-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lexus GS 300: Helstøpt luksus
Den er ikke prangende, likevel er det nok av det meste i nye Lexus GS, for å si det sånn. Nok krefter, nok luksus og nok støydemping.
Først publisert i BIL 12 - 2005.
Lexus GS stikker seg ikke mye ut, for utseendet er meget diskret. Likevel stikker den seg til de grader ut – for denne bilen kan du regne med å være alene om i gata. Her på berget er det satt skilter på to eksemplarer så langt i år.
Den potente V-sekseren, som er kombinert med en myk og kultivert sekstrinns automatkasse, bruker bare drøyt sju sekunder på å sparke seg fra stillestående til 100 km/t. Under akselerasjon hører du selvfølgelig motoren, mest som en godlynt knurring, men på tomgang og under vanlig landeveiskjøring er både motorlyd og andre støykilder i praksis fraværende – her er det stillheten som råder.
GS 300 er naturlig nok en bil med appell til kunder som søker det komfortable. Den drøyt 1600 kilo tunge bilen byr likevel på overbevisende kjøreegenskaper takket være et meget kompetent hjuloppheng (doble triangelarmer av aluminium foran, multilink bak) og en fint balansert fjæring hvor støtdemperne får hjelp fra et elektronisk styringsprogram.
Sammenlignet med forrige modell har GS lagt på seg 2 cm i både bredde og lengde. Til tross for at GS er en stor bil, med en akselavstand på 2,85 meter og utvendig lengde som nærmer seg fem meter, har den beskjeden svingradius takket være bakhjulsdrift. Bak rattet har du ikke følelsen av at du kusker en stor og tung ekvipasje, bilen er forbausende letthåndtert og lettkjørt – og du opplever en nærmest fullkommen balanse mellom komfort og kjøreegenskaper.
Med så mange hester på stallen, sørger avgiftene for at prisen blir drøy. Her må det imidlertid ikke glemmes at på Lexusen er "alt" standardutstyr, her behøver du ikke henge på ekstrautstyr for et sekssifret beløp for å fylle ønskelisten. Det er knapt mulig å finne flere trebokstavers forkortelser enn hva som skjuler seg i bilens omfattende elektronikk: Bremseassist (BAS), adaptiv variabel fjæring (AVS), adaptivt frontlyssystem (AFS), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), elektronisk bremsekontroll (ECB) og elektronisk stabilitetskontroll (VSC). Legg så til navigasjonssystem, dekktrykkovervåking, parkeringssensorer, Mark Levinson lydanlegg med ti høyttalere samt bluetooth telefontilknytning, og listen nærmer seg komplett.
Lexus GS 300:
Pris: kr. 840.000,–
Motor: 6-sylindret V-motor. 2995 ccm. 183 kW (249 hk) v/6200 o/min. 310 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 483 x 182 x 143 cm. Akselavstand: 285,0 cm. Egenvekt m/fører: 1695 kg. Tillatt totalvekt: 2125 kg.
Dekk: 245/40YR18.
Bagasjerom: 430 liter (VDA).
Tankvolum: 71 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,2 sek
Toppfart: 240 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,98 l/mil
CO2-utslipp: 232 g/km