-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bil blant båtene
Til sjøs med Maserati
Maserati utnyttet Monaco Yacht Show bedre enn de fleste bilfabrikker.
Maserati skammer seg ikke over å ha vist litt interesse for det elektriske.
Tvert imot – de bygger videre på akkurat det.
Ikke uventet er det kanskje at de har gjort sin Gran Cabrio Folgore helelektrisk, men da de produserte den i en rosa-gull eksteriørfarge og plasserte den midt blant alle båtene i Port Hercule under båtutstillingen, hadde det en spesiell årsak.
Rett ved siden av lå deres elektriske lystbåt (for et herlig uttrykk!) Tridente og ventet på en power-tur på sjøen.
Selv om båten er Maseratis idé, trengte de hjelp til den. Day-cruiseren (det blir nok ikke mye krusing der) kommer fra Hodgdon Yachts i Maine som har drevet i denne bransjen i et par hundre år.
Og så har de fått hjelp fra Vita Power for å gjøre den elektrisk. Vita spesialiserer seg på elektrisk marine-teknologi, på tross av at de befinner seg langt i innlandet – i Modena. Enda en typisk Motor Valley-bedrift.
God plass
Inntil 10 personer kan få plass om bord, i en luksus-innredning som er mer fleksibel enn i den smarteste bobil, og der det også er gjort plass til en liten hytte med dag-seng – og en egen avdeling for potta.
10,5 meter måler den, byr på maks 600 hester og har batterier på tilsammen 252 kWt. Den gjør 40 knop på topp, og du kan kruse store deler av dagen i 25.
Bildene som følger med forteller at her er det tilpassete ut-og-bade muligheter både foran og bak – eller hva det heter på en båt, og det virker som om selv jeg skulle klare å hale meg om bord igjen, akter.
Karosseriet – eller skroget heter det kanskje – er bygget av karbonfiber med masse håndarbeid inkludert.
Vakte oppsikt
Det er ikke farlig å påstå at den, sammen med bilen, vakte en del oppsikt blant 120 hyperyachts og de mest luksuriøse tenderne, og med 560 andre utstillere spredt ut over det hele.
Nå var kanskje ikke den elektriske Folgoren ny for dem alle – den debuterte egentlig under Milanos designuke i april. Men med den spesielle eksteriøre finishen, var den et glimrende supplement til skuta.
Maserati kaller den den første 100 % elektriske cabrioleten på markedet. Sikkert god nok grunn for mange til å kaste enda et blikk til på den, med platina-kortet klart.
Men siden jeg har kommet så langt, skal jeg tilstå en av mine virkelig guilty virkelige pleasures.
Jeg har fulgt med litt på Maserati til sjøs tidligere. For eksempel i forbindelse med en herlig seilskute – eller hva det heter – Soldinis Maserati-sponsede Hi Tech Flying Multi70 Trimaran som blant annet satte ny rekord mellom Plymouth og La Rochelle.
Men enda mer når jeg går tilbake til helte-epoken der blod-trimmede motorer, svært ofte med bilbakgrunn, fylte opp de såkalte Hydroplan-skrogene (glem å bygge trangt – selv Zagato var aldri i nærheten) med et eneste formål: å kjøre fortere enn naboen.
Fancy målgruppe
Jeg kan bruke timer på å lese meg gjennom denne listen som strekker seg fra tidlig 20-tall, til for femten år siden. Og inneholder de mest fantastiske båtnavn, og beskriver klassen de kjørte i, og hvilke motorer de brukte – Hispano, Aston Martin, Bugatti – og hvilke rekorder de satte med hvilke førere – som også ofte er velkjente fra bilhistorien.
Og siden listen er i Word og søkbar er det ikke noen sak å finne alle båtene som het Trident, eller at en Maserati-seks-liters-motor dro en båt opp i 235 km/t i 1961 eller hvor mange ganger det ble brukt motorer fra Osca som jo var det firmaet Maserati brødrene startet etter at de solgte seg ut av din egen bedrift.
For å si det på en annen måte.
Maseratis innsats i Monaco nylig hadde kanskje en ganske fancy målgruppe med overfladisk interesse for historiske meritter. Men dersom Maser ønsker å gjemme seg bak en front av sjøbein-skarpe bauger som skjærer gjennom havoverflaten, vil de ikke ha noe problem med å bygge et troverdig narrativ rundt akkurat det.