-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er Volkswagens nye I.D.
Volkswagens fjerde medlem av den elektriske I.D.-familien er avduket i Genève. Her trengs ingen sjåfør.
Med start i 2020 har Volkswagen lovet å lansere helt nye elektriske modeller med lang rekkevidde og nyskapende design under modellfamilien «I.D. Family».
Tre forskjellige I.D. modeller har allerede blitt presentert som konseptbiler på tidligere bilutstillinger.
Først ut var kompaktbilen I.D. - i utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat. Deretter minibussen I.D. BUZZ, mens tredje modell ut var I.D. CROZZ, en kompakt SUV.
På bilutstillingen i Genève presenterer Volkswagen det fjerde familiemedlemmet i I.D. familien - den selvkjørende I.D. VIZZION.
Selvkjørende
Volkswagen ser for seg at I.D. Vizzion vil fungere utmerket både som privatbil og i en delingsflåte. Dette er den største av de fire modellene presentert i I.D. familien og gir en helt unik åpen innvendig plass, som en interaktiv lounge.
Kommunikasjon med I.D. Vizzion skjer via AR-teknologi (augmented reality). Ideen er ifølge Volkswagen at I.D. Vizzion skal gi mer frihetsfølelse, fordi den er som et nettbrett på hjul, fullt ut selvkjørende nivå 5 og blir som en privatsjåfør.
Digital sjåfør
Konseptbilen kjører, styrer og navigerer helt automatisk i trafikken, og gir dermed alle om bord muligheten til å bruke tiden underveis som de selv vil, jobbe, se på film, eller bare slappe av og nyte kjøreturen. Microsofts HoloLens inngår i konseptbilen, og sammen med stemmestyring blir den enkel å bruke.
En virtuell assistent, som passasjerene kan kommunisere med ved hjelp av både tale og bevegelseskontroll, kjenner hver av passasjerenes personlige preferanser og tilpasser seg til dem automatisk.
Matriselys
Konseptbilen kan kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer.
Det er den første gangen en Volkswagen konseptbil har HD Matrix frontlykter. Disse morgendagens lykter har over 8000 piksler og vil i fremtiden få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.
Volkswagen viser med I.D. Vizzion hvilket utrolig potensiale som ligger i MEB-arkitekturen. Volkswagen ser for seg at det er mulig å nå nivå 5 innen selvkjørende biler fra år 2025.
Fremtidens mobilitet blir uten tvil fascinerende, stillegående, utslippsfri, mer effektiv og tryggere enn noensinne, sier Volkswagen.
Konseptbilen I.D. Vizzion er en av de første bilen som viser potensialet i å bruke kunstig intelligens. Bilen er utstyrt med selvlærende systemer som gjennom gjenkjennelse av algoritmer evaluerer og tolker mønster.
Lang rekkevidde
De to elmotorene, én på hver aksel, samarbeider for å sikre maksimal effektivitet og sikkerhet i alle situasjoner.
Motoren foran yter 75 kW og den bakre yter 150 kW. Konseptbilen har en rekkevidde på inntil 665 kilometer (NEDC). Bilen kan lades med induksjonslading eller vanlig kabel (CCS-standard).
Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elektriske modeller, og det vil starte med kompaktbilen I.D. i 2020 – før den elektriske SUV-en I.D. CROZZ og I.D. BUZZ følger like etter.
Elektrisk motor foran: | 75kW |
Elektrisk motor bak: | 50 kW |
Systemeffekt: | 225 kW |
Batterikapasitet: | 111 kWh |
Rekkevidde (EU; NEDC): | inntil 665 km |
Akselerasjon (0–100 km/t): | 6,3 sek. |
Lengde: | 5.163 mm |
Bredde: | 1.947 mm |
Høyde: | 1.506 mm |
Akselavstand: | 3.100 mm |
Sporvidde, foran: | 1.660 mm |
Sporvidde, bak: | 1.660 mm |
Dekkdimensjon: | 255/30 R 24 |
Bagasjeromsvolum: | 565 liter |