-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny 3-mils Golf
Når den gjerrigste utgaven av Golf lanseres i ny innpakning, kan den med stolthet kalle seg 3-mils-Golfen.
Tre mil på en liter bør være innenfor rekkevidde for de som klarer å kjøre som om de har et egg mellom foten og gasspedalen .
Nye Golf TDI BlueMotion har nemlig et oppgitt snittforbruk på 0,32 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 85 gram per kilometer.
Dermed skal det rent teoretisk være mulig å forflytte seg 150 mil ved hjelp av innholdet i en 50-liters dieseltank.
Aerodynamisk
BlueMotion-modellen har en rekke aerodynamiske modifiseringer, noe som gir er Cd-verdi på lave 0,27. Den har 15 mm lavere bakkeklaring, en spesiell takspoiler, grill som er nesten stengt fra utsiden, delvis tette ventiler i støtfangeren, optimalisert kjøling og spesielle paneler i gulvet.
Vekten er redusert med 49 kg fra forgjengeren, og selvsagt er alle de tiltak som gjelder nye Golf på plass, som Stop/Start og regenerering av bremsekraft. Videre er motoren optimalisert for minst mulig friksjon, og 6-trinns girkassen gjør bilen ekstra «langbent» i de høyeste girene.
Stadige fremskritt
Det har skjedd ganske mye siden den første Golf BlueMotion kom på markedet i 2007. Den vakte i sin tid oppsikt med et snittforbruk på bare 0,45 l/mil, tilsvarende CO2-utslipp på 119 gram per kilometer.
Da andre generasjon Golf BlueMotion ble lansert i 2009 var forbruket sunket til 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på magiske 99 g/km. Og nå synker altså forbruket med ytterligere 15 % (0,06 l/mil) mens CO2-utslippet ramler 14 prosent.
Ingen sinke
Men selv om Golf BlueMotion er så effektiv at den havner i miljøklasse A+, vil nok ytelsene overraske mange i positiv retning. Ta for eksempel akselerasjonen fra 80 til 120 km/t som er vanlig i forbikjøringssituasjoner – den går unna på ni sekunder.
Fra stillestående til 100 km/t trenger bilen 10,5 sekunder, og den har en oppgitt toppfart på 200 km/t.
Den nye motoren i Golf BlueMotion har betegnelse EA 288 og er en 1,6-liters turbo med direkteinnsprøyting og fire ventiler per sylinder.
Den yter 110 hestekrefter i området 3200 til 4000 omdreininger og har et maks dreiemoment på 250 Newtonmeter fra 1500 til 3000 omdreininger.
Mens Golf BlueMotion tidligere kun har vært levert i ett utstyrsnivå, kan man nå velge mellom to kjente VW-nivåer, Trendline og Comfortline.