-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai satser sterkt i B
Hyundai har stor ambisjoner i B-segmentet, også kjent som Polo-klassen. Den nye i20, som ble presentert i dag, skal selge 100.000 i året. Vesentlig høyere enn den gamle.
Hyundai er ikke direkte misfornøyd med sin innsats i det store B-segmentet. Selv om det segmentet er i ferd med å kollapse i Norge (kanskje først og fremst på grunn av elbilene i A- og C-segmentet), utgjør det allikevel 22 prosent av det europeiske bilsalget og skal fortsatt vokse.
3,25 millioner slike biler regner man med at Europa vil avta i 2017 – det er en økning på 23 prosent i forhold til i fjor.
Helt ny i20
Og det er dette ikke bare store, men større, Hyundai skal ete av nå. Ved hjelp av en bil som åpenbart er en sterk forbedring på mange punkter.
45 millimeter lengre akselavstand, og både lenger og bredere bil, gir merkbart bedre innvendig plass – det er tross alt en av de detaljene vi på et vis kan sjekke ut ved en statisk presentasjon.
Og et bagasjerom som nå er oppe i 326 liter med en bakluke som er mer enn en meter bred.
Og selvfølgelig med alle muligheter for å slå ned diverse bakseter.
Klar for Euro 6
I drivlinjeavdelingen er det ikke så mye nytt, 1,1 og 1,4 liter med diesel – 75 og 90 hk, mens bensinutgavene er på 1,25 og 1,4 liter der den store leverer 100 hk. Alle motorene møter selvfølgelig Euro 6.
Fem og seks trinns manuell eller en firetrinns automat står også på programmet.
Men det ble sagt mye om at akkurat her måtte vi følge med, for det skal kommer mye nytt i tiden fremover.
22 nye modeller
Egentlig bør vi nok følge nøye med på hele modellpolitikken også, for vi ble lovet 22 nye modeller innen 2017. Det kan kanskje virke litt rart at Hyundai har så dårlig tid, for med den nye i20 er vel ingen av de aktuelle modellene eldre enn fem år.
Men både bilselgere og kunder er jo særdeles opptatt av nyheter (bilselgere kanskje mest) - selv om det er ikke det man svarer i seriøse kundeundersøkelser. Da snakker man sikkerhet og miljø og gir «korrekte» svar.
Markedsfolk, som titter litt under svarene, kan imidlertid også slå fast at nesten 40 prosent kjøper bil på grunn av designen.
Designfokus
Og der har heller ikke Hyundai – eller spesielt nå, i20 – noe å skamme seg over.
Som alle Hyundais modeller, selv de ultra-europeiske, eller erke-amerikanske, starter som en intern konkurranse blant alle Hyundais designsentra.
Det var vel bare naturlig at Thomas Bürkle og hans fremdeles forholdsvis unge Eurpa-team vant. De jobber fra et teknisk senter rett over gata fra Opel, dette må være det området med flest designere per kvadratmeter (Mazda ligger også rett borti hogget).
Ungt team
Denne gangen er det Eduardo Ramirerz som var sjef for prosjektet slik det ble drevet frem i designavdelingen. Og Olivier Denamur som «vant» eksteriørdesignet og som derfor fulgte det helt frem.
Nicola Danza er navnet på han som er ansvarlig for interiøret og Tayo Osobu heter hun som har kontroll på farger og materialer.
Alle har vært ute en vinternatt før, og leverer førsteklasses håndverk. Ikke så radikalt at det skremmer, men moderne nok til at det syns. Den nye frontlys-signaturen er for eksempel en klar perle.
Ingen av dem ville fortelle hvem som står bak den kommende i20 coupéen, som vi også fikk en rask skisse av. Det blir en helt ny satsing for Hyundai, og mye mer naturlig enn å rote seg bort i enda flere Veloster-prosjekter.
WRC-link
Coupéen henger selvfølgelig også sammen med WRC-engasjementet til koreanerne.
At man var begeistret over den overraskende dobbeltseiren i Tysklandsrallyet for et par uker siden er ingen overdrivelse, og selv om akkurat den bilen og den seieren ikke hadde noe med dagens presentasjon å gjøre, er det allikevel morsomt å gjengi noen tall fra engelske Autosport:
Fra Volkswagen kunngjorde at nå skulle de kjempe om WRC-kronen, og til de kunne sprette den første seiers-champagnen, tok det 630 dager.
Da Hyundai fortalte at nå skulle de gyve løs på oppgaven, ante de ikke engang hvor de skulle legge rally-avdelingen. Allikevel tok det ikke mer enn 576 dager før de kunne si skål.
Mugne konkurrenter forteller i munnen på hverandre at den eneste grunnen til at Hyundai vant, var at lederne kjørte av veien. I min bok er det jo nettopp det som er måten å vinne på: holde seg på veien og kjørte fortere enn de andre.
Den champagnen er dem vel unt.
Norsk suksess
i20-salgssuksess i Norge også. Men foreløpig aner vi ikke prisen, og importøren har ikke satt noen endelige mål. Men siden i20 begynte å selge i 2008, har det vært levert 5.500 nye biler her.
Hvis de virkelig skal sette seg «hårete mål» som vi blir lovet, kan det umulig bli færre enn 12-1300 i året.
De har vært der før.
Og hvis du absolutt MÅ vite det så måler den nye bilen 404 x 173 x 147 cm på 257 cm akselavstand og 152 cm sporvidde i begge ender, der den står på enten 185/65 R15 hjul, eller på 195/55 R16.
De tyrkiskbygde bilene er i Norge før jul, så det skal ikke ta lang tid før du får alle detaljene.