-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gammelt hedersnavn tilbake
Dette var en av årets virkelige Genève-oppturer. Bilen var bra, designeren var hyggelig, og det viste seg at det er fremdeles liv i IDEA.
– Denne begynte jeg å skisse på i juli, og nå er den her, ferdig bygd på vårt eget verksted, forteller Andrea Musizzano stolt.
Han er ung, utdannet i Torino og jobbet hos Alfa Romeo (blant annet Stelvio) inntil han plutselig ble hyret av IDEA.
Starthjelp fra Fiat
Som ikke er ung, stiftet for 40 år siden av blant andre stjernearkitekten Renzo Piano som hadde en idé om modulbygging av biler. Fiat tente, la penger på bordet, og Instituto I.D.E.A. var en realitet.
Det ble et stort designfirma, men de siste årene har det vært helt tyst. Jeg har ikke spurt, jeg bare gikk ut fra at de var døde, inntil plutselig jeg så firmanavnet langt nede på en av Genèves mer spennende konseptbiler.
Kinesisk kunde
Venere heter den – kunden deres er kinesiske LVCI Auto, og det er de som har skrevet spesifikasjonene. Fire el-motorer – to foran og to bak, firehjulsdrift. 100 kWh batteripakke – 2.100 kg til sammen takket være mye aluminium og karbon i den bærende konstruksjonen.
0-100 på 2,5, 296 km/t i toppfart, 652 kilometer rekkevidde – som alltid imponerende spesifikasjoner hos en fersk konseptbil fra en kinesisk start-up som bare er to år gammel.
Mer interessant syns jeg selve bilen er. Mesterlig håndtert av en som overhodet ikke har noen erfaring i å håndtere noe så stort (515 x 212 x 1142 og litt over 3 meter akselavstand).
For her er det store flater som lett kunne bli et langt gjesp. Det er den ikke, her er subtile innslag langs karosserisidene som gjør at du oppdager noe nytt hver gang du endrer ståsted.
Det er Musizzano som har stått for interiøret også «vi er egentlig en ganske liten designavdeling» sier han forsiktig – og mener at han er alene.
Men den spisestuen er også helt utrolig i finishen – han påstår at den blir like bra i produksjon også.
Store planer
LVCHI planlegger å komme på markedet med litt av hvert allerede neste år. En begrenset produksjon i Torino, mens man venter på en kompakt bybil som blir neste steg.
Den skal bygges i større volumer enn håndverksbedrifter i Torino kan håndtere. Og videre fremover: MPV plattform, en SUV og den elektriske sedanen Urano som gikk under radaren for oss, men som ble presentert i Shanghai tidligere i år.
Og Musizzano?
Han er i ferd med å samle folk til en nyoppstartet designavdeling.
Enda et eksempel på at det bobler i Torino for tiden.