-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En hvit pil
Lexus sin hybriddrevne GS-modell er ikke den optimale løsningen, men spennende er den utvilsomt.
Først publisert i Bil 2/3-2007.
En hvit Lexus sedan skiller seg ut i trafikken, men det som virkelig uthever GS450h er drivlinjen. En V6er koblet sammen med el-motor og batteripakke gjør at det føles som det sitter en V8-motor med nærmere 400 hk under panseret. Men forbruket holdes samtidig lavt, det antydes imponerende 0,79 l/mil ved blandet kjøring, og et CO2-utslipp på 186 g/km.
Som i Toyota Prius benytter GS-hybriden en CVT-type automatkasse, som funker greit. Både fra stillestående og i landeveisfart er akselerasjonen virkelig heftig, godt hjulpet av den responsive el-motoren.
Komforten er som man kan forvente meget god, og en knapp lar deg velge mellom Sport eller Komfort-innstilling på demperne. Kjøreegenskapene er gode og betryggende, men ikke utpreget sportslig.
Interiøret er forseggjort og funksjonabelt, men den kjedelige grå-fargen på skinnsetene bryter med elegansen ellers. Og har du krysset av for soltak-opsjonen på utstyrslista bør du ikke være av den langstrakte sorten – med mine 184 cm er det nesten så hodet tar oppi taket. Faktisk kjennes førerplassen litt trang ellers også, og takhøyden i baksetet er ikke imponerende.
En attraksjon ved GS-hybriden er at den kan kjøre utelukkende med el-motor når batteriene er nok oppladet og farten er under 50 km/t. Da snakker vi stillegående da! Og det er ganske fascinerende å følge med på den store kjørecomputerskjermen, som viser lading av batterier, om bilen drives av el-motor eller forbrenningsmotor i øyeblikket, og forbruket underveis.
En viktig detalj som virkelig trekker ned et ellers godt inntrykk er bagasjerommet, som på grunn av en plasskrevende batteripakke har krympet til usle 280 liters volum. Det er omtrent som i en Toyota Yaris, og langt fra tilstrekkelig for en så stor sedan.
Kort om bilen: