-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt:
Toyota Hilux - mer kraft og komfort
Økt motorkraft og forbedret komfort gjør Toyota Hilux enda mer attraktiv både i arbeidstiden og på fritiden.
Først publisert i BilAutofil nr. 3-2022
Toyota Hilux er en vinner i verden, ikke nødvendigvis i salgsvolum, men i robusthet og oppmerksomhet.
Jeg vet at Toyota ikke liker at det snakkes høyt om, men hver gang det i TV-ruta dukker opp nyhetsinnslag fra konflikter i uframkommelig landskap, eksempelvis Afghanistan, står nesten alltid en Hilux i bakgrunnen. Tilfeldig? Neppe!
Selv terrororganisasjoner velger kjøretøy med omhu.
Tiår med utvikling har gjort Hilux til verdens mest robuste sliter. Selv ikke Top Gear klarte å ta livet av den, enda så godt de forsøkte.
Nytte og kultur
I mange land handler ikke pickuper bare om å være til nytte, det handler like mye om kultur. Bare se til USA hvor biltypen er den mest kjøpte uansett bilklasse. Dess lengre vekk fra storbyene, jo større blir hjulene på pickupene.
Det norske pickupmarkedet regnes som ganske smalt, er i stor grad knyttet til bygg- og anleggsvirksomhet, og utgjør år om annet 10 til 15 prosent av varebilsalget, altså i størrelsesorden 4000-5000 biler. Fire modeller har dominert de siste årene: Toyota Hilux, Ford Ranger, VW Amarok og Isuzu D-Max.
Kritikken mot Toyota Hilux har i stor grad handlet om litt for lite motorkraft og mer komfortable konkurrenter. Men Toyota tok grep og det synes på registreringsstatistikken hvor Hilux igjen er nummer én slik de var det i 2019.
Endret bildet
VWs inntreden med Amarok i dette markedet endret konkurranseforholdet. Pickuper i denne klassen kunne nå brukes til å trekke en svett gamp den ene dagen for så å bringe eieren med stil til høykulturelle arrangementer den neste.
Amarok satte ikke bare ny standard for komfort blant ett-tonnere, men den kraftfulle V6 3-literen fra Audi (204/258 hk) gjør Amarok også rimelig rask.
Så flere fulgte etter hvert etter, og særlig Ford Ranger har de siste årene gjort det bra i Norge.
Arbeidshesten
Men fortsatt regnes Toyota Hilux som arbeidshesten, for selv om Toyota i siste versjon oppgraderte med mer komfort og førerstøtteteknikk hentet fra personbildivisjonen, falt det aldri Toyota inn å gå på akkord med robusthet. Med den nye 2,8 liters fireren som sparker fra med 204 hk/500 Nm via en seks trinns automatkasse, er også Toyota på høyde i ytelse.
Begge motorene (den gamle 2,4-literen yter 150 hk/400 Nm) leveres til begge karosserivariantene. Bilene er utvendig like store, men planlengden varierer med 30 cm (181/151 cm). Til Norge tas Hilux kun med drift på alle hjul og lavserie.
Komfortsone
I toppmodellen er skinnstolene så godt utformet og interiøret så nær opp til personbil i materialvalg og utforming at en kvier seg for å entre det med arbeidsklær. Her er dynamisk cruisekontroll, parkeringssensorer foran og bak, skiltgjenkjenning, kollisjonsvern for fotgjengere og syklister, for å nevne noe på listen.
Du føler deg barsk bak rattet i Hilux, og kjørt med litt klokskap tar den deg til steder du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil
Hensikten er naturligvis i enda større grad å appellere til kunder som primært bruker bilen mellom kontoret og byggeplassen og ikke nødvendigvis til det daglige sleper rundt på en tung tilhenger. Til det har Toyota enklere utstyrte Hilux.
Med mer motorkraft fulgte også mer tilhengervekt, opp fra 3050 kg til 3500 kg.
Lukeparkering
Du føler deg barsk bak rattet i Hilux, og kjørt med litt klokskap tar den deg til steder du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men spar meg for trange parkeringshus, 5,33 meter lang bil med svingdiameter på 12,8 meter er ikke å spøke med når de skal lukeparkeres, selv med bra ryggekamera.
Til slutt, kjære Toyota: hvorfor kan dere ikke gjøre rattuttrekket såpass langt at jeg – og ganske sikkert mange med meg – finner en enda mer avslappet kjørestilling?
Selvfølgelig kan Hilux leveres med baksetene intakt. Da øker prisen på denne modellvarianten fra 564.000 kroner til 944.500 kroner. Ifølge OFV er det ikke registrert en eneste pickup av noe merke med baksete i år.
VI SYNES
Oppgradert med mer motorkraft og trekkevne, er Toyota Hilux fortsatt kongen blant pickup-arbeidshestene.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Toyota Hilux D-cab 2,8 D AT RS+ Invincible varebil
Motor: | 2755 ccm, R4, turbo diesel |
Effekt/moment: | 204 hk/500 Nm |
Drivlinje: | 6A, firehjulsdrift m/lavserie |
0-100 km/t: | 10,7 sek |
Toppfart: | 175 km/t |
Forbruk: | 0.94 l/mil |
CO2/NOx: | 248 g/km - 31,4 mg/km |
Energiforbruk: | 94 kWt/100 km |
Mål LxBxH: | 533/186/182 cm |
Akselavstand: | 309 cm |
Bakkeklaring: | 22,5 cm |
Tankvolum: | 80 liter |
Varerom LxBxH: | 153/154/48 cm |
Egenvekt: | 2130 kg |
Nyttelast: | 1005 kg |
Tilhengervekt: | 3500 kg |
Euro NCAP: | Ikke testet |
Garanti: | 5 år/200 000 km |
Pris med denne motor fra: | Kr. 512 700 |
Pris testbil: | Kr. 640 000 |
Miljøklasse: | G |