Firefly setter kursen for Norge og blir med det, det 14. kinesisk bilmerket her til lands. Firefly Europa-debuterer på Autopia Expo i Stavanger 25-27 april. Bildet er tatt under en visning for norsk bilpresse før påske.

Til Norge i sommer:

Her er Nios Firefly: Alle småbilers (nye) mor?

Småbilen Firefly har utstyr, praktiske løsninger og ikke minst plassutnyttelse en større bil kan misunne den. Prisen blir under 300.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Mens flere nye elbiler i dag kommer uten bagasjeplass under panseret, smetter kabinkofferten inn med god margin i Firefly-frunken. 

Det er til og med plass til småsaker rundt. Frunkens mål er oppgitt til 92 liter!  

Det er vel bare Teslas større modeller som kan oppvise slike tall. Men ingen slår Fords pickup F-150 Lightning, som har 400 liter lasteplass i nebbet.

Den elektriske småbilen, som bærer samme modellnavn som selve bilmerket, er bare fire meter lang. 

Firefly er først ut fra undermerket til den relativt ferske kinesiske elbilprodusenten Nio.

Mens Nio-modellene har batteribytte-funksjon, får lille Firefly foreløpig et fastmontert batteri, av typen litium-jernfosfat (LFP) på 41,2 kWt. 

Rekkevidden er oppgitt til 330 kilometer, som plasserer den omtrent i samme leia som andre småbiler, men et stykke bak den noe mindre Hyundai Inster

Via rattknappene stilles sidespeil og her betjenes også cruisekontrollen.

Høy kvalitetsfølelse

I fremtoning kan Firefly minne litt om Honda e

Signaturen er tre kulerunde hovedlykter på hver side. Samme oppskrift bak. Automatisk nedblending for hovedlyset er på plass. 

Det lyse interiøret, som kan fås i begge av de to utstyrsnivåene, har gylne setebelter, delikat.

Forsetene er konstruert som en slags sofabenk, spleiset sammen av en smart oppbevaringsboks. Over armlener i dørene og i dashbordet er det lagt et mykere stoffaktig plastmateriale. 

Det lyse interiøret, som kan fås i begge av de to utstyrsnivåene, har gylne setebelter, delikat. Rattvarme er standard på begge modellvarianter, det samme er setevarme. 

I Comfort utstyrsgrad, som kommer senere i år, vil det bli panoramatak, elektrisk justerbare seter med korsyggstøtte, massasje og ventilasjon (for begge foran), elektrisk bakluke, duftsystem og 18-tommers aluminiumsfelger. 

Lydanlegget er også bra saker: Standard i begge utstyrsgrader er 14 høyttalere i Dolby Atmos-teknologi, altså såkalt 3D-lyd. 

Interiørbelysningen, i en hel haug farger, kan "selvsagt" dunke i takt med musikken. Firefly sikter ungt. 

Skjermstyrt

Bilen er heldigital, med unntak av rattspak for lys, blinklys og vindusviskere og en girvelger. 

Det lille ingeniørteamet hadde en mobiltelefon i breddeformat i tankene da førerskjermen ble utviklet. 

Hovedskjermen bygger på ipad-logikk og fremstår rask. Det er mulig å legge inn en del snarveier til mye brukte funksjoner, men det kreves likevel to trykk for å slå på rattvarme eller defroster. 

En allsidig taleassistent, som påkalles ved “Hei Lumo”, kan utføre mange av klimafunksjonene. Om den kommer på norsk er foreløpig uvisst. 

Firefly får "over-the-air"-funksjon for  trådløs oppdatering, også for mer kompleks systemarkitektur.  

Firefly er heldigital og det meste av bilens betjening foregår på skjermen.

Praktisk

Til tross for beskjedne ytre mål, fremstår Firefly riktig så romslig. Den fire meter lange bilen har en akselavstand på 2,6 meter og det er plass til fem personer.

Voksne i normalhøyde kan fint sitte i baksetet med ok minus benplass. 

Pete Seitz, produktsjef for Firefly i Europa, sier til BilNorge.no at målet med småbilen er at brukerne kan vinke farvel til klassiske småbilproblemer, som lite plass og dårlig sikkerhet. 

- Bilen skal kunne fylle rollen som en den eneste bilen til en liten familie eller som bil nummer to, sier han. Firefly sikter mot fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest. 

"Over alt" er det lommer og skuffer til saker og ting:

Målet med bilen er at brukerne kan vinke farvel til klassiske småbilproblemer, som lite plass og dårlig sikkerhet

Pete Seitz, produktsjef for Firefly i Europa

  • Skuff i midtkonsollen. 
  • Rom under setene foran (passasjerplass) og bak. Sitteputen vippes opp i bakkant for tilgang. 
  • Plass til bakovervendte barneseter på sokkel i baksetet. 
  • Nedfellbar bakseterygg med 40/60 inndeling. Seteryggen legger seg flatt når sitteputen i baksetet først felles opp mot forseteryggen. 
  • Bagasjeplass på 404 liter, større enn i enkelte biler i klassen over.
  • Drenert frunk på 92 liter. 
  • Det siste setter nok ny standard i småbilklassen. 

    Selv ikke Honda Jazz, med den smått geniale bakseteløsningen kan by på like mye lasteplass som Firefly.  

Frunken er på imponerende 92 liter og er drenert.

Ingen rakett

Batteriet er på vanlig vis plassert under gulvet.  

Elmotoren yter 143 hestekrefter skal dra den 1492 kilo tunge bilen opp i 100 kilometer i timen på 8,1 sekunder. Ingen rakett, med andre ord. 

Firefly er bakhjulsdreven og har avansert MacPherson uavhengig forhjulsoppheng og femleddet bakhjulsoppheng. 

Nio opplyser at det er brukt mye ultrahøyfast stål i chassiskonstruksjonen og at bilen derfor har god vridningsstivhet. 

Effekten på hurtigladeren er 100 kW, som skal gi en ladetid ned til 29 minutter. Hjemmelading skjer via maks 11 kW trefas. 

Elektriske apparater kan lades fra bilen, via V2L-funksjon. Varmepumpe er ikke bekreftet. 

Stoff-fliken i setene er festet med borrelås. Når denne er åpnet, er det bare å ta tak i bakkant på sitteputen og vippe den opp. Under er det oppbevaringsrom.

"Riktig" pris?

Totalt er 24 avanserte førerstøtte- og sikkerhetssystemer standardutstyr, inkludert:

  • Automatisk nødbrems foran og bak.
  • Blindsonekamera og digitalt bakspeil.
  • Aktiv filholder, adaptiv cruisekontroll og Pilot Assist.
  • Automatisk parkering og aktiv filskifte.

Startprisen for Firefly er på 279.900 kroner, mens den best utstyrte - Comfort - lirker seg en hundrelapp under 300.000 kroner. 

Den norske NIO-importøren vil ikke opplyse om hvor mange biler de tror de vil selge gjennom produsentens fem lokasjoner i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.

B-segmentet, småbiler, er lite, men på fremmarsj i Norge. Økningen har vært drøyt 120 prosent i år. 

Innvendig plass er god og en mann på litt over normalhøyde får plass "bak seg selv", altså med førersetet innstilt til sin kjøreposisjon.

Nio-sjef An Ho sier de ønsker å etablere en ikonisk merkevare med Firefly og utpeker konkurrentene til å være Renault 5, Mini Cooper og Fiat 500.  

Startprisen på disse modellene er henholdsvis 291.980 kroner, 300.399 kroner og 358.900 kroner, før leveringskostnader, utstyr og vinterhjul.

Prisene for Renault 5 og Mini Cooper er begge for utgaven med det største batteriet, som gir en rekkevidde på rundt 400 kilometer. Fiat 500 har en rekkevidde på 310 kilometer.

Det åpnes for bestilling i mai. Bilene for prøvekjøring kommer i juli, mens kundebiler leveres fra midten av august.

Tirsdag meldte Nio at  den europeiske Firefly-lanseringen blir i tredje kvartal, senere enn først antatt, skriver Reuters. Årsaken er sagt å være at produsentene har undervurdert utfordringene knyttet til utvidelsen av salgs- og servicenettverket i regionen.

Firefly er designet i München, utviklet teknologisk i Berlin og Oxford, og bygget på ingeniørkompetanse fra Shanghai. Fargene er lavendel, marble, sand, graphite og lava stone, mens interiørfargene er grått eller lys beige. Bilen leveres også med et duftprogram.
Resirkulert plast fra forbrukeravfall brukes i karosseriets nedre partier og sideskjørt

Firefly i tall

Pris fra279.900 kroner
Pris toppmodell299.900 kroner
Motor143 hk/200 Nm
DrivlinjeElektrisk, bakhjulstrekk
0-100 km/t8,1 sekunder
ToppfartIkke oppgitt
Batteri (netto)41,2 kWt
Lading DC/AC100 kW/11 kW
Ladefart 10-80%29 minutter
Strømforbruk14,5 kWt/100 km
Rekkevidde (WLTP)Inntil 330 kilometer
Dimensjoner (L/B/H)400/188/156 centimeter
Akselavstand261 centimeter
Bilvekt1492 kilo
Nyttelast383 kilo
Bakkeklaring, ulastet14,5 centimeter
TilhengervektKan ikke
Bagasjerom foran92 liter
Bagasjerom bak404 liter
Garanti/km5 år/150.000 kilometer
Batterigaranti/km8 år/160.000 kilometer
MiljøklasseA
Euro NCAPForeløpig ikke testet

Kilde: Produsent

Powered by Labrador CMS