-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Putin mener alvor
Det skulle bare mangle. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har "Sin Egen" representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Jeg har jo ikke kjørt den, men første inntrykk er at det er like før russerne ut-Rollser Rolls-Royce.
To enorme biler kom uventet til Genève-utstillingen. Vi har jo sett dem på levende bilder, første gang med Putin i baksetet sist sommer.
Inntrykket var formidabelt – det var ikke noe her som gjorde bilen mindreverdig i forhold til dronningens Bentley, Trumps Cadillac «The Beast», eller Xi JinPings Hongqi.
Bortsett fra navnet kanskje – skal du lage en nesten Rolls-Royce er kanskje ikke Aurus det beste navnet.
En spesiell Auris-art?
Russerne hadde med seg den lange Putin-utgaven og den korte for-deg-og-meg-versjonen, sammen med det modultenkte chassiset.
Bilene var ekstremt luksuriøse på innsiden, nesten på grensen til å tippe, men greide på forunderlig vis å holde seg unna overfladisk, vulgær russisk bling.
Flere folk jeg kjenner med den uvanlige kombinasjonen av vanvittig mye penger og meget god smak, snakket positivt om innslaget.
Og chassiset med firehjulsdrift og ganske udramatisk oppskrift, så ut til å være ekstremt velbygget.
Det hele utviklet ved NAMI, de statlige automobiltekniske instituttet som har eksistert i 100 år nå, og som en tid blant annet var tett knyttet opp mot Henry Fords virksomhet.
Jeg var der et par ganger på 70-tallet, de må ha hatt det vanvittig morsomt med de sinnssyke prototypene de utviklet, fullstendig uten tanke for at de kanskje skulle i produksjon.
De siste 30 årene har de åpenbart blitt seriøse igjen, de nye Aurus-bilene er et klart bevis.
Det er også klart at russerne er ikke hemmet av at de MÅ gjøre alt selv. For å få kick-startet dette prosjektet hentet de inn Franz Gerhard Hilgert. Han har jobbet for blant andre Daimler i Russland i mange år – selv om det nå er ti år siden.
Jeg skulle selvfølgelig spurt om det var han som var liaison da Putin kastet sin gamle Zil på dynga og måtte gå over til S-Klasser i Pullmanutgaver.
Men han sa så mye annet at akkurat den glemte jeg. For eksempel at de, ved hjelp av et investeringsfond fra Abu Dhabi, nå er i ferd med å selge produktene globalt, etter å ha opprettet to flaggskip-sjapper i Moskva. At de tar bestillinger hjemme nå, og at de skal ha sine utenlandske representanter oppe i løpet av et år.
«Litt dyrere enn Mercedes, langt under Rolls-Royce», var det han hadde å si om prisen.
Men hvordan han skulle klare å bygge opp et renomme, en metaverdi, som plasserer Aurus der oppe, sammen med de andre storspillerne, ville han ikke gi oss oppskriften på.
For en fantastisk jobb for en merkevarebygger.
Her kan det nemlig ikke være tvil om at det menes alvor. Ikke en gang russerne er lenger uinteressert i å tjene penger på store investeringer.
Og her er det garantert snakket STORE.
Fabrikken er innrettet til 150 biler per år, men nå bygges det et nytt anlegg med kapasitet på 5.000 biler i året. «Som kan økes til 10.000 hvis det blir behov», som han sa.
Og da snakker vi selvfølgelig ikke først og fremst 6,63 meteren med «enestående nivå på beskyttelse mot ballistikk og eksplosjoner», som det het. Det ble antydet av de som ikke hadde lov til å si det, at den veide 7 tonn!
Senat L700 heter den, men jeg tror nok Hilgert trodde mer på Senat L600 på beskjedne 563 cm. Der er også akselavstanden krympet, fra det lange Senatets 4,3 meter til 3,3.
Med bakseter som kan slås ned 45 grader, med designer-puter (!) med dun, vipp-ut bord og innebygget kjøleskap med graverte krystallglass.
I den lange har du selvfølgelig full soveplass, samtidig som tjeneren fremdeles kan sitte ved fotenden, på klappseter med ryggen mot kjøreretningen.
Det hang eksempler på interiørskinn og andre innvendige materialer på standen, det er tydelig Aurus-planleggerne har vært innom en og annen luksus-manufaktur før de satte i gang med sin.
I tillegg til disse to modellene ligger det to andre i pipeline. En minivan som skal hete Arsenal (kanskje ikke det heldigste navnevalget) og en SUV som skal hete Komendant.
Blir det ikke litt militært dette her? Studebaker droppet jo både Dictator og Director etter en stund, og det er ikke mye Admiral og Kaptein igjen hos Opel.
Det hele altså bygget rundt denne elegante plattformen med en V8 4,4-liters motor der også Porsche har hatt med mer enn en finger i spillet.
Men det ligger også en V12-mulighet på 6,6 liter og 848 hester og lurer i kulissene.
Den lille motoren, som vi så på standen, er koblet mot et hybrid-system der det hele når 590 hk. Sammen med 880 Nm og en ni-trinns automat tar den seg til 100 på seks. Elektronikken sier stopp ved 250 km/t.
Mens vi snakket om modeller føyde forresten Hilgert til at en kabriolet og en coupé ikke ville ødelegge det imaget han håper å bygge opp.
Dersom dette ikke bare er et bilprosjekt, men også et prestisjeprosjekt der deler av Russlands ære står på spill, kan vi nok regne med å få høre mer til denne debutanten fremover.