-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tett på nye Golf
Volkswagen har ikke for vane å "oppdatere" Golf. Sist gang var i 1980. Når har de gjort det, med fulle fanfarer og halve styret til stede. Det er åpenbart et eller annet de ønsker å fortelle oss.
På den gamle Bobla utviklet de dette til en kunst: Oval bakrute? Ny modell, nytt år. Vindusspyleren drevet med trykkluft fra reservehjulet? Ny modell, nytt år.
Så døde denne hyggelige skikken helt ut. Golf debuterte i 1974, fikk en facelift i 1980 – og etter den gang var det en helt ny Golf hver gang vi møtte en ny Golf.
Inntil i går. «Tenk nytt» sto det på svære flagg på utsiden. Et resultat av det var at de hentet en rekke folk fra toppetasjen for å fortelle oss om ny front og hekk med LED-lys, et interiør hvor det var plusset på en rekke detaljer pluss noe nytt på motor- og transmisjons-siden.
Tungt fremmøte
Til å guide oss gjennom dette hadde vi Herbert Diess, toppsjefen for Volkswagen, Frank Welsch, overhodet for all teknisk utvikling, Karlheinz Hell, han er produktsjef for kompakte biler og jeg måtte fortelle ham om den morsomme Lånkebanen like ved vårt Hell, Wolfgang Demmelbauer-Ebner som har ansvar for TSI motor-utvikling, Volkmar Tanneberger – han er styrer av alt som har med strøm og elektronikk å gjøre – og Klaus Bischoff som er Volkswagens designsjef.
De eneste som manglet, for at det skulle bli enda mer topptungt, var vel egentlig bare Matthias Müller, sjef for hele konsernet, og Michael Mauer som ikke bare er Porsches designsjef, men som nå har ansvaret for all design i hele Volkswagen-Gruppen.
Men som sagt, fremmøtet var imponerende nok til at det var åpenbart at dette var alvor, og fellesbudskapet gikk fra overordnet «Vi ser fremover», ned til typen «våre Euro 6 dieselmotorer er renere enn de fleste av våre konkurrenters».
Mye på trappene
Dessuten fikk vi vite at ting ikke står stille – ti nye modeller neste år for eksempel, der T-Roc og «en ny fastback med masse emotions» - i klartekst snakker vi om den nye CC som ikke skal hete det, med stor bakluke, og i meget stor grad basert på Sport Coupé Concept GTE fra Genève 2015.
Redaktør Ringen ga en omfattende oversikt over nyhetene med et stort bildegalleri i går, la meg bare føye til noen egne observasjoner fra det trangeste lokalet jeg har opplevd på lenge, med ikke akkurat muligheter til å få bilene på fotoeffektiv passende avstand.
Da Generasjon 7-Golfen kom, sørget MQB-plattformen for at proporsjonene kunne endres i forhold til de tidligere. Man fikk dyttet forhjulene lenger frem, og sammen med et kortere overheng fikk hele bilen er klart cab-rearward preg.
Mer markant
En lett redesignet front fremhever dette inntrykket i enda større grad. Og rett forfra ser man tydelig at ting har skjedd: nytt luftinntak, nye «støtfangere», nytt uttrykk i lyktene – det ser ut som de konsentrerer seg så mye på å se fremover at dersom de hadde hatt øyebryn, hadde de vært rynket.
De tidligere synlige førerassistent-sensorene, er nå flyttet bak logoen i grillen. GTI har fått røde «winglets» i hvert hjørne foran, på GTE er de blå.
Bak er det også LED med lagvise horisontale striper for riktig å gjøre den bred bak. På topp-modellene blir den nederste hvite horisontal stripen oransje når den skal indikere ny kurs.
Bremselysene har også en ny signatur, og det er gjort noen tricks med for eksempel krom-trim på diffuseren på Variant, eller på eksosrøret på GTI.
Nytt interiør
Innvendig er selvfølgelig alt blitt enda mer berøring og assistent, med et helt nytt dashbord av den typen Volkswagen presenterte på Consumer Electronics Show i januar i fjor. Der hvor instrumentene krymper hvis du ber om å få navigasjonskartet opp der, rett foran deg, for eksempel.
Fremdeles har du en skjerm – større enn noensinne – i midten, som nå også kan betjenes med gester, men å få det hele opp rett i synsfeltet, som i Audi, er en lettelse.
E-Call, nødanrop når det har smelt, behøver jeg vel ikke nevne, det blir snart obligatorisk.
Men Discover Pro og Active Info Display er nok, sammen med wifi hotspot, induksjonslading av fonen og en Media Control App, god mat for alle dere som ikke kan få nok av den type utvikling – selv om for noen er kanskje de nye trim-nivåene, nye materialer og nye mønstre og farger på setetrekkene også av interesse.
Pluss tendenser til halvautomatisk kjøring, en ny trafikk-kork assistent og nødbremsassistent som også «ser» fotgjengere nå, og en rekke andre assistenter – noen av dem har vært helt fraværende i dette segmentet, frem til nå.
Ny motor
Og selvfølgelig bør vi vel ta med en helt ny 1,5-liters motor (fremdeles med mengder av remtrekk og ikke spor av mer enn 12 Volt riktignok). Som 150-hester har den et forbruk på 0,49 l/mil – mer enn 1,4-liters forgjengeren med samme hk-tall.
Grunnen til forskjellen er at «denne gangen brukte vi ikke alle de triksene som er lovlig når en bil skal typegodkjennes. Vi er mye nærmere det virkelige liv.» Dessuten ble det målt med E10 og ikke E5!
139-hesters versjonen nøyer seg med 0,46, og her får du 100 prosent «Sailing» effekt. Ikke bare kobler motoren ut når du triller – hele drivverket går i hvilestilling. Og i motsetning til før – dette gjelder ikke bare hybridversjoner.
Legg til at 2-liters GTI motoren leveres med 230 (eller 245) hk – men her vet vi ikke noe om forbruk. Derimot vet vi at den nye 7-trinns DSG-kassen i første omgang kan leveres med 150-hesteren eller i GTI-en og at VW for lengst har bekreftet at 10-trinneren kommer.
Entusiast
Da tror jeg ikke det var mer. Men så over til de spørsmålene dere sendte med meg til Wolfsburg – som av en eller annen grunn gikk mest på el-versjonen og GTE.
Og selv om lokalet var fylt til bristepunktet av kompetente toppfolk, gikk jeg rett til den virkelige toppen for å få svar. Jan Tore Kopperud er ikke bare produktsjef for Golf her hjemme og derfor en som kan alle svarene som angår Norge. Han er også en skikkelig entusiast.
En GTI-versjon av den første Golfen og en Ur-Quattro er bare et par av de klassiske juvelene han steller for hjemme, og jeg tør ikke fortelle hvilket fremmedmerke han har bestilt nå, for levering til våren. Jeg skal nøye meg med å si at den bekrefter entusiasmen.
Spørsmål fra dere
En med adresse hos Nordea Finans spør om e-Golfen vil bli droppet til fordel for en ny på MEB-basis, og det vil skje med tiden. Så spør han om mulighetene til å oppgradere batteripakken nå og i fremtiden på en 7. generasjonsbil.
Det blir billigere å bytte bil, sier Jan Tore. Og når får vi en elektrisk Golf eller større familiebil med rekkevidde på 500+ kilometer? Svar: etter 2020.
Knut er blant dem som står på liste med mars/april-levering på e-Golf og lurer på om den blir den oppgraderte versjonen. Der er svaret Ja!
Så lurer Jan på om Generasjon 8 blir enda mer elbil-tilpasset, eller blir den bare enda et mellomspill til den nye ID-generasjonen? De vil komme omtrent samtidig men blir jo to vesensforskjellige biler (dette er mitt svar, litt spekulativt).
Halldor er blant dem som lurer på om GTE nå får lengre rekkevidde og økt hk, og når skal den leveres og bestilles. Og vil prisen øke mye med det bedre infotainment-opplegget? Og Johan lurer også på om man snart kan få hjul/dimensjoner som gir lavere forbruk.
Bilen kommer i mars, kan bestilles i desember, pris er ikke klar ennå, men generelt om den nye Golfen: innstegsprisene blir ikke høyere, selv med vesentlig mer utstyr. Og med hensyn til spesifikasjoner, ytelser og ekstra utstyr – alt blir som i dag.
Og til sist Fridtjof som lurer på når vi får en e-Golf med like mye, eller helst lengre, kjørelengde som Ampera-e. «Vent på ID i 2020» var det svaret.
La oss avslutte med at den første oppgraderte leveres ut den 6. mars neste år, at man planlegger å selge mer enn 10.000 biler neste år, og at prisene forhåpentlig blir klare neste uke.