Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96
Fabrizio Giugiaro og Matthew Jin
Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Techrules GT96

Gianetti design

GT96, men fra Kina!

Morsomt med en revolusjonerende bilkonstruksjon, men hvorfor rappe modell-navnet?

Publisert Sist oppdatert

Da jeg første gang møtte Techrules på Genève-utstillingen for et halvt år siden, ante jeg ikke at de hadde tenkt å beholde GT96-navnet. De bokstavene og i alle fall det ene av tallene trodde jeg var reservert Toyotas litt tafatte forsøk på å komme tilbake med sportsbiler.

Men fremdeles kommer det meldinger om GT96 fra Kina/Torino. Nå nærmer det seg et nytt Genève, og en produksjonsversjon begynner å bli fullført hos det nye Giugiaro-teamet i Torino.

Italiensk design
Far og sønn Giugiaro har jo endelig slått opp med VW-Gruppen og er tilbake til der hvor selskapet startet – som freelancere. Og nå er det altså kinesiske Techrules de freelancer for.

Nå kommer det noen bilder som antyder at det de kaller produksjonsmodellen nærmer seg fullføring.

«Dette blir et flaggskip for revolusjonerende elbil-teknologi, og det kommer designen til å speile», lover Fabrizio Giugiaro. Og legger til at her blir det design-signaler som vi kommer til å se på en rekke kommende modeller fra Techrules.

Hitec
La oss håpe det stemmer, for oppskriften er av den typen vi håper følges opp. Mikroturbiner matet med for eksempel biogass, driver dynamoer som sender strøm direkte til elmotorer som drar hjulene. Overskuddsstrøm lagres i en ny batterikonstruksjon.

Hele drivlinjen er fullstendig ny, og i sin helhet utviklet av et kinesisk selskap som heter Txr-5 som også driver med blant annet luftfart, nye materialer og biodrivstoffer.

Svært mye av arbeidet skjer i Torino-området nå som det nærmer seg alvor. Ikke bare er Giugiaro engasjert, men en annen partner, L.M. Gianetti, som skal bygge bilen, bor rett rundt hjørnet.

Det er snakk om 25 enheter per år, av denne første utgaven, og de skal være klare fra neste høst.

Men disse skal være banebiler, og først og fremst hjelpe til med å optimalisere drivlinjen. For det skal ikke ta lang tid lang tid før GT96 skal gjøres gate-lovlig, og deretter skal det følge andre modeller i «mer konvensjonelle segmenter».

Powered by Labrador CMS