-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Utrolig crossover fra RUF
Dette ser ut som en litt gammel Porsche, men med LED-lys. Og jeg kan love – den vil aldri sitte på noe Porschechassis.
Alois Ruf har drevet med Porsche-baserte ting i en menneskealder.
Nå skulle han feire 30-årsdagen for YellowBird, og hadde i den anledning innkalt Simon Kidston som mikrofon-fører for festen.
Ruf er flink til å omgi seg med smarte folk. Kidston er noe av den mer garvete i den det minefylte farvannet som heter kjøp og salg av virkelig eksklusive klassiske biler.
En annen av Rufs nære kompiser er Alfredo Stola, Studio Torino og mye annet. Gjennom det samarbeidet har vi blant annet fått W med sin Lykan Hypersport – debuterte i Beirut og har flyttet til Dubai. Den bilen bruker også en RUF-motor.
Men tilbake til YellowBird. Et tysk bilsportblad skulle kåre verdens raskeste bil. Og i denne David og Goliath-kampen var det Rufs bil som kom best ut.
Nesten ingen hadde hørt om den, eller han, før.
Det var CTR2, det, med sine 340 km/t.
Senere har det blitt en del av dem. Det ble også en elektrisk 911, som han lånte bort til en norsk elbil-forestilling en gang.
Fra tuner til produsent
Og det ble en V-åtter som aldri ble helt klar («vi har lagt den på is en stund» fortalte han meg i går, «Men den kommer tilbake, vær du sikker»). Og det ble bilproduksjon til de grader at han fikk sitt eget VIN-nummer – du blir ikke mer bilfabrikant enn det.
Og det er også verdt å ta med seg. Han fikk gode norske venner som kjøpte biler av ham, og folk med tilknytning til Son som kan skru på dem, og han regnet vel med at det ble i hvert fall en, kanskje to av denne 2017-CTR som kommer til å gå til Norge.
Ikke spør om prisen – det er bare vulgært (men en CTR3 kostet en halv million dollar – og det var mer enn ti år siden)
Det er ingen grunn til å tro at denne blir billig heller, for – som jeg antydet – denne er ganske langt fra en Porsche.
Fra scratch
Her har vi en helt ny plattform, med alu-utriggere front og hekk, og en to-seters karbon-monocoque som definitivt ikke er modellert på den ferskeste Porschen, og som er tredd over en rør-ramme med racing-type roll-over beskyttelse.
Fullblods racing-opphengning og det bremseste, keramikk selvfølgelig, du kan få for penger.
Motoren der bak er RUFs egen 3,5 liter twin turbo på 720 hester og 880 Nm. Motoren jobber seg opp til forholdsvis siviliserte 6.750 omdreininger.
1200 kg, null til 200 på under ni og 360 km/t i toppfart.
Og et minimalistisk interiør. «Jeg vil at bilene mine skal være analoge» sier Ruf.
Men denne blandingen av gammelt utenpå, og hypermoderne inni – det gir da en ny mening til ordet Crossover.