Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Mazda CX-30

Elegant SUV fra Mazda

Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?

Publisert Sist oppdatert

De omtaler den nye SUV-en som andre produkt i den nye produktgenerasjon som er anført av nylig lanserte Mazda3 – en bil vi nettopp har prøvekjørt. Og så velger de altså å gi den navnet CX-30 – ikke lett å bli klok på den avgjørelsen, men de har sikkert en god grunn.

Fortsatt er det Kodo designspråket som gjelder, det har de jo holdt med noen år nå, og personlig syns jeg det er meget tiltalende.

Interiøret er førersentrert med nyutviklede seter, head-up display og en 7-tommers skjerm som har overtatt jobben til de tradisjonelle instrumentklokkene.

Mazda forteller at CX-30 er utstyrt med nyeste versjon av MZD Connect med grensesnitt som støtter Apple CarPlay og Android Auto.

Informasjonen vises på en høyoppløselig 8,8-tommers infotainment-skjerm øverst på dashbordet, mens de fleste funksjoner foretas via HMI Commander via innstillingshjul og knapper på konsollen mellom setene. Et meget brukervennlig system.

Så får vi vite at CX-30 kommer med alt av i-Activsense sikkerhetssystemer, hvilket innebærer blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise-kontroll og kjørefeltassistanse som standard.

I tillegg tilbys flere nye systemer som først ble lansert i nye Mazda3: Cruising & Traffic Support (CTS) er en avansert kø-assistent som er aktiv i hastigheter under 60 km/t. Den holder riktig fart til bilen foran samtidig som den holder bilens plassering midt i kjørefeltet ditt.

Driver Monitoring (DM) er en tretthetsvarsler som bruker et infrarødt kamera til å lese sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.

CX-30 vil tilbys med den revolusjonerende Skyactiv-X bensinmotoren som benytter kompresjonstenning og på den måten kombinerer de beste egenskaper fra både bensin- og dieselmotorer.

Kombinert med et mildt 24V hybrid-system som høster energi fra retardasjon for å gi ekstra skyv under akselerasjon, anslår Mazda at den nye drivlinjen kan redusere forbruket med 20-30 prosent sammenlignet med dagens bensinmotorer.

Mazda CX-30 blir tilgjengelig både med forhjulstrekk og Mazda i-Activ AWD firehjulstrekksystem.

Bilen forventes til Norge i løpet av høsten 2019. Internasjonalt blir CX-30 tilgjengelig med Skyactiv-D dieselmotor, men i Norge vil den kun lanseres med bensinmotorer.

PS!
Når jeg får summet meg litt og i tillegg får et tips fra Kim Lohne, så er forklaringen på CX-4 betegnelsen at den allerede er i bruk på en modell som er forbeholdt Kina og som vi skrev om her for to år siden.

Mazda CX-familien i centimeter og liter:

Modell:

Lengde

Bredde

Høyde

Bagasjerom

CX-3

427 cm

176 cm

153 cm

350 l

CX-30

440 cm

180 cm

154 cm

430 l

CX-5

455 cm

184 cm

167 cm

506 l

Powered by Labrador CMS