Hyundai Getz 1.3 GLS

Nykommeren Getz er en brukbart rommelig, akseptabelt komfortabel og absolutt prisgunstig småbil.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Hyundai har pekt ut Toyota Yaris som hovedkonkurrenten for sin nye småbil Getz. Det kan være like greit å sikte mot toppen i klassen, men har Getz noe å stille opp med? Prismessig har den så absolutt det, for prisen er et av Hyundais sterke kort i denne sammenhengen. Selv etter en liten prisøkning på Getz fra nyttår, koster 1,3-literen fortsatt godt under 150.000 kroner. Det betyr at det er rundt regnet 25.000 kroner opp til en 5-dørs Yaris 1.3 Sol. Også den andre storselgeren i klassen, VW Polo, ligger på Yaris-nivå når det gjelder pris, selv om det er vanskelig å sammenligne nøyaktig ettersom Polo ikke leveres med 1,3-
liters motor.

Når det gjelder plassen,både i kupéen og bagasjerommet, har Getz få problemer med å takle sine hovedkonkurrenter. Benplassen foran er nøyaktig den samme som i Yaris, mens benplassen bak går i favør av Getz med 3 cm. Også kupébredden foran er lik i de to bilene, men litt bedre bak i Getz. Bagasjerommet i Getz har et overtak på noen centimeter i lengde og bredde, men ankepunktet her er høyden,som er 7 cm lavere enn i Yaris. Bagasjerommet i Getz er delt i to av et ekstra gulv, en løsning som både er en ulempe og en fordel. Fordelen er at mindre gjenstander lett kan skjules,men ekstragulvet tar opp plass når
det ikke er i bruk.

Det punktet hvor Getz må strekke seg lengst for å nå opp til Yaris, er kjøreegenskaper. Styringen er løs, med andre ord er ikke styrefølelsen den beste. På den annen side er bilen lettkjørt, en egenskap som småbilkunder ofte verdsetter. På vanlig vei føles Getz litt vaggete, og underlaget skal ikke være veldig ujevnt før bilen husker på seg i større grad enn hos hovedkonkurrenten. Sittekomforten er god, selv om det er litt korte sitteputer. Den gunstige prisen til tross, Getz er ingen sinke når det gjelder utstyr. Standardlisten omfatter blant annet fire kollisjonsputer, automatiske beltestrammere, høyderegulering av hovedlys, manuelt klimaanlegg og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil. Både dashbordet og midtkonsollen er funksjonell og oversiktlig.

Ettersom vi kjørte Getz på vinterens kalde dager, erfarte vi at defrosteren er noe svak, særlig mot siderutene. 1,3-literen kan også kombineres med automatgear. Da øker prisen med 10.000 kroner.

HYUNDAI Getz 1.3 GLS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og tre ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 1341 ccm. Boring og slaglengde: 71,5 x 83,5 mm.
Effekt: 60 kW (82 hk) v/5800 o/min. Dreiemoment: 119 Nm v/3200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS og EBD.
Dekk: 175/65R14.
Mål: Lengde: 381,0 cm. Bredde: 166,5 cm. Høyde: 149,0 cm.
Akselavstand: 245,5 cm.
Sporvidde f/b: 145,0/144,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1072 kg. Tillatt totalvekt: 1500 kg.
Maks vogntogvekt: 2500 kg. Maks taklast: 70 kg.
Bagasjerom: 297 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 11,5 sek
Toppfart: 164 km/t
Forbruk bykjøring: 0,80 l/mil
Forbruk landevei: 0,52 l/mil
Forbruk snitt: 0,62 l/mil
Pris: kr. 146.950,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS