-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volkswagen Golf GT TDI:
Diesel-lokomotiv
GT-betegnelsen deles av to modeller Golf, enten med bensin eller med toliters diesel.


Volkswagen Golf GT TDI
Først publisert i BIL 10 - 2006.
I Bil 5 i år kunne du lese om den revolusjonerende Golf GT TSI, som med kompressor og turbo presser 170 hk og 240 Nm ut av den lille 1,4-liters bensinmotoren. Denne gang har vi kjørt dieselutgaven, med DSGgear.
Som ventet er motoren svært sterk, den øser på med massevis av krefter hver gang man ber om det. Sammen med den kjappe DSG-kassa blir enhver akselerasjon til en lek. Men motoren har den samme ulempen som andre dieselmotorer, den lokomotivaktige kraften er spredd utover et ganske smalt turtallsregister. Når turboen virkelig trykker på, kommer punktet hvor gearkassen skifter til neste gear veldig kjapt, så er det pån igjen. Og hvis underlaget er glatt skal det veldig lite til før antispinn-lampa begynner å blinke.
GT-betegnelsen innebærer blant annet sportsunderstell og større felger, som gjør at komforten er tydelig dårligere enn i vanlige Golf-modeller. Enhver ujevnhet i veien føles godt, og hjulstøyen er merkbar på dårlige norske veier. En egenvekt rundt 50 kilo over TSI-versjonen gjør nok sitt til at turbodieselen ikke er så elegant gjennom svingene som man kunne ønske. Det er også lett å høre at det er en dieselmotor, med en noe hard gange.
De gode sportssetene er en nytelse å tilbringe tid i, men ellers er interiøret litt kjedelig – et GT-merke på det ikke altfor sportslige skinnrattet er alt som sladrer om hvilken modell man kjører. Utvendig er det GTmerker i grillen og på bakluka, samt doble eksosrør og 17-tommers lettmetallfelger.
La det være sagt: Diesel-GTen er en fabelaktig bil, med allsidig appel og få negative sider. Men TSI-versjonen, som koster drøyt 50.000 kroner mindre, gjør en like god jobb.
Kort om bilen:
Pris: kr. 365.440
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1968 ccm. 125 kW (170 hk) v/4200 o/min. 350 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 420 x 176 x 149 cm. Akselavstand: 258 cm. Egenvekt m/fører: 1398 kg. Tillatt totalvekt 1900 kg. Dekk: 225/45R17. Bagasjerom: 350 liter (VDA). Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0–100 km/t: 8,2 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,64 l/mil
CO2-utslipp: 173 g/km