Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack
Volkswagen Golf Alltrack

Golf i offroad-drakt

Passat Alltrack er en populær bil i Norge. Nå får den en lillebror.

Publisert Sist oppdatert

Rundt halvparten av de nye Passatene som er registrert i Norge hittil i år har ifølge OFV firehjulsdrift, og er i all vesentlighet Passat Alltrack. Snart får VW-importør Harald A. Møller nok en potensiell suksessmodell når Golf Alltrack lanseres.

Golf er Norges suverent mest solgte bil med godt over 6000 registreringer hittil i år ifølge OFV. Av disse utgjør stasjonsvognen rundt 30 prosent, og de som velger denne får nå et nytt alternativ å forholde seg til.

BIL-TEST: Hytteekspressen

Tolvte avlegger
Verdensdebuten skjer på Paris-utstillingen i oktober, og de første bilene er på plass i løpet av våren 2015. Ifølge Volkswagen er dette den tolvte nye Golf-varianten i løpet av de siste 24 månedene – hva de nå måtte legge i det.

OVERSIKT: Her er alle Golf-variantene vi har testet

Bilen er basert på Golf stasjonsvogn og har med seg alle de praktiske egenskapene fra denne. I tillegg har den 20 mm ekstra bakkeklaring og «wanna-be» SUV-dekor.

Det innebærer «skliplater» foran og bak, svarte sidelister og skjermbuer samt spesielle 17-tommers felger.

4Motion
Firehjulsdrift basert på Haldex 5 er standard, og Golf Alltrack har en egen offroad-modus som inkluderer Hill Descent-kontroll (bremser automatisk ned bratte bakker).

Golf Alltrack tilbys fra fabrikken med fire alternative motorer, tre for diesel og en for bensin.

Men trolig vil den norske importøren gjøre et engere utvalg, slik tilfellet er med Passat Alltrack. Der kan man velge mellom to dieselmodeller, en 140-hester med manuell girkasse eller en 177-hester med DSG automatkasse.

Nøkternt til sportslig
Dieselalternativene i Golf Alltrack er 1.6 TDI med 110 hk og 250 Nm samt 2.0 TDI med enten 150 hk / 340 Nm eller 184 hk / 380 Nm. Forbruket ligger fra 0,47 til 0,51 liter på mila

Sistnevnte er samme motor som benyttes i sportslige Golf GTD, og den har sekstrinns DSG-kasse som standard. For de som skal trekke henger er det verd å merke at denne kan dra inntil to tonn.

Bensinmotoren er en 1.8TSI med 180 hk og et dreiemoment på 280 Newtonmeter ved mellom 1350 og 4500 omdreininger. Også her er 6-trinns DSG-kasse standard.

Interiøret gir et eksklusivt inntrykk med detaljer som skinntrukket ratt og girkule, samt detaljer i mørk magnesium-look.

Volkswagen-gruppen har et meget godt grep om denne nisjen – stasjonsvogner med offroad-look, ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. Eneste konkurrent til Golf Alltrack blir vel Skoda Octavia Scout?

Powered by Labrador CMS