-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Komfortabel, sprek og tørst
Du legger miljøalibiet bak deg idet du forlater byen i en Mercedes-Benz GLC 300e.
Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.
Etter nærmest å ha «levd i» en Mercedes-Benz GLC 300e Coupé 4Matic Plug-in i noen dager, med over 20 timer bak rattet og over 1.300 km på veien, sitter jeg igjen med et klart inntrykk av bilens mange styrker – og noen svakheter.
For det første, den ladbare kompakt-SUV-en fra Mercedes er svært komfortabel, noe luftfjæringen må ta mye av æren for. Dette er virkelig en bil for dårlige veier, noe vi har mye av her i Norge. Samtidig blir den ikke for myk når du kjører aktivt.
Når det er sagt, inviterer ikke akkurat GLC til grisekjøring. Da vil en modell med AMG-emblemer passe mye bedre.
GLC 300e er likevel sportslig i den forstand at den har krefter nok, med et maksimalt dreiemoment – 700 Nm – en lastebil verdig. Under panseret finner vi Mercedes’ velkjente bensinmotor på 211 hk. I tillegg har bilen en anstendig elektrisk motor, som gir bilen en samlet effekt på 320 hk. Det betyr at du kan gjøre unna sprinten fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder.
Høy materialkvalitet og utmerkede seter med mange innstillingsmuligheter, gir deg som sjåfør en perfekt arbeidsplass. Støynivået er lavt, noe som gir gode muligheter for å lytte til favorittmusikken gjennom Burmester-anlegget til ganske mange tusen kroner ekstra.
TØRST
Bilen er rask med å lade batteriene under kjøring også. Ved bremsing og i nedoverbakker, slår bensinmotoren seg raskt av og gir mange ekstra km elektrisk rekkevidde. Til tross for en stor andel regenerering, viste imidlertid fasiten et forbruk på 0,7-0,8 liter på mila på langkjøring. Det er drøyt for en familiebil med elektrisk hjelpemotor.
De offisielle dataene, et forbruk på rundt 0,25 liter på mila, som bilens avgifter beregnes ut fra, er en utopi med mindre du kjører kort og lader hele tiden.
LAVE AVGIFTER
Testbilen, som hadde det meste av tilgjengelig ekstrautstyr, kom dermed på 829.000 kroner. Jeg vil ikke kalle det dyrt, men gjør det forståelig hvorfor Mercedes-Benz selger så mange elektriske EQC.
GLC kommer i to karosseriformer. Majoriteten velger nok den tradisjonelle SUV-look-en, mens andre foretrekker coupéen, som jeg kjørte denne gangen. Smaken er som kjent som baken, delt, men jeg synes coupé-utgaven gir bilen et særpreg som skiller den fra mye annet, og minner om den brautende storebroren GLE Coupé. Den skiller seg ut i trafikken, mest på godt.
STJELER PLASS
Du kan trekke to tonn henger bak bilen, som er 400 kg mindre enn en ren fossilvariant. Den gode nyheten sammenlignet med bestselgeren EQC, er at bakkeklaringen er en SUV verdig; 18 cm.
Forresten, en av de øvrige svake sidene ved GLC-en, og resten av Mercedes-familien, er «Hi, Mercedes»-kommandoene som skal hjelpe deg med å finne veien, justere temperaturen eller skifte radiokanal. Her er det mye feiltolkning ute og går. Gi meg heller svaret på når neste ferje går.
Skulle jeg kjørt langt igjen, ville den ladbare GLC-en stått høyt på ønskelisten – selv om den har et drikkeproblem.
VI SYNES
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
* Luftfjæring, normalhøyde |
Motor: | 1991 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 211 hk/350 Nm |
Elmotor 1: | 122 hk/440 Nm |
Samlet effekt: | 320 hk/700 Nm |
Drivlinje: | 9A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 5,7 sek |
Toppfart: | 230 km/t |
Batteri: | 13,5 kWt |
El-rekkevidde: | 38 - 45 km |
Strømforbruk: | 16,5 kWt/100 km |
Bensinforbruk | 0,20 l/mil |
CO2/NOx: | 55 g/km/9,5 mg/km |
Mål LxBxH: | 466/189/164 cm |
Akselavstand: | 287 cm |
Bakkeklaring: | 18,1 cm* |
Bagasjerom: | 395 - 1445 liter |
Egenvekt: | 1955 kg |
Tilhengervekt: | 2000 kg |
Euro NCAP | 5 stjerner (2015) |
Pris fra: | Kr. 619 000 |
Pris testbil: | Kr. 829 372 |
Miljøklasse: | B |