-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Grandis: Storfamilie-cruiser
Space Wagon har solgt jevnt og trutt, både som personbil og varebil. Nå kommer Mitsubishi med en linjelekker, men minst like praktisk Grandis.
Først publisert i Bil 5 - 2004.
Bilprodusentene har i det siste overgått hverandre med nye, mer rommelige og praktiske MPVer, gjerne med sitteplass for syv voksne. Mitsubishi Grandis er siste tilskudd, og vil konkurrere mot Peugeot 807 og Citroën C8, samt Toyota Previa og Chrysler Voyager. Alle disse er såkalte Full-size MPV. Men det som skal skaffe kunder til Grandis er god komfort og kjøreegenskaper til en uslåelig pris.
Grandis har en lavere takprofil og kjennes mer som en personbil enn en kasseaktig MPV. Fra lanseringen av vil det bare være én motor, en 2,4-liters bensinmotor med 165 hk og 217 Nm. Denne er til gjengjeld såpass sterk at forbikjøringer går som en lek, og 0–100 km/t tar bare 10,0 sekunder med manuell gearkasse. Dieselmotor kommer først i slutten av 2005, da i form av Volkswagens 2.0 TDi.
Kjøreegenskapene til Grandis er meget gode, godt hjulpet av den relativt lave sittestillingen og den sterke motoren. Den er god på rette motorveier og på svingete strekninger på landeveien. Man merker noe støy fra dekkene, men ikke mer enn hos konkurrentene. Vi har ikke prøvd den med full last, men regner med at den trekker godt og ligger godt på veien med noen passasjerer med bagasje om bord.
Interiøret er pent og funksjonelt, og materialene gir en god kvalitetsfølelse. Den utvendige designen er også meget tiltalende, selv om den er en lang og stor bil virker den velproporsjonert og med fine detaljer.
Personbilvariantene starter på 359.900, men for å få med stabilitetskontroll og antispinn må du et hakk opp, og betale 10.000 ekstra. Toppmodellene Invite + og Intense (med 6 seter) til kr 379.900 er godt utstyrte, men skinninteriør finnes ikke på ekstrautstyrslisten. Kanskje vil noen potensielle kjøpere savne dette. Lansering av Grandis er i midten av mai, og det tas sikte på å selge mellom 300 og 500 i år. Det burde ikke være så vanskelig i dagens marked.
Mitsubishi Grandis:
Pris: fra kr 359.000 (varebil fra kr 219.000).
Motor: 2,4-liter 121 kW/165 hk v/6000 o/min. 5-trinns manuell eller 4-trinns automatgear.
Mål og vekt: LxBxH: 476,5 x 179,5 x 165,5 cm.
Akselavstand: 283 cm.
Egenvekt: fra 1625 kg.
Tillatt totalvekt: 2250 kg.
Bagasjerom: 320 – 1545 liter (VDA).
Tankvolum: 65 liter.
Dekk: 215/60Rx16.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,7 sek.
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,93 l/mil
CO2-utslipp: 221 g/km
Konkurrenter: Peugeot 807, Citroën C8.