-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Golf for viderekomne
I over 30 år har Golf GTI vært selve guttedrømmen for mange. Men noen legger lista enda høyere. Vi har kjørt Golf R, det heftigste som noensinne har trillet ut fra fabrikk med Golf-emblem.
Jeg husker godt min første opplevelse i en Golf GTI – selve drømmebilen for mange på 80-tallet. Null til hundre på under 10 sekunder var imponerende. En kompis var hyggelig og lot meg slippe til bak rattet på sitt eksemplar, mens han nervøst tok plass i passasjersetet.
Å kjenne de 112 hestene gripe tak i forhjulene, som røsket og dro i alle retninger, var en heftig opplevelse. På den tiden var jo det ingen ”elektroniske støttehjul” å lene seg til.
Tydeligvis håndterte jeg tøylene bedre enn han fryktet, for bileieren pustet lettere og fikk tilbake fargen i ansiktet etter at de første akselerasjonstestene var unnagjort.
Stadig sterkere
Dagens Golf GTI har nesten dobbelt så mange hester, 210, men så har også vekten økt vesentlig sammenlignet med originalen.
Fortsatt trekker alle GTI på forhjulene, men en avansert differensial og elektroniske hjelpemidler fordeler kreftene slik at du ikke får den samme følelsen av råskap som jeg opplevde på min første GTI-tur.
Da jeg høsten 2004 var med på den internasjonale presselanseringen av Golf V i GTI-utførelse, lovet VW at det aldri ville komme en GTI med noe annet enn forhjulsdrift.
LES OGSÅ: Reportasje i bladet Bil
Det løftet har de holdt, for de kraftigere Golf-modellene har fått en R i tilnavnet i stedet for GTI.
Fra 6 til 4
R32 het den forrige super-Golfen, og den var utstyrt med en normalt pustende 3,2-liters sekser som vartet opp med 250 hk.
Ikke uventet valgte VW en variant av sin 2-liters TFSI-motor til etterfølgeren, et bedre alternativ når det kommer til forbruk, og svært fleksibelt med hensyn til ytelser.
”Tenk på et tall” synes å være tema for den anvendelige toliteren med turbo som fins i en mengde utgaver. Og tallet Volkswagen tenkte på i forbindelse med Golf R, var 270. Vi snakker selvsagt hk. Dermed overgikk den forgjengeren med 20 på den sektoren.
Enda viktigere er endringene i dreiemoment. Nye Golf R har 350 Newtonmeter i området fra 2500 til 5000 omdreininger. Forgjengeren hadde 320 Nm fra 2500 til 3000 o/min.
Siden vekten på de to generasjonene er omtrent den samme, betyr økte ytelser at Golf R gjør null til hundre på 5,5 sekunder (med DSG-kasse) – et helt sekund raskere enn R32. DSG girkasse er den optimale løsningen, enten det kommer til komfort, ytelser eller forbruk.
Største endring ser vi når det kommer til forbruk, Golf R klarer seg med et snitt på 0,84 l/mil der R32 brukte 1,07 liter.
Diskresjon
Golf R har en diskret fremtoning, men kjennere ser raskt at dette er noe annet enn vanlig dusinvare. Målene er identiske med en GTI, bortsett fra at Golf R sitter 15 mm nærmere bakken. Hekken skiller seg ut med doble eksosrør i sentrum og en spoiler over bakluka.
Direkte diskret er imidlertid ikke vårt eksemplar med sin Rising Blue metallic lakk.
LED har gjort sitt inntog også i denne modellen, i form av en stripe kjørelys i front og stilige baklykter hvor dioder håndterer alle funksjoner. Og selvsagt har Golf R sine egne ”Talladega” spesialfelger i dimensjon 18 eller 19 tommer.
Innendørs er det også mye standard Golf. Unntaket er et deilig, tykt sportsratt med flat underside, sportslige instrumenter og pedaler, og gedigne racingstoler i skinn og Alcantara.
Som støpt
Man sitter som støpt i disse stolene, selv når den sportslige bilen utfordres maksimalt på svingete landevei. Ja, faktisk så godt at en kraftanstrengelse må til for å komme seg løs ved veis ende.
Også andre faktorer gjør det lett å finne seg til rette i Golf R, blant annet de mange justeringsmuligheter av sete og ratt som gjør det enkelt å finne en optimal sittestilling for aktiv kjøring.
Effektivt
DSG girkassa foretar raskere skift enn du selv klarer, enten den står i normalstilling eller sport. Skulle du ønske å overstyre automatikken, gjør du det via hendler på rattet.
Du kan også overstyre for kortere tid ved å bruke de samme hendlene, for eksempel ned en bratt bakke.
Vår bil var utstyrt med adaptivt understell. Innstilt på Auto tilpasser systemet seg din kjørestil, men du kan overstyre dette ved å velge Komfort eller Dynamikk.
Du får en relativt komfortabel bil for lengre turer, skjønt et sportslig chassis og lavprofil dekk gjør det merkbart å forsere trikkeskinner, småstein og andre ujevnheter.
Komfort duger under de fleste forhold, mens Dynamikk blir for de gangene du virkelig vil kjøre aktivt, for eksempel på bane.
Golf R er en sportsbil som ivaretar en Golfs praktiske egenskaper og som takket være firehjulsdrift oppfører seg eksemplarisk på vinterføre.
En prislapp på 822.410 kroner gjør den dessverre til en uoppnåelig drøm for de aller fleste.
Konkurrenter: Subaru Impreza WRX STi