Lexus GS300

Vi sitter igjen med tvetydige inntrykk etter å ha kjørt GS300. Den er en stor og luksuriøs bil, men gir likevel forbausende lite romfølelse.

Publisert

GS300
GS300

Først publisert i BIL 8 - 1999.

På hjemmemarkedet Japan har Toyota en modell som heter Aristo. Italienske Giugiaro har brukt skisseblyanten sin på den, og resultatet er eksportmodellen Lexus GS300. Naturlig nok er USA et hovedmarked. At denne bilen hever seg over gjennomsnittet, får du beskjed om idet du lukker døren. Du hører en dempet, "tung" lyd – fjernt fra den skarpe blikkboksklangen som ofte høres i billigere biler.

Førersetet "har alt" når det gjelder reguleringsmuligheter, selvfølgelig elektrisk styrt. Paradoksalt på en så stor bil, er det litt korte sitteputer i forsetene, men nettopp på grunn av rikelig vinkelregulering sikres likevel en akseptabel lårstøtte. Den brede og høye midtkonsollen, som hadde vært i veien for høyrearmen hvis bilen måtte geares manuelt, skjuler oppbevaringsrom i to etasjer. Samtidig gjør midtkonsollen, sammen med brede armlener i dørene, sitt til at bilen virker trang innvendig.

Mens det er akseptabel takhøyde foran, er det begrenset hvor høy frisyre passasjerene i baksetet kan ha. Eller for å si det med klartekst: Voksne over 180 cm vil føle at hodet subber ubehagelig nær taket. Det er trepunktsbelter og hodestøtter på alle tre plassene i baksetet. Ben- og skulderplassen i baksetet er ikke mer enn den bør være i en så stor bil.

Kjørekomfort
Bagasjerommet er voluminøst, særlig er bredden imponerende, og den understrekes av at bagasjelokket går nesten helt ut til full bredde, men det må nevnes at hjulhusene og en forhøyning innerst gjør det vanskelig å utnytte volumet effektivt. Som på lillebror IS200 er bagasjelokket hengslet i store bøyler som stjeler bagasjeplass. Fjæringskomforten er et punkt hvor Lexusen virkelig viser at den stiller i luksusklassen. Fjæring og demping er fint avstemt, fast nok til at den 1.700 kg tunge bilen ikke krenger ubehagelig mye ved svingkjøring, myk nok til å svelge skarpe ujevnheter i veibanen.

Motoren jobber på forholdsvis høyt turtall, under akselerasjon spretter den fort opp i 5.000 o/min, og dreiemomentet når ikke sitt beste før turtellernåla er i ferd med å passere 4.000.

På ett punkt virker bilen overraskende treg til tross for sine kraftige muskler. Det er når konstantfartholderen er i bruk. Etter en nedbremsing med etterfølgende "resume", tar det lang tid før farten er oppe igjen på innstilt nivå.

En detalj som tydelig viser hvor "amerikansk " bilen er, er at rattet automatisk går i hvilestilling når du tar ut tenningsnøkkelen. Dette for å gi bedre plass til å komme seg ut og inn av bilen. Når tenningsnøkkelen igjen settes inn, går rattet tilbake til forrige posisjon. Instrumentpanelet er ganske nøkternt utstyrt, men gir et markert inntrykk på grunn av de runde klokkenes bakgrunnsfarge og belysning. Her er det lagt inn automatikk på en uventet detalj, for ikke bare er det automatisk nedblending av det innvendige speilet, instrumentbelysningen dimmes ned når du kjører inn i tunneler eller når dagslyset forsvinner.

Høy standard
På en så bred bil må sidespeilene felles inn når den skal kjøres gjennom vaskemaskiner og andre trange steder, ellers blir det problemer. Jeg savner en bryter som feller inn sidespeilene, slik som vi finner på for eksempel dyrere utgaver av Volvo S80. På Lexusen må speilene felles inn og ut manuelt på hver side. Ellers er Lexus GS300 en av de få bilene hvor vi kan hevde at listen over standardutstyr er komplett. Her behøver du for eksempel ikke betale ekstra for vinterdekk på aluminiumfelger. Fire kollisjonsputer, skinnseter, klimaanlegg, konstantfartholder, tåkelys foran og bak samt lydanlegg med 8 høyttalere, er inkludert. Dessuten er det elektrisk betjening av forseter, sidevinduer og sidespeil. Det automatiske klimaanlegget har individuell innstilling til høyre og venstre side, så du kan tillate deg et annet krav til temperatur enn den som sitter i setet ved siden av.

I tillegg til ABS-bremser hører både antispinn- og stabilitetssystem til standardutstyret. Et lydsignal varsler når stabilitetsprogrammet har trådt i aksjon, og at kjøringen din derved ligger på grensen av det forsvarlige for å opprettholde full kontroll over bilen. Du kan selvfølgelig koble ut stabilitetssystemet hvis du ønsker det, det skjer enkelt med en bryter på midtkonsollen.

La det ikke være noen tvil: GS300 byr på en helt annen stil enn du finner i den sportslige Lexus IS200. Dette er en Mercedes-konkurrent, og her er det komfort og luksus som råder.

LEXUS GS300:
Motor: 6-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 2.997 ccm. 163 kW (222 hk) v/5.800 o/min. 298 Nm v/3.800 o/min. Kompresjon: 10,5:1.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 225/55VR16.
Mål: Lengde: 480,5 cm. Bredde: 180,0 cm. Høyde: 144,5 cm. Akselavstand: 280,0 cm. Sporvidde f/b: 153,5/151,0 cm.
Vekter:
Egenvekt m/fører: 1.740 kg. Tillatt totalvekt: 2.120 kg.
Volum: Bagasjerom: 515 liter (VDA). Tank: 75 liter.
Aks. 0 - 100: 8,2 sek.
Toppfart: 230 km/t
Forbruk by: 1,60 l/mil
Forbruk landevei: 0,88 l/mil
Pris: kr 698.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS