-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Originalen
Som en av de raskeste fossile til under 500.000 kroner, appellerer Golf GTI til dem som har dårlig tid.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.
Står Golf GTI øverst på drømmelisten, så holder det å forsvare valget med at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.
Med 6,2 sekunder på stoppeklokka er GTI blant de raske med klassisk 245 hk turbo bensinmotor til 100 km/t. Og når du kjører hjem i den nyervervede, har den fortsatt ikke passert halv million kroners-merket om du holder deg til standardoppsettet og ikke gikk bananas på tilvalglisten.
TO I EN-BILEN
Nettopp kombinasjonen av smidig hurtighet og komfort pakket praktisk og diskret inn, har i 45 år gjort kompaktbilen GTI til en entusiastvinner. OK, det selges elektrifiserte leketøy som ikke bare parkerer GTI i lyskryssene, men også gjør det til titusener kroner lavere pris. Heldigvis handler bilvalg først og fremst om følelser, om å velge med hjertet, om å høre at det er liv der framme og at det snerrer ved et lett trykk på startknappen.
Chassiset til Golf 8 GTI er naturligvis tunet for å utfordre to-literen i naboens BMWs 128ti (265 hk), men det skjer først etter å ha vekket villdyret med sportsknappen. Når alle hestene river i forhjulene og inviterer til omveier, handler det om å si ja i visshet om at drivstoff- og dekkostnader måles i lengden på smilet ved reisens ende.
DISKRET PAKKET
GTI er såpass diskret pakket at den ikke ser sinna ut med mindre du er helt innpå og kjenner igjen plasseringen av de to forholdsvis fete eksosrørene og det røde GTI-merket under logoen på bakluka, eller legger merke til de røde bremsekaliperne.
Felgene er heller ikke ekstreme, snare litt puslete med 17-tommere som standard. Tøffere da å oppgradere for 18.900 kroner til 19-tommerne fra den noe kjappere Golf R. De kler enhver GTI.
Jeg stusser over at adaptivt understell (10.500 kroner) ikke inkluderes i den norske basispakken. For det MÅ man jo ha på en bil som både skal brukes til hverdag og til fest. Det samme gjelder for så vidt ryggekamera, svarte speil og 450 watts Harman Kardon-anlegg. At prisen med dette på plass bikker den halve millionen jeg snakket om litt tidligere, spiller neppe noen rolle for de 50 nye som årlig synes det er kjekt å se GTI-merket når de åpner garasjeporten.
SIVILISERT
I komfort-modus opptrer GTI som en høyst sivilisert bil. Det er ikke sånn at villdyrer knurrer ut fra lukeparkeringen om du ikke ber om det. Og du behøver heller ikke sitte der i frykt for mange prikker og førerkortinndragelse med mindre du innbyr til det selv.
Sånn sett har Golf GTI like mange hverdagskvaliteter som en hvilket som helst annen Golf, men det gir bare litt mer godfølelse å sette seg inn i en GTI.
Golf GTI har aldri vært spesielt jålete innvendig. VW holder tradisjon tro på rutet setemønster i grått med diskret røde innslag og GTI-røde sømmer, GTI-emblem og et par røde felt på rattet samt pedaler og fothviler i blankt stål. Det brede innslaget av rødt øverst på seteryggene kler bilen, og takk og pris for muligheten til å justere festepunktet i B-stolpen for bilbeltet.
GTI-setene er strålende å sitte i, ikke er de for faste og sidestøtten god, men minus for at setene ikke kan høydejusteres i forkant.
I FAMILIEN
Selve førermiljøet har det meste felles med brødrene i Golf 8-programmet med komplett digital cockpit, men med GTI-tilpassede skjermbilder som blant annet inneholder effektmåler og måler for G-krefter, for å ha nevnt et par av de mange visningsvalgene. (Hvis du lurer på hvor mange hk som går med til å drive GTI på flat motorvei i 100 km/t, er svaret rundt 20!).
Jeg liker utformingen av det digitale miljøet i Golf, men fortsatt har VW en god vei å gå for å gjøre teknologien like brukervennlig og innholdstilgjengelig som i eksempelvis Tesla Model 3.
Jeg innser at Golf GTI nok i hovedsak appellerer til nostalgikerne blant oss. Godt at noen bilprodusenter fortsatt strekker seg for å tilfredsstille slike behov.
VI SYNES
Diskret innpakket kjøreglede i en hverdagsbil som totalt endrer karakter når sportsknappen aktiveres.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1984 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 245 hk/370 Nm |
Drivlinje: | 7A, DSG, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 6,2 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk oppgitt/test: | 0,74/0,70 l/mil |
CO2/NOx: | 168 g/km/19,8 mg/km |
Energiforbruk: | 64,23 kWt |
Mål LxBxH: | 429/179/148 cm |
Akselavstand: | 262 cm |
Bakkeklaring: | Ikke oppgitt |
Bagasjerom: | 381 - 1237 liter |
Egenvekt: | 1388 kg |
Tilhengervekt: | 1600 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2019) |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | Kr. 477 900 |
Pris testbil: | Kr. 545 400 |
Miljøklasse: | F |