-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ulv i fåreklær
Volkswagen har dratt lakenet av sine nye Golf R som ifølge produsenten er den kraftigste og kjappeste serieproduserte Golf noensinne.
Med 320 hestekrefter og maks dreiemoment på 420 Newtonmeter gjør nye Golf R null til hundre på 4,7 sekunder. Potensiell toppfart er de sedvanlige 250 km/t, men med Performance Pack får du speedometernåla helt opp i 270 km/t.
Firehjulsdrift og 7-trinns DSG-kasse er standard i denne toppmodellen som skal være hele 19 sekunder kjappere rundt Nordsløyfa enn forgjengeren.
Et nyutviklet firehjulsdriftsystem sørger ikke bare for å fordele kreftene automatisk mellom for- og bakaksel, men også individuelt mellom bakhjulene. Dette skal gi bilen vesentlig mer dynamiske egenskaper i raske kurver.
Femte generasjon Golf R har en rekke detaljer som skiller den fra sine mer moderate søsken, uten at det blir ekstremt. Dette kommer tydelig til uttrykk i fronten som har en splitter derivert fra motorsport og store luftinntak med detaljer i sort høyglans.
Fra siden skiller bilen seg ut med 19-tommers spesialfelger, sideskjørt, matt forkrommede speilhus som speiler R-logoen på bakken når dørene åpnes, samt at bakkeklaringen er redusert med et par centimeter.
Les vår test av forrige generasjon Golf R mot Subaru WRX STi
Gjennom felgene ser man inn på blå bremsecalipere på forhjulene. En annen detalj er bakre støtfanger som har en integrert diffuser i sort høyglans omkranset av to doble eksosrør. Øverst på bakluka sitter en spoiler som sørger for ekstra marktrykk i høye hastigheter.
Golf R kan leveres i tre lakkfarger – i tillegg til den blå signaturfargen kalt Lapiz Blue Metallic kan du velge mellom Pure White og Deep Black Pearl Effect.
Siden Golf 8 er utstyrt med digital cockpit og store skjermer som standard er infotainment-systemet i Golf R tilpasset bilens sportslige egenskaper med unik grafikk.
Sportssetene med maksimal sidestøtte er kledd med nappaskinn og har dekorelementer i karbonfiber og blå sømmer. Sportsrattet er kledd med perforert skinn der man normalt fester grepet og dekorert med blå sømmer.
Andre spesialiteter i Golf R er karbon-look på dashbordet og i dørene, pedaler i børstet stål samt ambient belysning som kan vises i 30 ulike farger.
For å matche de optimerte ytelsene er nye Golf R utstyrt med 14,1-tommers bremseskiver med en tykkelse på 1,3 tommer. På forhjulene sitter doble calipere utført i aluminium.
Som sine forgjengere er nye Golf R diskret i sin fremtoning og har ytelser som er en sportsbil verdig. Et interessant valg for dem som trenger en kompakt familiebil, men ønsker ytelser i toppklassen.