-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Seats minste, endelig presentert
Bravo – Seat er den første produsenten som hadde mot nok til å imitere Renaults Twizy-oppskrift.
Det er helt utrolig. Nå er det ti år siden Renault viste sin revolusjonerende Twizy som konsept. Det tok litt tid før den kom i produksjon, og den er selvfølgelig ikke blitt noen suksess.
Til det er den altfor smart.
I dag har Renault flyttet produksjonen fra sportsbilsmia i Frankrike til Samsung i Korea, men den lever da fremdeles – og er en milepæl for alle early adopters som ikke bare har smart bymobilitet i kjeften.
De av dere som har fulgt meg på mine siste besøk hos Seat har – håper jeg – forstått at de hadde noe lignende på gang.
Jeg har vel sagt det så sterkt som det overhodet var mulig – uten å avsløre noe jeg var bedt om ikke å fortelle om.
Seat kommer med sin Twizy, lansert, sammen med brettbare smart-telefoner, på Mobil- og Mobilitetsarrangementet i Barcelona i dag.
Minimò heter den – det er slett ikke sagt noe om produksjon, men det skulle da bare mangle – og de som ikke er i Barcelona nå skal få møte den for første gang i Genève til uka.
Foreløpig vet jeg ikke særlig mer enn dere om den. Den måler 2,5 x 1,24 meter (der Twizy måler 232 og 119 cm), og den har 17-tommere der Twizy har 13.
Det høres smart ut i et typisk gatehullkjøremiljø.
Spanjolen har også tandemseter og dører som har litt Lamborghini-dramaturgi over seg. Pussig nok er døren smalere på «førersiden» som de kaller venstre, og bredere på passasjersiden – den ved fortauskanten.
Det er kanskje å ta det litt for alvorlig – på min Twizy er det ofte slik at man går inn på den ene siden og ut på den andre – da har man virkelig følelsen av å ha vært på en reise.
Men det er et par andre detaljer jeg ser på med litt mindre glede. For det første tette dører – vinduer helt opp. Hva er poenget? Da må man ha varmeapparat og ventilasjon og alt det som koster vekt og eter energi.
Det har aldri vært noe problem med vindusløs Twizy i minus tjue. Et litt tjukkere skjerf. Ikke noe som iser, ikke noe som dugger.
Men det har jeg allerede diskutert i Martorell – de hørte åpenbart ikke på meg (eller var kommet for langt med Minimò til å kunne endre den).
Jeg skjønner ikke helt poenget med bakrute heller – men det gjør kanskje at den ser bedre ut.
Høres dette konservativt ut? Det er gøy, beskylde en ihuga Twizy-fører for å være konservativ!
Men med alt dette lurer jeg veldig på hva vekten er. Den er nemlig også utstyrt med 100 kilometer rekkevidde, heter det i de første informasjonene. Det betyr nok større batterikapasitet enn i Twizyen, og derfor sikkert også kraftigere motor og dermed er man inne i en ond sirkel.
Batteriene er forresten montert i en kassett slik at de kan skiftes med full-ladede på sekunder. Da går man glipp av mange lange luncher hvis man skulle kjøre den første hjem til Norge fra Barcelona.
Jeg blir enda mer skeptisk når jeg får høre at Minimò klargjøres for nivå 4 autonomi og at den er stappfull av digitale nøkler og Android Auto autonomi.