-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda HR-V CVT
Trinnløst automatgear, eller CVT-gear, har fått en ny vår. Stadig flere bilprodusenter tar i bruk CVT.
Først publisert i BIL 11 - 1999.
HR-V er den tredje Hondamodellen som utstyres med CVT-gear, Continuously Variable Transmission, eller elektronisk styrt trinnløs automat. De to første er 3-dørs Civic samt lille Logo som ikke er tatt inn til Norge. Prinsippet er at et fleksibelt belte, sammensatt av et antall stållameller, overfører drivkraften over to par koniske skiver. Hydraulisk kraft sørger for å forskyve beltets anleggsdiameter på de koniske skivene, slik at utvekslingsforholdet varierer trinnløst mellom 2,466 (førstegear) og 0,449 (fjerdegear).
Med en vanlig automatkasse øker som kjent turtallet i takt med gasspådraget. Når bilen har nådd ønsket hastighet, letter man trykket på gasspedalen. Med CVT-gear må man venne seg til en annen kjørestil, og ikke minst et annet lydbilde. Når du trår inn gasspedalen i en bil med CVT-gear, kan man si at du velger et akselerasjonsnivå. Turtallet fyker nemlig umiddelbart opp til det nivået som tilsvarer gasspådraget, la oss si 3.000 o/min, deretter "drar" bilen seg opp i hastighet til den har "nådd igjen" motorturtallet. Det er uvant, ikke minst fordi man sitter med en følelse av at det støyer mye. Det som skjer er imidlertid ikke at det bråker mer, men at akselerasjonslyden kommer så mye raskere fordi turtallet øker så fort. Etter å ha kjørt tre ulike biler med CVT-gear i løpet av en uke i høst, er vår erfaring at dette er noe man fort venner seg til. Dessuten, dette er en komfortabel og behagelig måte å kjøre på.
HONDA HR-V CVT:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og 4 ventiler pr sylinder. 1.590 ccm. 77 kW (105 hk) v/6.200 o/min. 135 Nm v/3.400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift/automatisk firehjulsdrift. Trinnløst automatgear.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: 195/70R15.
Mål: Lengde: 401,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 159,0 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 147,0/145,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.260 kg. Tillatt totalvekt: 1.580 kg.
Volum: Bagasjerom: 285 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 13,9 sek.
Toppfart: 172 km/t
Forbruk by: 1,05 l/mil
Forbruk landevei: 0,77 l/mil
Forbruk snitt: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 206 g/km
Pris: kr 215.300,- lev. Drammen
Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU.