-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Suzuki Grand Vitara: Mer lik konkurrentene
Suzuki Grand Vitara har alltid vært annerledes, røffere og grovere – og mye billigere. Nå kommer ny modell – og forskjellene er borte, også prisforskjellen.
Først publisert i BIL 10 - 2005.
Den norske importøren er Suzuki-fabrikkens gullgutter, og suksess gir fordeler. Som når nye Grand Vitara lanseres i Norge lenge før resten av Europa. Mens bilen skal være den store nyheten på bilutstillingen i Frankfurt i september, finnes bilene allerede hos norske forhandlere. Den norske Suzukiorganisasjonen tar nesten helt av med superlativer om den nye bilen.
For nå har Suzuki endelig fått en SUV som er lik konkurrentene. Borte er enkle systemer og begrenset komfort. Mens andre hadde selvbærende karosseri, hadde Grand Vitara tradisjonell ramme. Grand Vitara var en røffere bil – en virkelig arbeidshest med stiv fjæring, lite å skryte av
på gode veier. Slik er ikke den nye modellen. Den kjører langt bedre enn den gamle modellen (som fortsatt vil selges) – og på dårlig vei sørger uavhengig fjæring for at ujevnhetene dempes effektivt. Bilen er rett og slett meget komfortabel, uten at det er gått ut over røffheten. Fortsatt har Grand Vitara firehjulsdrift med lavserie og sentraldiffsperre.
Lavere og lengre
Det merkes at bilen har 20 cm lavere bakkeklaring og at lengden er økt med 17 cm. Bilen er blitt en fullvoksen storbil – og når akselavstanden er økt fra 248 til 264 cm blir det mer storbilfølelse.
Som på de fleste mini-SUVer har også Grand Vitara et forholdsvis stivt chassis. Samtidig er styrefølelsen svak, en kraftig styreservo sørger for å fjerne det meste av tilbakemeldingen fra underlaget. Elektronisk stabilitetsprogram, ESP, vil trolig komme som ekstrautstyr og det vil gi bilen økt sikkerhet på glatt underlag.
Ikke til å kjenne igjen
Innvendig er ikke Grand Vitara til å kjenne igjen. Innredningen og førerplassen er blitt mer moderne og komfortabel. Det er lettleste instrumenter, og de fleste finner lett en god og riktig kjørestilling selv om rattet ikke kan justeres i lengde.
En av de mest spennende modellene kommer ikke før neste år, nemlig med 1,9-liters dieselmotor som stammer fra Renault. Med diesel kan bilen faktisk trekke to tonn, men den blir ingen Speedy Gonzales, akkurat.
Suzuki har alltid vært billigere enn konkurrenter som Toyota RAV4, Honda CR-V, Land Rover Freelander og Nissan X-Trail. Det er ikke nye Grand Vitara, bilen er priset etter konkurrentene. Grand Vitara kommer ikke som 7-seter eller som varebil på grønne skilter.
Dette er Suzuki Grand Vitara:
Lengde: 447 cm (3-dørs 400). Bredde: 181 cm. Høyde: 170 cm. Akselavstand: 264 cm 3-dørs 244). Bagasjeromvolum: 398 liter. (VDA) (3-dørs 184). Tankvolum: 66 liter (3-dørs 55) liter.