-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Supra – bekreftet og vist
Da er det endelig bekreftet: den nye potent-Toyotaen skal hete Supra. Femte generasjon, forresten. Et av de virkelig gode navn i bildillla-historien.
Og nå skulle vi endelig få vite alt. Vi hukte nemlig tak i prosjektets sjefsingeniør, Tetsuya Tada. Han er spesielt glad i Norge fordi han er spesielt glad i driftingen til Fredric Aasbø, han er nemlig sjefingeniør for GT 86 også.
Og hva fikk vi ut av ham etter all den tiden?
Ingen ting – bortsett fra at han skulle nok ikke ha bokser-motor denne gangen.
Og så måtte han bekrefte da, det sto jo på bilen også, at navnet blir Supra. Det har visstnok ikke vært helt bombesikkert.
Og så utvikles den jo sammen med neste BMW Z4.
Vi har jo sett begge bilene leke sammen i snøen på spionbilder.
Og det var jo overhodet ikke noen vits i å spørre om denne bilen skulle komme med de litt ugreie initialene GRMN, for Gazoo Racing er jo for lengst offisielt branded som Toyotas AMG/M-arm. Det er derfra alt det raske vil komme, og det raskeste vet vi jo, skal hete «Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring».
(Hvor i all verden tar de det fra? Nå presenteres riktig nok Supraen kun som en GR, så kanskje noen har fortalt dem at det kan virke vel pretensiøst med Nordsløyfe-tillegget. Vi får se …)
Mye å leve opp til
Selveste Gazoo-sjefen, Shigeki Tomoyama har sagt at «den nye bilen må først og fremst appellere til de tidligere Supra-eierne. Den forrige hadde en rekkesekser og bakhjulsdrift – den nye må ha samme filosofi».
Det høres ut som benchmarking mot 911 og M3/M4, og hvis vi skal holde oss til motorutvalget til BMW, ender vi på en 40i, 3.0-liter rekke-sekser.
Men det har også vært sagt at det skal vær et ganske stort sprang både i ytelse og pris mellom topp- og bunn-modell. Og at forskjellen også skal gå på forskjellig chassis-oppskrift – ikke bare drivlinje.
Det kan jo godt være at både hybrid og firehjulsdrift finnes et eller annet sted i fremtiden – men med rendyrket nostalgi er det vel ikke sikkert Toyota kommer til å fikle alt for mye med en clean grunnoppskrift?
Godt grunnlag
Det er også antydet 50/50 vektfordeling, en vekt ikke langt unna 1400 kg, og et skikkelig utvalg ettermarked-utstyr. Det er allerede under utvikling slik at det hele kan være klart når bilen kommer i salg i 2019.
Men egentlig behøver du ikke vente så lenge. Bilen er klar i Gran Turismo Sport fra april.
Det er ganske bra at folk fremdeles husker Supra-navnet. Bilen ble sist produsert i 2002. Men dette var en konstruksjon som tålte alt, så modellen er fremdeles høyst aktiv i en rekke bilsport- og trimmings-sammenheng.
Den har simpelthen ikke vært død.
Konseptbilen – som de kaller den – er 457 cm lang, 205 cm bred og 123 cm høy, på 247 cm. akselavstand. Jeg hadde en god titt oppi motorrommet – der var det absolutt ingenting annet enn de elektriske komponentene som hadde utstillingspresentasjonsformål.
Racing-oppsett
Men jeg så da at det var hjul fra BBS med Michelin dekk på. Bremsene het Brembo, og det ene setet var OMP med full sele og kvikk-release ratt, og det så enda mer komplisert ut enn det man finner på en Formel 1 bil.
Alt man ellers kunne se, rør, ledninger, bur – så veldig competition ut, og alt inni var bart metall og karbon.
Den så ut som den mente alvor der den sto uten antydning til motor.
Det var et par andre Gazoo-medlemmer på plass. Kan bli en lystig familie det der. Men det som skal bli litt spennende å se er hvordan BMW og Toyota kommer til å posisjonere de to nære slektningene.
Kommer BMW til å bli den myke cruiseren, eller kommer begge til å kaste seg ut på det samme markedet, eller kommer Toyotaen til å bli hemningsløst kompromissløs?
En spennende eksamensoppgave på BI det der.