-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Cabriolet som blir til SUV
Se nøye på denne bilen. Om halvannet års tid er T-Cross Breeze i Norge som VWs kommende kompakt-SUV. Naturligvis med annet navn.
For to år siden stilte Volkswagen med den dieseldrevne targa-SUV-en T-Roc i Genève. To år og en dieselskandale senere har VW-folkene kappet av resten av taket og nappet ut dieselmotoren til fordel for en elektrisk drivlinje.
Naturligvis har T-Cross Breeze MQB-baserte Tiguan i bunnen. Interiøret er lekkert, og baksetet lar seg sitte i.
Men troen på hva julenissen faktisk kan fikse, må være godt forankret for å kunne tenke at VW virkelig vil sette en kabriolet-SUV i produksjon.
Denne er kun ment som blikkfang for å vende blikket fra høstens triste dieselaffære og mot en fremtid hvor VW kommer til å spille rollen som en av de største bilprodusentene i verden, kanskje allerede neste år som DEN største.
Vekstambisjoner
– Vi skal bli store og supersterke på SUV i Norge, slår VW-sjef Ulf Tore Hekneby ettertrykkelig fast. Volkswagen-konsernet har store huller i SUV-programmet, men de fylles nå opp med nye modeller i alle merkene VW er representert med i Norge.
T-Roc, eller hva det endelige navnet måtte bli, er VWs SUV-svar til dem som i dag kjøper eksempelvis Mazda CX-3, Mitsubishi ASX og Opel Mokka. Altså en bil i skjæringspunktet mellom B- og C-klassen. I Norge neste høst og trolig adskillig røffere og mer høybygd i stilen enn halvbroren Audi Q2.
Audi Q2, som du kan lese om ved å følge linken, vil ha det meste felles med T-Roc, men blir lavere og mykere i stilen.
VW Tiguan er snart i Norge. Bilen blir større enn utgående Tiguan, og kjøres med stort bagasjerom fram som fullverdig familie-SUV. En forlenget variant med sju sitteplasser kommer i Q2/2017.
Ulf Tore Hekneby regner med som sikkert at Tiguan også blir å finne som ladbar hybrid fordi en slik variant blant annet befinner seg på Genève-messen og fordi konsernet allerede har tre ladbare modeller på MQB-plattformen.
Også Skoda orienterer seg nå mer mot SUV-kjøperne. 4,70 meter lange VisionS har naturligvis sju sitteplasser siden Tiguan har fem. Så bytter de om i neste runde. For også VisionS blir kortere femseter litt inn i fremtiden. Da fases Yeti ut. Regn med SUV-en som første ladbare Skoda.
I 2017 vil også VW Touareg – tvillingbroren til Porsche Cayenne – være på plass som stor SUV og konkurrent der Volvo XC90 nå jafser grovt til seg av godt bemidlede bilkjøpere.
Se video og stort bildegalleri under saken.