-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Golf 8: Viktig for Volks-wagen, men ikke i Norge
Når ny Golf lanseres tidlig i 2020 blir den fortsatt VWs viktigste bilmodell og ganske sikkert en bestselger i Europa. Men i Norge overtar elektriske ID.3 der Golf slipper.
Alle har hørt om VW Golf, svært mange har på et eller annet tidspunkt eid en Golf og drøyt 271.000 nordmenn har siden 1974 kjøpt ny Golf og gjennom 45 år gjort den til landets i særklasse mest foretrukne bilmodell.
Selv om Golf fortsetter som VW-konsernets klart viktigste bil og i Europa trolig som bestselger også i 2020, er denne snertne kompaktbilen på vei inn på de historiske motorveiene sett med norske øyne.
Parallelt med at Golf 7 fases ut som elektrisk bilmodell i første halvår av 2020, erstattes den i praksis av elektriske ID.3. Kun et begrenset antall varianter av Golf 8 tas til Norge, og forklaringen er å finne i at den ikke blir elektrisk.
Dette er Golf 8 i Norge:
- Håper å selge 1000 til 2000 Golf 8 i 2020.
- Ingen el-utgave av neste Golf.
- Dieselmotorvariantene droppes. Heretter kun bensin.
- Tror 70 prosent av kundene velger ladehybriden.
- Kun automatgir på biler til Norge.
- Stasjonsvognen kan bli droppet fordi den ikke blir ladehybrid.
- Kun fem dører.
- Helt nytt karosseri, men samme størrelse og vanskelig å se forandringen.
- Kun skjermbasert instrumentering. Infotainmentteknologi som i kommende ID.3.
Legendariske Walter de Silva, tidligere leder for Volkswagen Design Group, sa om Golf at den var konsernets vanskeligste bil å redesigne på grunn av dens historikk. Det var så mange hensyn å ta for ikke å støte bort kjernekundene.
Sånn sett er det ikke vanskelig å trekke linjene fra første Golf i 1974 til åttende generasjon som tar storselgeren inn i 2020-årene. Jeg husker godt den første Golfen og jeg har kjørt dem alle siden, og i de aller fleste varianter.
Utvendig skiller det så lite mellom utgående og inngående Golf at det på 50 meters avstand vil være vanskelig å skille dem uten detaljkunnskap om bilene.
Aldri sosialt feil
En bil som aldri framstår som ekstremt moderne, ser heller ikke avdanket ut etter noen år. Å eie en brukt Golf av generasjon seks eller sju føles sjelden å trå feil sosialt. Samtidig er Golf bilen som aksepteres i så godt som alle sosiale lag av befolkningen.
Golf-eiere skal kjenne seg igjen og identifisere seg med bilens historie.
Men stopp litt: innvendig er knapt noe til å kjenne igjen. Alle tradisjonelle instrumenter, knotter og brytere er erstattet av skjermer og skjermbetjente funksjoner. Dette er smarttelefonen og iPad overført til bil. Nå skal jeg være forsiktig med å felle en entydig dom etter en dags møte med bilen, men umiddelbart fikk jeg ikke samme intuitive bruksopplevelsen som da jeg første gang satte meg inn i Tesla Model 3.
Samtidig er det nettopp slike løsninger som VW her kjører fram som får UP til å vifte med pekefingeren og vinke inn ivrige teknologiopptatte sjåfører til prikk- og bøtebelastning for uoppmerksomhet.
Stemmestyring
Heldigvis reddes situasjonen av muligheten for å styre mange av funksjonene fra rattet, eller med stemmestyring for dem som foretrekker det. At bilen har headupdisplay gjør det lettere å tolke informasjonen.
Jeg frykter likevel at denne brutale digitalovergangen kan skremme mange av Golfs godt voksne og trofaste kunder.
DSG-girkassen betjenes ikke lenger av en stor spak som også har gjort det mulig å gire med. Nei, nå er det kun en liten bryter, mindre enn den i glass som Volvo har i sine biler. All manuell giring skjer heretter på rattet.
Maksimerer utstyr
Fra produsent kommer tre utstyrsnivåer. Det kjipeste er uaktuelt for Norge, og neste nivå, Life, blir bare å finne på innstegsmodellen. Norge velger godt utstyrte Style. I tillegg kommer selvfølgelig diverse utstyrspakker etter ønske og behov.
Firehjulsdrift derimot blir bare å få på varianten med 190 hk, eller på toppmodellen R. Alt annet trekker på forhjulene.
Volkswagen har avgjort at Golf nå er stor nok. Fra Golf 6 til Golf 7 vokste bilen i lengden fra 4,20 meter til 4,26 meter. Nå vokser den til 4,28 meter, mens høyden på 1,45 meter bare er få millimeter lavere enn forgjengeren
Golf-klasssen
Plass, sittekomfort og kjøreopplevelse har gjort Golf til klassens målestokk. Foran sitter de fleste utmerket i Golf, men hva med baksetet? Så jeg slang meg inn der på en mange mil lang reise på ulike typer veier. Har var plass nok til føttene under setet foran, her var god takhøyde og tilstrekkelig lårstøtte til å ha det bra selv på langturer.
Det generelt lave støynivået gjør baksetet til et godt alternativ i Golf.
Plassen er riktignok ikke like overdådig som i Skoda Octavia, men god nok til å bekymre mange av konkurrentene.
Golf kjører bra, men ikke oppsiktsvekkende. Vekten ligger på komfort, men forskjellen i oppsett mellom normal og sport merkes tydeligere enn på utgående modell.
Hva Golf skal koste i Norge er ikke klart. Prisene slippes til salgsstart i januar.
Derimot er et klart at utslippet reduseres såpass mye med mildhybridteknologien (eTSI) at avgiften reduseres med et sted mellom 10.000 og 20.000 kroner.
De første bilene med 150 hk vil være i Norge i mars. Andre varianter følger etter sommerferien.
Både lanserings- og innstegsmodellen har mildhybridteknologi som standard. Utenom ladehybrid Golf mener jeg 150 hk varianten vil være det mest fornuftige alternativet, ikke minst med tanke på fremtidig bruktverdi.
Golf 8 | Golf 7 | |
Motor: | R4 turbo bensin, 1498 ccm | R4 turbo bensin 1498 ccm |
Effekt bensinmotor: | 150 hk v/5000-6000 o/min | 150 hk v/5000-6000 o/min |
Samlet moment: | 250 Nm v/1500-3500 o/min | 250 Nm v/1500-3500 o/min |
Drivlinje | 7A DSG, forhjulsdrift | 7A DSG, forhjulsdrift |
Mål LxBxH: | 428/179/146 cm | 426/180/145 cm |
Akselavstand: | 263 cm | 264 cm |
Bakkeklaring: | Ikke oppgitt | 14,2 cm |
Egenvekt: | Ikke oppgitt | 1260 kg |
Bagasjerom: | 380-1237 liter | 380 – 1270 l |
Tilhengervekt: | Ikke oppgitt | 1500 kg |
Bensintank: | Ikke oppgitt | 50 l |
Aks. 0-100 km/t: | 8,5 sek. | 8,3 sek |
Toppfart: | 224 km/t | 216 km/t |
Forbruk (oppgitt): | Ikke oppgitt | 0,63 l/mil |
CO2: | Ikke oppgitt | 146 g/km |
NOx: | Ikke oppgitt | 32,1 mg/km |
Pris fra: | Ikke klar | Kr. 338.200 |
Life | 110 hk eTSI/DSG | Innstegsmodell | 3. kvartal 2020 |
Style | 150 hk eTSI/DSG | Lanseringsmodell | 1. kvartal 2020 |
Style | 190 hk TSI/DSG | 4x4 | 4. kvartal 2020 |
Style | 204 hk TSI/DSG | Ladehybrid | 3. kvartal 2020 |
GTE | 245 hk TSI/DSG | Ladehybrid | 3. kvartal 2020 |
GTI | 245 hk TSI/DAG | GTI | 3. kvartal 2020 |
R | 333 hk TSI/DSG | 4x4/toppmodell | 3. kvartal 2020 |