-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Mercedes er blant produsentene som har jobbet lengst og mest aktivt med brenselceller og hydrogenbiler. Vi fikk en forsmak på GLC F-Cell i fjor høst, nå er den på vei ut til de første kundene.
En ny egenskap for GLC F-Cell er at den, til forskjell fra sin forgjenger, er hybrid. Den har nemlig en batteripakke om bord, i tillegg til brenselcellen – «kraftverket» som forvandler hydrogen til strøm.
Samspillet mellom batteriet og brenselcellen, lang rekkevidde og kort stopp for tanking gjør bilen egnet som familiebil. Men så er det dette med å finne hydrogenstasjoner da.
Les også: Hydrogenbil i praksis
To trykktanker i bilens gulv rommer 4,4 kg hydrogen. Takket være standardisert 700-bar tankteknologi kan disse fylles på rundt tre minutter – omtrent samme tid som det tar å tanke en bensin- eller dieselbil.
Med et hydrogenforbruk på rundt 1 kg på 100 kilometer, har GLC F-Cell en potensiell rekkevidde på rundt 430 kilometer på hydrogen. I tillegg sørger batteripakken for at du kan kjøre ytterligere inntil 51 km dersom du har sørget for fullading.
En maksimal motoreffekt på 155 kW – tilsvarende 211 hk – skal sørge for dynamiske kjøreegenskaper.
Den hybride drivlinjen kombinerer automatisk fordelene med de to energikildene i forhold til valgt kjøreprogram – Eco, Comfort eller Sport.
Sjåføren kan også overstyre automatikken ved å velge en av følgende modi:
Hybrid – bilen henter kraft fra begge energikilder for å levere maks effekt.
F-Cell – batterikapasiteten holdes uendret mens energi fra brenselcellene driver elmotoren.
Battery – her hentes det kun strøm fra batteriet mens brenselcellene får hvile.
Charge – batteriene lades maksimalt, f.eks. før et tankstopp for å oppnå maksimal rekkevidde.
Den største utfordringen for brenselcellebiler er tilgangen til hydrogenstasjoner, og derfor blir GLC F-Cell foreløpig et rent tysk prosjekt med svært begrenset utbredelse.
Mercedes skal fokusere på syv storbyer der det fins en viss tilgang til hydrogen, Stuttgart, Düsseldorf, Berlin, Hamburg, Frankfurt, München og Köln.
Det nytter ikke å komme med cash for å snike i køen. Ingen får nemlig kjøpe bilen – den skal kun tilbys på full-service leiekontrakter – noe som inkluderer alt av vedlikehold og eventuelle reparasjoner.
De kundene som får biler nå er offentlige etater og organisasjoner, men inkluderer også store selskaper som Deutsche Bahn.
Andre interessenter, også privatpersoner, får tilgang til å leie bilen – over korte eller lange perioder – fra våren 2019. Men foreløpig vil dette tilbudet kun gjelde i Tyskland.