Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar
Jeep Gladiator Overland - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Jeep Gladiator Overland ypper til kamp

Bare navnet et nok til å imponere. Jeep Gladiator ypper til kamp om hvem som er tøffest på veien – med låsbart våpenskap under baksetet!

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 3-2022

Jeep Gladiator! Smak på navnet og tankene går raskt til Romerriket, kamparenaene og antikkens slåsskjemper.

Men først en liten oppklaringsrunde: Gladiator er altså pickupvarianten av Wrangler, amerikanernes ultimate offroader for eiere som gjerne vil vise hvor barske de er, som ikke akkurat bor downtown San Francisco, men som likevel for det meste holder seg på asfalten.

Testosteron

– Her får du raskt kontakt med ditt indre testosteron, var meldingen fra Stein Pettersen, tidligere redaktør av bladet Bil, nå forvalter av informasjonen rundt et av de tøffeste sivile kjøretøyer godkjent for bruk på offentlig vei.

– Så var vi innom BOS Defence og hentet et par lyskastere, fortsetter Pettersen. – Du finner knappen nede til venstre for rattet. God tur!

La meg like godt starte med disse lyskasterne før jeg begir meg ut i terrenget med 1,3 millioner kroner bil, hvor 613.000 kroner i form av engangsavgifter går rett i statskassa, og hvor det forholdsvis komfortable baksetet med USA-godkjent våpenskap (!) under sitteputa alene koster 445.000 kroner.

Flomlys

For om du vasser over Hardangervidda i tung snø med Jeepen, vil den ikke bare lyse opp hele vidda så du ser villreinen på flere kilometers avstand, men jeg er ganske sikker på at du på vei ned mot Vestlandet kommer til å lyse opp hele Måbødalen.

Etter noen mil i mørket med disse lyskasterne ble nærlyset som en middels lommelykt å regne …

Det er i utgangspunktet ikke lov å kjøre i norsk natur med mindre noen har kjørt foran med gravemaskin og bygd en aller annen form for godkjent vei. Men det skal ikke rare veien til før Gladiator koser seg, og om det skulle bli litt bratt, så legg bare inn lavserien og bilen rusler fram i gangfart og girer seg opp gjennom de åtte trinnene etter behov.

18 tommer store hjul og 25 cm bakkeklaring muliggjør kravling til steder ingen trodde at noen kunne kjøre. Selv bratte hellinger med glatte svaberg, eller søkk i terrenget som vipper kjøretøyet opp på to hjul, fratar ikke Gladiator å forsvare navnet.

Husk bare å stoppe før du sitter så fast at forsvarets beltegående bergingsfarkost framstår som eneste hjelpemiddel for å komme løs igjen..

Overskuddsfenomen

Selv med gatas tøffeste utseende er og forblir Jeep Gladiator et overskuddsfenomen, et leketøy for bedre bemidlede entusiaster. Men takk for at noen fortsatt vender det døve øret mot miljøfyropene og utvikler biler som lyser opp i en ellers ganske grå bilhverdag, biler som folk snur seg etter selv når de lakkeres i en litt mer diskret farge enn den selvlysende grønne Pettersen valgte.

Utstyrt med 3-liters V6 dieselmotor (hentet fra Maserati Ghibli/Levante) på 264 hk og 600 Nm i dreiemoment blir du ingen sinke i trafikken med Gladiator. Og hvor deilig det er å lytte til en kraftfull, redneck-buldrende V6-er, selv når den slurper diesel, framfor en fislete og larmende firer.

Men rett skal være rett, styringen er ikke på noen måte bilverdenens skarpeste, og Jeepen likte dårlig kombinasjonen av piggdekksporet vei og vinterhjul fra Pirelli. Jeg nevner dette fordi sporete vei er en viktig del av det norske veinettets vedlikeholdsetterslep.

Opptar plass

Dessuten skal det ikke underslås at knapt en kommunal parkingsplass har lengde til å matche bilens 5,60 meter mellom støtfangerne. Selv med kamera både foran og bak innbyr ikke 3,48 meter akselavstand til å åle seg fram mellom solide betongstolper i parkeringshus bygd for å maksimere antallet oppstillingsplasser.

Men hvorfor skal man oppsøke problemene når Gladiator egner seg langt bedre til å taue hjem en svett gamp (drar tilhenger på nær 2,6 tonn) eller å oppfylle drømmen om en aldri så liten ekspedisjon?

Præriebil

Bare ved å se på bilens tauekroker forstår man at Gladiator er ment for et liv der asfalten slutter. Men bilen trives uten tvil langt bedre i åpent prærielandskap enn i norsk skogsterreng. Selvfølgelig hjelper det på framkommeligheten med 43,6 graders angrepsvinkel foran og 26 grader bak før du blir hengende fast på tilhengerfestet.

Gladiators problem befinner seg først og fremst under bilen og handler ikke så mye om bakkeklaringen på 25,3 centimeter, men at den tidligere nevnte akselavstanden ikke bidrar til smidighet mellom furulegger og steiner som ikke lar seg kjøre over.

Wrangler

Innvendig ser Gladiator ut som en hvilken som helst Wrangler med et hav av knapper det er lett å orientere seg i. Plagsomt overlesset med førerstøtteteknologi som demper gledene ved å være bilens herre er den heller ikke. Men cruisekontroll med avstandsstyring har amerikanerne funnet plass til, og alle sensorene fører til et forferdelig leven når kjøringen skjer i krattskogen.

De manuelt regulerbare forsetene er langt bedre å sitte i enn de ser ut til.

På kalde dager kan bilen kodes slik at ratt- og setevarme går på automatisk, og varmen i rattet er der etter bare noen sekunder. Kjekt når gradestokken kryper ned mot minus 30, enten det er på Finnmarksvidda, i Østerdalen eller forblåste Minnesota.

Demonterbar

Skulle det bli for klamt inne i bilen en varm sommerdag, eller ute i ørkenen, fjernes både tak og dører uten at det går ut over bilens sikkerhet. Selv frontruta lar seg folde framover. Husk bare at det ikke er lov å ferdes i trafikken uten dører, men problemet kan løses ved å investere i halvdører til 40.000 kroner.

Det enkle verktøyet som skal til for demontering, og bruksanvisning for hvordan jobben gjøres, ligger i våpenskapet under baksetet.

Jeep står for noe ur-amerikansk med historie bakover til andre verdenskrig og Willys. Om du i forbifarten skulle ha glemt hvordan en Willys ser ut, er det bare å kaste et blikk i nedre, høyre hjørne på frontruta.

Stolte tradisjoner

Gladiator bærer Jeeps tradisjoner med stolthet. Første gang Jeep brukte navnet Gladiator var i 1962 på en modell produsert helt fram til 1988, men som er mer kjent som Jeeps J-serie fra 1971.

Jeg antydet innledningsvis prisen på baksetet i pickupen: 445.000 kroner. Det betyr at den amerikanske gledessprederen nok i hovedsak blir å se påmontert grønne skilt.

Som ren pickup-arbeidshest betraktet kommer Gladiator til kort mot biler som Toyota Hilux, Fords Ranger og Isuzu D-Max, først og fremst på grunn av nyttelastbegrensning på 565 kg og at de andre trekker tonnet mer etter seg.

Men ingen kjøper Gladiator for nyttens skyld. Dette er først og fremst bilen for mennesker med særdeles aktiv livsstil. Jeep framkaller følelser, så får det heller være at det neste halve året går med til å forsvare kjøpet.

Nevnte jeg forbruket? Glem det, for som en amerikansk vri på noe jeg har antydet til det kjedsommelig: Hvem bryr seg om fyringsutgiftene i Det hvite hus?

VI SYNES

Takk for at noen fortsatt tar bryet med å bygge noe så herlig unyttig som Jeep Gladiator.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

PS!

Gladiatorer (på latin gladiatores, av gladius, et sverd) var ofte forhenværende soldater og slåsskjemper i antikkens Roma som sloss mot hverandre og ville dyr. Gladiatorene var slaver selv om de ble vist stor respekt og beundring. Gladiatorkampene ble enkelte ganger utkjempet til døden, for underholdnings skyld. Kampene fant sted i store arenaer over hele Romerriket, deriblant Colosseum. Den gladiatoren som huskes best i dag, er Spartacus. I 73 f.Kr ledet han et slaveopprør som ble nedkjempet av Crassus.

Kilde: Wikipedia

Fakta Jeep Gladiator Overland

Pris fra:Kr. 1 280 000
Engangsavgift:Kr. 613 000
Som varebil:Kr. 835 000
Motor:2987 ccm, V6, turbo diesel
Effekt/moment:264 hk/600 Nm
Drivlinje:8A, lavserie, firehjulsdrift
0-100 km/t:8,6 sekunder
Toppfart:177 km
Forbruk oppgitt/test:0,96 - 0,91 l/mil
CO2/NOx:251 g/km - 36,2 mg/km
Energiforbruk:96 kWt/100 km
Mål LxBxH:559/189/184 cm
Akselavstand:348 cm
Bakkeklaring:25,3 cm
Lastelengde:153 cm
Tankvolum71 liter
Egenvekt:2285 kg
Nyttelast565 kg
Tilhengervekt:2585 kg
Euro NCAP:Ikke testet
Miljøklasse:G
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen

Powered by Labrador CMS