-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hittil raskeste serie-produserte Golf GTI
Golf GTI TCR i sivil utgave er Volkswagens nye ambassadør for Touring Car-entusiaster over hele kloden.
Portugal, Autodromo do Algarve: Volkswagen har lansert en ny Golf GTI. Denne gang med tilleggs-bokstavene TCR.
Fra før finnes både 230 hk GTI og 245 hk GTI Performance. Tro likevel ikke at GTI TCR med råsterke 290 hk blir produsert kun for å gi kunstig åndedrett til den nåværende Golf generasjon 7,5, som straks går ut på dato.
Merkevarebygging og stolthet
Den nye GTI-versjonen refererer til at Volkswagen gjør det meget godt i TCR – som er den globale oppskriften for standardbilracing.
Det kjøres TCR-løp i Skandinavia, Europa, Asia, Afrika, Nord-Amerika, Kina, Japan, Australia og Midtøsten. I TCR deltar en mengde bilprodusenter, inklusive to kinesiske.
TCR ble i løpet av noen få år så populært at FIA droppet sitt eget standardbilreglement og innførte TCR-formelen. Det betyr i praksis at TCR i dag også er en verdensserie. WTCR. Riktig nok ikke som verdensmesterskap, men som verdenscup.
Vi har kjørt begge to – både TCR racingmodellen og sivilvarianten.
Resultatet av TCR-suksessen er altså at Volkswagen lanserer en TCR-sivilversjon av Golf GTI med 290 hk. Prisen i Norge er 531.000 kroner, og den kan bestilles nå.
Riktig nok er førsteopplaget til Norge kun 10 biler, men Volkswagen hevder at det ikke er restriksjoner på produksjonen slik det var med Golf GTI Club Sport.
Anonym hverdagsracer
Poenget med bilen er at du skal kunne bruke den daglig, og så kose deg med «halv-slicks» på trackdager.
Med 290 hestekrefter på forhjulene, 380 Nm dreiemoment fra lave 1800 omdreininger, en ny syvtrinns DSG girkasse, stivere og justerbart understell, samt en toppfart på 264 km/t får alle Golf-entusiaster et nytt samleobjekt.
I TCR-serien kreves det fire eller fem dører. GTI TCR leveres både som tre-dørs og fem-dørs, men det blir kun den sist nevnte som blir tilgjengelig fra norske forhandlere og kun med DSG-girkasse.
Raskeste GTI
Det er Volkswagen selv som hevder at dette er den raskeste GTI-utgaven noensinne. TCR er i teorien raskere enn Club Sport versjonen, fordi den kjører 0-100 km/t på 5,6 sekunder.
Samtidig må det legges til at Golf også har en R-versjon med 300 hk der 0-100 km/t kjøres ett sekund raskere. Men, Golf R heter ikke GTI, og dessuten har Golf R firehjulsdrift.
Du kan bestille GTI TCR med avskrudd fartsbegrenser. Da kjører den 264 km/t. Dermed har Volkswagen sine ord i behold.
På utsiden
Stylingen er ikke overdrevet men markant. Volkswagen har tatt utgangspunkt i TCR-konseptbilen. Det er store luftinntak nede foran og en markert diffuser bak, som dermed umuliggjør hengerfeste.
Sideskjørtene reflekterer racing, og det samme gjør takspoileren. Taket er sortlakkert, og den har speilkapper i «karbon».
Standard er også racingbremser med drillede skiver foran, og de som sitter i baksetet trenger ikke solbriller. Dekoren på sidene er også en TCR-signatur, men det kan velges bort.
Innvendig
Det er det ikke veldig store forskjeller fra GTI Performance som ble lansert i 2013 og fikk en facelift samtidig som de øvrige Golf-modellene i 2016.
Setene er i delskinn med et særeget annet stoff jeg ikke helt fikk kontroll på. Den kan velges med Alcantara kunstskinn på sidevangene og GTI-logo i ryggen.
Rattet har perforeringer samt en rødmarkering på toppen. Dørpaneler og girmansjett i Alcantara. Girkule med røde striper, stoffmatter med røde sting. Slike ting.
Det viktigste utstyret du får i forhold til en standard GTI er likevel kjøreprofilprogrammet. Golf Mk.7,5 har de nye skjermene og dermed det digitale dashbordet. Skjermene er godt lesbare og ganske enkle å betjene i menyene.
Akkurat slik den skal være
Støtdemperne er elektrisk justerbare. Du kan velge mellom forskjellige kjøremoduser fra eco til sport, men det er viktig å merke seg at selve fjærene ikke er justerbare. Disse er stivere enn i en vanlig GTI, men ikke racing-stivt.
På landeveien er GTI TCR sportslig nok i standardmodus, og nær til komfortabel i comfort-modus. Dette er litt avhengig av dekkvalg. TCR kan bestilles med både 18 og 19-tommers hjul.
De fleste vil gå for store hjul med liten profil. Det blir litt støy av det. Og dermed er jeg i gang med en av tre små bagateller jeg ikke liker med bilen. Støy fra dekkene. Et kjedelig utseende på de digitale «analoge» instrumentene.
Det er liksom slik at Audi skal ha det lekre, Seat det sportslige, Skoda det enkle, Volkswagen det gjennomsnittlige og Lamborghini det uleselige.
Og så er det en tapt kamp for meg når det gjelder elektrisk håndbrekk. De er veldig vonde å brekksladde med, og brekksladde er et absolutt når du kjører med 290 hk på forhjulene vinterstid.
På et eller annet tidspunkt kommer en bilprodusent til å gjenintrodusere «analogt» gammeldags håndbrekk – og skryte av det. Bare vent!
Helt fabelaktig
Styringen er meget presis og delikat etter dagens standard. Rundt senter holder bilen seg rolig. Du slipper å korrigere selv om rattutslaget fra senter til full sving er giret slik at det passer i racingutgaven.
Avhengig av om du velger den dynamiske chassiskontrollen som ekstrautstyr, regulerer denne også styre- og gassrespons. Måten Volkswagen har løst dette er selvsagt helt ypperlig. Det er virkelig forskjell på de forskjellige modusene ECO, Normal, Sport og Induvidual. Dette gjelder også lyden.
Syvtrinns DSG-girkassen er nydelig og nær til sømløs i skiftene selv under heftige akselerasjoner og retardasjoner (nedgiring). Bremseskivene er luftet og store og holder seg forbausende godt gjennom fem runder med stadige og svært heftige nedbremsinger.
Jeg satt heller ikke for hardt i setene til hverdagsbruk eller for bløtt til banebruk. Kjørestillengen er som vanlig super. De som vil får sitte lavt til gulvet. Selv trives jeg best når jeg sitter høyt.
Har den Golf GTI-sjelen?
Ja. Virkelig. Og jeg vet en del om akkurat dette. For når Volkswagen setter frem alle sine GTI-modeller, fra 1976 og til i dag, er det selvfølgelig hevet over enhver tvil at GTI TCR, naturlig nok, er den beste.
Det sier seg nesten selv at en 2019-model på alle mulige måter er bedre enn 43 år gamle generasjon 1 fra 1976.
En del av oss var unge og lovende da GTi (med liten i – for injection) hadde mer enn respektable 110 hk på forhjulene. På innsiden var det dekket med både turteller og sportsseter og golfball på toppen av girspaken.
Den var rask og kjørte fabelaktig. Den ble trendsetteren for hverdagsbilisten i Europa. Nostalgi er en god ting, men den er farlig.
Volkswagen Golf TCR kjører supert. Har den sjel? Kan den måle seg med originalen? Svaret er ja. Dette er en hverdags-racer slik grunnmodellen fra 1976 var det den gangen. I dag er den kanskje litt mer anonym, men nettopp det anonyme er det vakre med bilen.
Best gjennom tidene
En rask oppsummering av den oppdaterte TCR-Golfen er følgende: Jeg forventet mengder av understyring. Det skjedde ikke. Selv på bane i sportmodus og med så mye som mulig av kontrollsystemene slått av.
Differensialsperren, som er hentet fra Performance-utgaven, og som også benyttes i TCR-racingbilen, fungerer fabelaktig.
Det er viktig å merke seg dette, fordi standard GTI og R-versjonen benytter seg av elektroniske hjelpemidler i stedet for differensialbrems. Det betyr blant annet mye mindre bremse-slitasje på «track days», fordi ABS-bremsene ikke brukes som sporsetter og elektronisk differensialbrems.
Prisen
Golf GTI TCR koster grunnleggende 531.700 kroner. I tillegg kommer frakt og leveringsomkostninger.
Det betyr at TCR i utgangspunktet koster 65.000 kroner mer enn GTI Performance, som har 45 hestekrefter mindre. Golf R koster 70.000 kroner mer, for ti ekstra hestekrefter og firehjulsdrift. På «banedager» om sommeren vil nok TCR-utgaven likevel være raskere enn R.
Under lanseringen fikk vi ogs noen runder i racingutgaven av Golf GTI TCR.
Motor: | 2 liter turbo |
Effekt: | 290 hk |
Dreiemoment: | 380 Nm |
Fremdrift: | Forhjulsdrift |
Girkasse: | DSG (Original) |
0 – 100 km/t: | 5,6 sek. |
Toppfart: | 260 km/t |
Hjul: | 235/35 R19 |