-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ioniq 5 N
Ren N-tusiasme fra Hyundai
Hyundai benyttet helgens Goodwood-festival til å lansere muskelbilen Ioniq 5 N – en elektrisk hverdagsbil med potente ytelser.
– Ioniq 5 N er utviklet for å ta kjøreglede og moro til et nytt nivå gjennom å utnytte de siste avanserte teknologiene. Med Ioniq 5 som utgangspunkt vil N-merket levere kjøreglede med N-signatur uavhengig av om det er med bensin, strøm eller hydrogen, sier Till Wartenberg, som er leder for N og Motorsport i Hyundai Motor Company.
– For å oppnå dette, har vi lyttet nøye til våre N-fans, og fintunet vår første helelektriske N-modell slik at den virkelig kan elektrifisere kjørelidenskapen til våre mest krevende N-tusiaster.
Forsterket i alle ledd
For å gi bilen ekstremt sportslige kjøreegenskaper startet man med å forsterke strukturen med ekstra sveisepunkter og lim. Motor- og batterimonteringen er forsterket, mens underrammen foran og bak er forbedret for sideveis stivhet.
Rally-inspirerte integrerte drivaksler (IDA) er montert både foran og bak og forsterket for å tåle det kraftige momentet.
For å forbedre styreresponsen og tilbakemeldingene fra veien, er Ioniq 5 Ns rattstamme forsterket. I tillegg har bilen et spesialinnstilt system som gir økt styrekontroll og forbedret momenttilbakemelding.
N Pedal ble utviklet som en løsning for å møte den økte vekten og størrelsen på elbiler, samtidig som den har som mål å oppnå responsive kjøreegenskaper.
Med N Drift Optimizer hjelper bilen til med å opprettholde en optimal drifting-vinkel, ved å balansere en rekke kjørekontroller. Dermed kan sjåføren blant annet simulere clutch-effekten fra en bakhjulsdrevet bensinbil under drifting.
N Torque Distribution gir fullstendig variabel momentfordeling mellom for- og bakakslingene, og takket være elektronisk differensial på bakakslingen, optimaliseres svingytelsene.
Kraftig motor
Den svært kraftige elbilen drar nytte av flere tekniske forbedringer. De elektriske motorene yter hele 650 hester med boost aktivert.
Flere funksjoner bidrar til at bilens dynamiske egenskaper. N Grin Boost maksimerer akselerasjonen takket være kraftøkning i 10 sekunder, og N Launch Control gir tre forskjellige kraftnivåer for raskest mulig akselerasjon.
Heftig design
Eksteriøret til Ioniq 5 N har mange unike designelementer sammenlignet med standardmodellen, som svarte kontrastelementer, og en integrert hekkspoiler, som understreker de sportslige aspektene og maksimerer kjøreytelsene.
N-modellen skiller seg videre ut med endrede proporsjoner. Den er totalt sett 20 mm lavere, 50 mm bredere i bunnen for å få plass til bredere dekk og 80 mm lengre på grunn av den mer fremtredende diffusoren.
Foran har bilen en design som sammen med aktive luftspjeld og luftinntak gir ekstra kjøling. En krafig frontspoiler løper langs den nedre delen av støtfangeren for å understreke bilens brede uttrykk.
Tekniske data
Spesifikasjoner | IONIQ 5 N |
Motor foran | 166 kW / 226 hk |
Bak | 282 kW / 383 hk |
Totalt | 448 kW / 609 hk |
Totalt m/boost | 478 kW / 650 hk |
Batteri | Kapasitet: 84 kWt |
Lading | Lading på 350 kW-stasjon: |
Ladetid | 10% til 80% på 18 minutter |
Dimensjoner | |
Lengde | 4.715 mm |
Bredde | 1.940 mm |
Høyde | 1.585 mm |
Akselavstand | 3.000 mm |
Dekk | Pirelli P-Zero 275/35R21 |
Bremser | |
Foran | 4 piston 400 mm |
Bak | 1 piston 360 mm |
Aks. 0-100 km/t | 3,4 sek. (Boost) |
Toppfart | 260 km/t |
Rekkevidde | Blir tilgjengelig ved markedslansering |
Dette forsterkes av spesialutviklede aluminiumfelger på 21 tommer kledd med høy-ytelses Pirelli P-Zero-dekk i dimensjonen 275/35R21.
Sporty interiør
Innvendig byr bilen på unike N-elementer, inkludert et eget sportsratt med N-logo, egne dørpaneler, metallpedaler og mye mer. Alt sammen optimalisert for banekjøring.
På det nydesignede N-rattet finner man en rekke N-dedikerte knapper, som benyttes til å velge riktig kjøremodus. Kjøremodusene kan tilpasses og tilegnes hver knapp i ulike kombinasjoner for å maksimere kjøregleden.
N Grin Boost-knappen er smart plassert for umiddelbar og intuitiv tilgang til å maksimere akselerasjon og ytelser. Padle-hendlene er optimalt plassert ved førerens fingertupper for å aktivere N e-shift og N Pedal-funksjoner.
Ioniq 5 Ns midtkonsoll er optimalisert for banekjøring med knebeskyttere og leggstøtte samt skyvbart armlene. En utvidelse av den nedre delen av konsollen forbedrer stivheten. Til mer daglig bruk har den også USB-C, trådløs telefonlader og koppholdere.
Som fullverdig sportsbil, har IONIQ 5 N selvfølgelig avanserte racingseter, som både er lave og byr på svært god støtte.
Foreløpig sier ikke den norske importøren noe om pris og leveringsstart.