Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC Coupé

Salgsstart:

Nå kan du bestille ny Mercedes GLC Coupé

Når nye Mercedes-Benz GLC kommer til Norge i løpet av høsten, byr den på elektrisk rekkevidde på inntil 131 kilometer. Dermed kan du kjøre elektrisk i hverdagen og dra på langtur uten rekkeviddeangst.

Publisert

Nye GLC Coupé er ifølge importøren en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette er oppnådd takket være akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering.

Optimalisering av modellen med hensyn til luftmotstand og vindstøy er utført ved hjelp av omfattende digitale strømningssimuleringer, samt tester i den aeroakustiske vindtunnelen.

Mer plass

Med en lengde på 4.763 mm er den nye modellen 31 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten er økt til 545 liter (45 liter mer enn forrige modell) med baksetene oppe, og 1.690 liter dersom baksetene legges ned (90 liter mer enn forgjengeren).

Velger du ladbar hybrid «stjeler» batteripakken plass, så du må nøye deg med kapasitet på 390 til 1.335 liter.

Nye GLC Coupé har elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes bekvemt enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller håndtaket på bakluken.

Lang elektrisk rekkevidde

Som fjerdegenerasjons ladbar hybrid, er GLC Coupé tilgjengelig med elektrisk rekkevidde på inntil 131 kilometer. Batteriet har en totalkapasitet på 31,2 kWt. En full oppladning med den valgfrie DC-laderen på 60 kW er unnagjort i løpet av rundt 30 minutter. Som standard er GLC Coupé utstyrt med en 11 kW AC-lader.

Den elektriske motoren har et maksimalt dreiemoment på 440 Nm som er tilgjengelig fra start. Den elektriske kraften er tilgjengelig i opptil 140 km/t.

Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid med enten bensin- eller dieselmotor.

48-volts mildhybrid

Mildhybriden inkluderer en andregenerasjons integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system. Den integrerte startgeneratoren støtter forbrenningsmotoren spesielt ved lave motorturtall, og sammen med turboladeren gir dette ekstra skyv. I tillegg sørger ISG for funksjoner som «gliding» og energigjenvinning, noe som sparer drivstoff.

Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.

Luftfjæring og bakakselstyring

Alle utgavene av GLC Coupé er utstyrt med sportsfjæring, med unntak av de ladbare hybridene som i tillegg har luftfjæring på bakakselen som standard. Med tilleggsutstyret Teknikkpakke, er AIRMATIC luftfjæring og aktiv bakakselstyring med styrevinkel på 4,5 grader inkludert.

Bakakselstyringen reduserer svingradiusen med 90 centimeter til 10,9 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gir følelsen av kortere akselavstanden, som igjen resulterer i smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne.

Når hastigheten overstiger 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand og har en positiv effekt på kjørestabilitet og styrefølelse.

God i terrenget

Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé
Mercedes-Benz GLC Coupé

Nye GLC Coupé er ifølge produsenten egnet for terrengkjøring, og har flere nye funksjoner og systemer designet for nettopp denne bruken. Standardutstyret inkluderer kjøremodusen Off-Road og DSR (Downhill Speed Regulation).

De ladbare hybridmodellene tilbyr helelektrisk terrengkjøring, og med elmotorens fulle dreiemoment på 440 Nm tilgjengelig fra start, er kraften lett å kontrollere. Dette tillater presis, kontrollert kjøring selv i utfordrende terreng.

Som en del av 360-graders kameraet, ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget. Bilens to skjermer brukes for tydelig presentasjon av informasjon og nøkkelfunksjoner av terrengforholdene.

– Den nye GLC Coupé kombinerer elegant design med sportslige kjøreegenskaper, og er en svært stilfull variant av SUV-familien til Mercedes-Benz. Som ladbar hybrid kan bilen tilbakelegge opptil 131 kilometer elektrisk, det gjør at kjøringen til daglige gjøremål for de aller fleste kan foregå utslippsfritt, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

GLC Coupé i ny utgave er både mer luksuriøs og mer romslig enn tidligere. Bilen er ventet til landet i løpet av høsten, men importøren åpner allerede nå for bestilling.

Ladbare hybrider

Tekst GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC
MotorR4 bensinmotorR4 dieselmotor
Volum1.999 cc1.993 cc
Effekt (bensin-/dieselmotor)252 hk ved 5.800 o/min197 hk ved 3.600 o/min
Dreiemoment (bensin-/dieselmotor)400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Effekt (elektrisk motor)100 kW100 kW
Dreiemoment (elektrisk motor)440 Nm440 Nm
Systemeffekt381 hk335 hk
System-dreiemoment650 Nm750 Nm
Batterikapasitet31,2 kWt31,2 kWt
Drivlinje4MATIC firehjulsdrift4MATIC firehjulsdrift
Akselerasjon 0 – 100 km/t5,6 s6,4 s
Toppfart239 km/t219 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)0,5 – 0,6 l/100 km0,4 – 0,5 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)11 - 15 g/km10 - 13 g/km
Blandet elektrisk forbruk (WLTP)20,2 – 22,4 kWh/100 km20,3 – 22,7 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP)119 – 131 km113 – 130 km
Bagasjevolum390 – 1.335 liter390 – 1.335 liter
Pris fra kr. (ekskl. levering)1 083 000,-1 072 000,-

Mildhybrid

Tekst GLC 220 d 4MATIC
MotorR4 dieselmotor
Volum1.993 cc
Effekt197 hk ved 3.600 o/min
Elektrisk effekt (boost)23 hk
Dreiemoment440 Nm
Elektrisk dreiemoment (boost)200 Nm
Drivlinje4MATIC firehjulsdrift
Akselerasjon 0 – 100 km/t8,1 s
Toppfart225 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)5,1 – 5,8 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)135 - 152 g/km
Bagasjevolum545 – 1.690 liter
Pris fra kr. (ekskl. levering)1 010 000,-

Powered by Labrador CMS