Jeep Grand Cherokee

Når Cherokee-høvdingen kommer i ny fjærpryd til våren, har han både lagt seg ut og blitt "mindre amerikansk". Dessuten rir han helt nye hester.

Publisert

Først publisert i BIL 10 - 1998.

Etter seks år får "Store Cherokee" avløsning. Selv om utseendet har beholdt klare trekk fra dagens modell, er det en helt ny bil som nå ser dagens lys – bare 127 deler er felles. En gang i mars/april er neste generasjon klar for å erobre nytt land her hjemme, selv om det nok ikke blir de helt store kundemassene som legges under foten. Importøren Møller US har satt seg som mål å selge 285 biler av den nye modellen i 1999, mens det i løpet av åtte måneder i år er solgt 198 biler av den eksisterende Grand Cherokee, hovedsakelig som varebil.

Når vi påstår at Grand Cherokee nå blir mindre "amerikansk ", er det to detaljer vi vil peke på: Interiøret og dashbordet med sine paneler av imitert treverk har fått et utseende som er nærmere europeisk smak enn tidligere, samt at styringen er modifisert for å nærme seg europeiske ønsker. De bilene vi fikk anledning til å prøvekjøre i USA nylig, var riktignok av såkalt nullserie med amerikansk spesifikasjon, men når produksjonen kommer i gang i østerrikske Graz vil bilene følge europeisk spesifikasjon. Det betyr blant annet en styrerespons som gir sjåføren bedre kontakt med underlaget. Styringen er fortsatt basert på kulekretssnekke, men den er ikke så ufølsom rundt nullpunktet som i dagens versjon. Derved er bilen også mer retningsstabil ved høyere hastigheter.

Quadra-Drive
Quadra-Drive er navnet på 4WDsystemet i den nye Grand Cherokee, og det har en viss likhet med firehjulsdriftsystemet i Honda CR-V. Det har hydraulisk styrte lamellsperrer på for- og bakaksel. En lignende lammellkobling, som også forsynes med hydraulisk trykk fra en separat oljepumpe, har overtatt jobben med å fordele drivkraft mellom for- og bakaksel i stedet for en vanlig senterdifferensial.

Under normale kjøreforhold har bakhjulene mest drivkraft. I det øyeblikket et hjul mister grep, vil hastighetsforskjellen mellom for- og bakaksel oppfattes av en føler som så sender et signal om at pumpen skal aktivere koblingen som så fordeler mer kraft til forakselen. Dette skjer innen brøkdelen av et sekund. Quadra-Drive makter å holde bilen i gang selv om bare et forhjul har grep. At dette fungerer i praksis prøvde vi i USA, riktignok ikke på is, men på en fiffig "isbane" laget av vekselvis transportruller og brostein.

Ved behov kobles reduksjonsgearet inn med en spak til venstre for gearspaken, med utvekslingen 2,72:1. Quadra-Drive-systemet fungerer uansett om bilen kjører i "high" eller "low". Som på forgjengeren har Jeep valgt å beholde stive aksler både foran og bak, men bladfjærene bak er byttet ut med skrufjærer.

Mer i alle retninger
Cherokee er 4 cm bredere enn dagens utgave, noe som understrekes av 38 mm større sporvidde. Akselavstanden forblir uendret, men utvendig lengde øker med drøyt 11 cm. Selv om utvendig høyde øker 6,5 cm, er innstigningshøyden redusert med nesten 3 cm. Dette gir seg naturlig nok også utslag i bedre plass innvendig, både i høyde og bredde. Økningen i lengden er det i første rekke bagasjerommet som nyter godt av, ved at det nå er plass til å legge reservehjulet under bagasjeromsgulvet, isteden for at det står på høykant. Lastevolumet er riktignok bare blitt 36 liter større, men du verden så mye ryddigere det er blitt - og plassen er så mye lettere å utnytte.

Det slår oss, der vi sitter bak Jeepens ratt, at det kanskje er den USA-produserte Mercedes MKlasse som har dannet skole med sitt forholdsvis enkle og ujålete dashbord. Og med det ferske partnerskapet mellom Chrysler og Mercedes i tankene, spør vi oss selv: Vil vi i fremtiden oppleve at neste generasjon av M-Klasse og Grand Cherokee bygges på samme plattform? Etter å ha sjekket tekniske data lar vi tanken fare, for det skiller hele 13 cm i akselavstand mellom de to bilene i dag – men likevel...

Nye motorer
To av de tre motorene i nye Grand Cherokee er nye, og den tredje er modifisert. På øverste hylle finner vi en V8-motor på 4,7 liter som erstatter dagens 5,2-liter. Motoren bygges i Chryslers nye motorfabrikk i Detroit. Selv om slagvolumet er ca 10% mindre, byr motoren på 7% høyere ytelse, bedre drivstofføkonomi og tilhørende lavere utslipp enn forgjengeren. Sylindertopper av aluminium, hule kamaksler, ventildeksler av magnesium samt inntaksmanifold av kompositt-materiale bidrar til at den nye motoren er 24 kg lettere enn 5,2-literen.

Den eneste av de tre motorene som ikke er ny, er rekkesekseren på 4,0 liter. Den er imidlertid modifisert slik at den fremstår som såvel sterkere, renere og mer stillegående enn dagens versjon. Europa får også en turbodiesel på programmet. Bilene som produseres i Graz blir nemlig tilgjengelige med en ny femsylindret 3,1-liter som bygges av den italienske motorprodusenten VM Motori. Her finner vi at både antall hester og dreiemoment er nesten 20% høyere enn på 2,5-literen som den erstatter. Dette betyr at motoren byr på raskere akselerasjon og høyere toppfart enn forgjengeren – og for første gang er alle Grand Cherokee-variantene utstyrt med automatgearkasse som standard, også dieselversjonen.

Vi nevnte styringen, men det er flere punkter som skiller den europeiske versjonen fra den amerikanske. Vi får for eksempel nyte godt av bedre kjørelys, hvor lyskasterne også blir utstyrt med høyderegulering. Dessuten kan de el-drevne utvendige speilene foldes inn slik at bilen lettere passerer gjennom trange portrom og vaskemaskiner.

Laredo og Limited
Grand Cherokee hadde ikke vært seg selv om den ikke hadde bydd på raffinert luksus, blant annet helelektrisk justering av forsetene, Cruise Control, kjørekomputer og radio/stereoanlegg. Som i dag, kommer bilen i to utstyrsversjoner; Laredo og Limited. Laredo har stofftrekk innvendig, blank grill, sorte dørhåndtak og kontrastfarge på nedre del av sidepanelene utvendig. Limited har skinnseter, mens den utvendige fargen er gjennomført rund baut – også på grillen. Prisene er ikke kalkulert ennå, men vi tipper at det ikke blir store avvik fra dagens nivå.

DETTE ER JEEP GRAND CHEROKEE:

Akselavstand: 269,1 cm. Bagasjevolum: 1100 liter.
Tall for forbruk og akselerasjon foreligger ikke. Oppgitte data basert på Grand Cherokee Laredo, Limited er ca 30 kg tyngre og har dekkdimensjon 245/70R16. To av tre motoralternativer er nye, her 4,7-liters V8-motor.

Powered by Labrador CMS