-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Golf Plus: Det lille ekstra
De fleste ser at det er noe annerledes med Golf Plus, men det er verre å peke på hva det konkret er. Hva får du for merprisen?
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Utgangspunktet er understellet fra Golf, ikke overraskende, hvor akselavstand, hjuloppheng og fjæring er beholdt uforandret. Med et par pennestrøk endrer du karosseriet slik at bilen blir ni centimeter høyere samtidig som du gjør panseret litt kortere. Deretter tar du noen grep i inventaret, hovedsakelig med baksetene og bagasjerommet. Voila – Golf Pluss heter resultatet og koster rundt 25.000 kroner mer enn utgangspunktet.
Med nesten ti cm større høyde til disposisjon, er sittehøyden endret slik at du nå setter deg inn i bilen, ikke ned i. Selv om setene er løftet 7 cm er det likevel 2 cm bedre innvendig takhøyde i Plus. Midt i taket finnes det en takkonsoll med flere rom til solbriller og andre småting. I tillegg til litt bedre benplass i kupéen (på grunn av kortere panser), kan baksetene skyves 16 cm frem eller tilbake for å øke fleksibiliteten – enten benplass i baksetet eller bagasjeplass. Og ryggvinkelen på baksetene kan justeres etter behag. Dessuten har bagasjerommet fått det smarte fleksible gulvet som med et enkelt håndgrep kan gi et skjult rom under gulvet eller større høyde under gardinen.
Sett fra innsiden betyr dette i praksis at Golf Plus er ett nummer større enn originalen – men tar nøyaktig samme plass på garasjegulvet.
Ikke overraskende har Golf Plus arvet de gode kjøreegenskapene, det skulle bare mangle ettersom endringene i chassiset er lik null – og en smule høyere tyngdepunkt er knapt merkbart på kjøreegenskapene. Vår prøvebil utmerker seg imidlertid med høyt støynivå, spesielt hjulstøy. Mye av forklaringen er å finne i dekkdimensjonen, ettersom vi kjørte rundt på 225/45 R17 med hastighetsmerking W, det vil si dekk godkjent for inntil 270 km/t. Bilmodellens typegodkjenning tilsier at standardgummi er 195/65 R15. Vår prøvebil er en Sportline hvor dekkdimensjonen normalt er 205/55 R16 og hastighetskoden er H – altså bidrar både høyere hastighetsgrense og større kontaktflate med asfalten til et høyere støynivå.
En vanlig Golf med samme motor har listepris på 292.770 kroner, mot 318.900 som basispris på Golf Plus 2.0 TDI. Vår prøvebil koster 378.600 kroner, noe som skyldes godsaker som skinninteriør og integrert DVDanlegg med nedfellbar skjerm i taket.
Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI Sportline:
Pris prøvekjørt: kr. 378.600,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm. 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/1750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 420 x 176 x 158 cm. Akselavstand: 258 cm. Egenvekt m/fører: 1501 kg. Tillatt totalvekt: 2030 kg.
Dekk: 225/45 R17 W.
Bagasjerom: 305-1360 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,7 sek
Toppfart: 202 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,57 l/mil
CO2-utslipp: 154 g/km
Data basert på manuelt gear.