Det er i slikt miljø Jeep Avenger 4xe yter på sitt beste.

PRØVEKJØRT: Jeep Avenger 4xe

Hybrid 4x4-Jeep til Norge? Pris avgjør

Skal, skal ikke? Pris avgjør om Jeep Avenger kommer til Norge som hybrid med firehjulsdrift. I så fall kan det være et løft for Jeep.

Publisert

Huff, må jeg utsette bilen for torturen som krøtterstien med hull og skarpe steiner foran byr på? Jeg legger i vei, kjenner at det noen ganger dunker i bilens bunnplate, men fast står Avenger aldri. Helt til en bratt bakke med glatte steiner setter en foreløpig stopp for bakkestart på grunn av manglende grep.

Mulig det var brukerfeil og at rett offroadprogram ikke var lagt inn, men med litt fart fra bunnen av bakken klatret Jeepen fram slik man forventer at en Jeep skal gjøre. Alltid!

Og slik forhjulsdrevne elektriske Avenger også gjorde under diverse forsøk på å sette den fast i KNAs friske opproadløype i Skien.

Sterk merkevare ikke nok

Selv med sterk merkevare og modeller blant de råeste som ruller på veiene, har ikke Jeep på noen måte fått det til i Norge. Heller ikke batterielektriske Avenger maktet å løfte merket, Jeep ligger på sotteseng og importør Bertel O Steens svar har vært å fjerne Jeep fra egeneide, volumorienterte forhandlerne og i større grad styre merket inn i et entusiastfokusert nettverk av forhandlere.

I hvert fall i påvente av flere modeller tilpasset kundenes lommebok og norske avgifter. Er så bensinhybride Avenger med firehjulsdrift en slik?

Ja, det kan den bli om prisen er riktig, bekrefter Stein Pettersen, kommunikasjonsdirektør for Jeep og de andre merkene under Stellantis-paraplyen i Norge.

Selv med sterk merkevare og modeller blant de råeste som ruller på veiene, har ikke Jeep på noen måte fått det til i Norge.

El og forhjulsdrift

Utfordringen så langt for polskbygde Avenger, kåret til Årets Bil i Europa i 2023 og i Norge bare solgt i batterielektrisk utgave, er at lanseringsprisen var i friskeste laget. Og selv om prisen nå er satt ned og starter under 330.000 kroner ex frakt/levering, har ikke det vekket interessen for B-klasseplasserte Avenger med lengde på drøyt fire meter. 

En annen utfordring er at el-Avenger kun drifter på forhjulene mens merkevaren så tydelig forbindes med firehjulsdrift og nærmest ubegrenset framkommelighet. Da hjelper det lite at Avenger har 20 cm bakkeklaring og tar seg bedre fram i utfordrende terreng enn trolig alle andre småbiler i denne klassen.

Firehjulsdrift kommer

Men nå har Stellantis innsett at også minstemann i Jeep-familien må ha en variant med firehjulsdrift. Bare ikke som batterielektrisk. Isteden har Jeep utstyrt Avenger med en 29 hk elmotor bak for å drifte bakakselen samt koblet en like kraftig elmotor til den 1,2 liters, tresylindrede bensinmotoren foran.

Mildhybridteknologiens maksimalytelse oppgis til 145 hk, forbruket til 0,54 liter per mil og CO2-utslippet til 122 gram/km.

Yaris Cross som forbilde

Her er det ingen tvil om Jeeps skuling til Toyota og deres Yaris Cross, Europas tiende mest kjøpte bilmodell i år, ifølge analyseselskapet JATO. Tall fra OFV plasserer Yaris Cross som landets klart mest valgte bilmodell med fossilmotor/hybrid så langt i år.

Fordi utslippet fra Yaris Cross WLTP-måles til noen gram mindre enn Avenger, slipper Toyotaen unna med litt lavere avgift. Likevel er Yaris Cross kostbar med startpris for 4x4-varianten på snaut 440.000 kroner. Selv med svært gode terrengegenskaper, hele 21 cm bakkeklaring, suverene angrepsvinkler på terrenget (21 grader foran og 35 grader bak) og vadedybde på 40 cm må Avenger med tilleggsbetegnelsen 4xe minst matche denne prisen.

Priskonkurranse mot elbilene

Styrken til Jeep Avenger 4xe ligger utvilsomt i evnen til å ta brukeren til reisens yttergrenser samtidig som den klart skiller seg ut i trafikkbildet.

Avhengig av programvalg og i hastigheter opp til 30 km/t fordeler Avenger kraften 50/50 mellom for- og bakhjulene. I motsetning til de forhjulsdrevne har Jeep utstyrt 4Xe med multilink bakaksel som bedrer bilens stabilitet og løfter kjøregleden.

Uten avgifter koster Avenger som hybrid med firehjulsdrift mindre enn elbilen. Men den politiske beslutningen om både momsfritak for elbiler under en halv million kroner og svært beskjeden vektavgift, gjør det ikke lett for fossile biler å ta opp konkurransen.

Styrken til Jeep Avenger 4xe ligger utvilsomt i evnen til å ta brukeren til reisens yttergrenser samtidig som den klart skiller seg ut i trafikkbildet. Uansett modell gjenkjennes Jeep på den karakteristiske grillen. Innvendig derimot har Jeep plukket mange elementer fra modellprogrammet til Stellantis uten at det nødvendigvis drar helhetsinntrykket ned.

Dersom pris ender med ja til norsk import, vil Jeep Avenger 4xe trolig være på plass etter sommerferien. Leveringer i de viktigste markedene i Europa starter i mai.

OPPSUMMERT

Morsom bil som vekker en smule oppsikt og som tar seg fram på Jeep-vis. Men pris avgjør om det er plass til Avenger 4xe i det norske trafikkbildet.

Jeep Avenger 4xe

PrisIkke klar
Motor1 199 ccm/R3, turbo bensin
Effekt136 hk
El-motorer2x29 hk
Samlet ytelse145 hk/230 Nm
Drivlinje6A, firehjulsdrift
0-100 km/t9,5 sekunder
Toppfart194 km/t
Forbruk (WLTP)0,54 l/mil
CO2-utslipp122 g/km
Mål LxBxH409/181/153 cm
Akselavstand256 cm
Bakkeklaring21,0 cm
Vadedybde40,0 cm
Bagasjerom325 - 1 218 liter
Bilvekt1 455 kg
Tilhengervekt0 kg
MiljøklasseE
Kilde: Produsent

Små detaljer som skiller Avenger 4x4 fra den elektriske. (Foto: Produsenten)
Det ser ikke bratt ut, men er styggbratt. Avenger klatret opp.
Mange interiørløsninger er hentet fra utstyrshyllene til Stellantis.
Pris avgjør om 4x4-Avenger blir aktuell for Norge.
Å sikte mot stjerne er å kreve i overkant mye av Avenger 4x4.
Små detaljer som skiller Avenger 4x4 fra den elektriske.
Krok til å dra opp andre som har kjørt seg fast.
Powered by Labrador CMS