-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Koleos på veien
Renault har bestemt seg for å fylle nisjen mellom de folkelige og de mer eksklusive SUV-ene. Til oppgaven har de utsett Koleos.
Hva slags bil er dette?
Renault vil gjerne benchmarke Koleos mot premium-modeller som Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60, men nevner også Skoda Kodiaq og Peugeot 5008 i samme åndedrag.
For egen regning tar jeg også med nye Mazda CX-5 i sammenligningen, siden den er blant de siste nye SUV-ene jeg har kjørt og har vært en bestselger i Norge.
Fra før har Renault kompakte Captur som var blant de første i et kompakt-segment som etter hvert er blitt stadig viktigere. I tillegg har de mellomstore Kadjar, og nå topper de altså SUV-rekken med nye Koleos.
Bilen produseres ved Renault-Nissan-alliansens anlegg i Busan, Sør-Korea, hvor den har vært på markedet et års tid som Samsung QM6, og produsenten forventer at 2/3 av bilene vil bli solgt i Asia inkludert Kina hvor den produseres lokalt.
Interiør
Koleos har et moderne interiør med lekre detaljer og en stor skjerm sentralt plassert øverst på dashbordet. De tradisjonelle instrumentklokkene er erstattet med en digital skjerm som viser både hastighet og turtall i tillegg til informasjon fra navigasjonsanlegget.
Infotainment-anlegget er klart for å samarbeide med din smartfon, enten du benytter Apple eller Android.
Motor / drivverk?
Koleos leveres med to alternative dieselmotorer – en 1,6-liter med 130 hester samt en 2,0-liter med 177 hk. Førstnevnte leveres i Norge kun i kombinasjon med manuell girkasse og forhjulsdrift, mens toliteren kombineres med automat (CVT) og firehjulsdrift.
Den lille motoren har krefter nok, og en forlokkende startpris på 365.000 kroner i laveste utstyrsnivå, Zen, som inneholder det mest nødvendige. Legg til 35.000 kroner, og du får høyeste utstyrsnivå.
Men i vinterlandet Norge ønsker mange firehjulsdrift kombinert med automatgir, og da flyr prisen opp i kr 540.000, før du har krysset av for ekstrautstyr. Avgifts-differansen alene utgjør 130.000 kroner, så Koleos er utvilsomt dårlig tilpasset det norske avgiftssystemet.
Hva med hybrid eller elektrisk drivlinje? «Ingen konkrete planer, men det kan komme i løpet av bilens levetid» er svaret vi får fra Renault.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Sammenlignet med såkalte premium-modeller får du mye utstyr om du velger en Koleos, men sammenlignet med nye CX-5 fremstår modellen med automat og firehjulsdrift som minst 50.000 kroner for dyr. Og i forhold til Kodiaq mangler den muligheten for en tredje seterad.
Og når man prøver å være premium, hvorfor er ikke cruise-kontrollen adaptiv, og hvorfor må man kjøpe en pakke til 19.900 kroner for å få skinninteriør og automatisk åpning av bakluken?
Hvordan er den å kjøre?
Jeg fant meg godt til rette bak rattet i Koleos som har rikelig med justeringsmuligheter av sete og ratt. Komfort og støydemping er meget god, både i høye hastigheter på motorvei og på grusveier. Vi forserte også en lett terrengløype uten problemer av noe slag.
Elektronikken velger normalt beste fordeling av krefter mellom akslene, men man kan også gripe inn og sende 50 prosent til bakhjulene for maksimalt grep, eller hundre prosent til forhjulene når man ønsker å kjøre mest mulig økonomisk.
Hvem passer den for?
Alle som ønsker seg en romslig familiebil kan vurdere Koleos opp mot de mange konkurrentene i dette segmentet. Jeg har vanskelig for å se at de som ønsker seg en Audi, BMW eller Mercedes vil velge en Koleos. De har nok allerede bestemt seg.
Konkurrenter?
Nedenfor har jeg laget en tabell over noen aktuelle konkurrenter, men i SUV-segmentet er konkurransen meget tøff, så utvalget kunne vært mangedoblet.
Om vi ser på registreringsstatistikken for SUV-er, toppes den hittil i år av Toyota RAV4 foran Mitsubishi Outlander og Tesla Model X, tre modeller som er delvis eller helt elektrifisert.
På de neste plassene følger VW Tiguan, Mercedes GLC og Nissan Qashqai, men Skoda Kodiaq og nye Mazda CX-5 er så nye at de fortsatt ikke har satt sine spor på statistikken – det vil de garantert gjøre etter hvert som leveringene tar av.
Dette liker vi:
Koleos er en tiltalende SUV med lekker design, god innvendig plass og en høy grad av komfort.
Dette liker vi ikke:
Prisen er høy for en bil med automat og firehjulsdrift, og bilen er for ordinær til å skille seg ut i mengden.
Modell | Q5 | XC60 | Koleos | Kodiaq | CX-5 |
Utstyr | Design | Momentum | Bose Edt. | Style | Optimum |
Pris | 640.500 | 685.000 | 540.000 | 542.900 | 497.000 |
Motor | 2,0-190 hk | 2,0-190 hk | 2,2-177 hk | 2,0-190 hk | 2,2-175 hk |
Moment / omdr. | 400/1750 | 400/1750 | 380/2000 | 400/1750 | 420/1800 |
Lengde | 466 | 469 | 467 | 470 | 455 |
Bredde | 189 | 200 | 184 | 188 | 184 |
Høyde | 166 | 166 | 168 | 168 | 168 |
Akselavstand | 282 | 287 | 270 | 279 | 270 |
Bakkeklaring | 200 | 216 | 210 | 187 | 200 |
Bagasjerom | 550-1550 | 505 | 498-1706 | 270-2005 | 506-1620 |
Seter | 5 | 5 | 5 | 7 | 5 |