kanskje på tide å skifte ut allerede?

Crosstrek
Denne modellen er viktig for Subaru. I USA, der den heter Crosstrek, solgte den nesten 90.000 i fjor – en økning på 25 %. Med en ny modell vi den økningen bare fortsette.

Nå er det vel ikke SÅ mye å si om bilen som sto i Genève. XV Concept het den, så det var ikke særlig tvil om hva det var.

Jeg likte den nye belte-linjen og jeg likte de nye lysene foran. Og selvfølgelig er de få oransje innslagene lekre, men det er vel tvilsomt om de blir med helt til produksjonen.

Det blir nok ikke disse 19-tommerne heller, så bilen vil sikkert gi et helt annet inntrykk når den kommer på magrere føtter.

Hva vi ikke ser, men som selvfølgelig er viktig for Subaru, er at denne også står på den nye Global Platform, som skal bli underlaget for alle Subaruer fremover – bortsett fra BRZ.

Populær
XV var en modell som solgte bra. Over 2000 biler det første året. På tross av at lanseringsfargen var en oransje som jeg kanskje ikke ville anbefalt, dersom du tenkte på restverdien.

Så tenk da hva den vil selge i dersom den nye modellen, når den kommer, får samme farge som den vi så i Genève. En aldeles nydelig gråblå kulør, en av utstillingens lekreste toner.

Hvorfor Subaru valgte å kalle den noe så komplisert som Glacier Khaki Silica begriper jeg ikke. Men det sto en på standen som lovte meg at den skulle inn i Subarus fargekart for produksjonsbiler.

Subaru har ikke oppgitt noen tekniske data. Det eneste de etterlater oss er noen dimensjoner:

Ytre mål: 4,520 × 1,920 × 1,570 mm. Akselavstand: 2,670 mm og dekkstørrelse: 245/50 R19. Og så presiserer de: 5-seter.

Powered by Labrador CMS