-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Over 2000 hester fra Arash
Arash er ikke et nytt navn på disse sidene. Men det er nytt at de kommer med mer enn 2000 hester, inni én bil, til Genève-utstillingen.
Hvem kommer til å vinne det avsindige hk-kappløpet på årets Genève-utstilling? Pengene har stort sett vært satt på Bugattis nye Chiron eller på Königseggs produksjons-Regera.
En liten melding, og en rendering, fra England gir beskjed om en klar outsider: den nye AF10 fra Arash.
Warp
Bilen ser vill ut, og den korte beskrivelsen er enda villere: Hybrid Hyperbil med et fem-motors «warp-drive» konsept, med 2080 hk!
Glem det med «warp». Beskrivelsen er mer neppåjora. Start med en 900-hesters kompressor-V8 fra GM.
I tillegg kommer fire elmotorer (bygget i Tyskland, blir det av en eller annen grunn presisert). Med energi fra et 32 kWh litiumbatteri leverer disse fire motorene 1180 hk i tillegg. Kombinert dreiemoment blir i samme åndedrag 2280 Nm.
Fem girkasser
Så langt ligner oppskriften, om ikke mengden, på andre fantasier vi har sett. Men så sørger Arash-folket for en virkelig finte: De bruker fem girkasser også, for å overføre disse kreftene.
En sitter på bensinmotoren, og er enten en sekstrinns manuell eller en robotisert versjon. Men i tillegg er det en to-trinns transmisjon for hver elmotor. Ikke et ord om hvordan disse fem samhandler – men jeg regner med at det blir en slags forklaring i Genève om en ukes tid.
Vi vet ikke noe om vekten, men blir fortalt at vi har en karbonfiber- / aluminiumkonstruksjon foran oss. Interiøret har de ikke sluppet bilder av, men de har simulert noen verdier som under tre til hundre og under åtte til 200 og under 27 til 300, samt at den stopper på 322 km/t.
Rask nok?
Det er noe rart der, og det må jo være åpenbart for Arash-folket også. For Koenigsegg-verdiene er jo godt på den andre siden av disse, og Chiron-verdiene vil nok også bli mektigere – selv om ingen av dem banker Arash i hk-kappleiken.
Prisen skal starte på £ 1,1 mill, med 100.000 til for «racing» utgaven (med bur og brannslukker).
Trøsten er at du kan også få AF10 med en 550 hk V-åtter for forsiktige 350.000. Eller kanskje du nøyer deg med "billigmodellen" AF8 til bare 165.000? Da burde du i så fall ha vekslepenger nok til å lage en snerten liten metallplate til å feste bakpå der det står «2080 hp».