-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD
Flere km – mer komfort
Den beste forbedringen på Hyundai Ioniq 5 kan ikke sees, men føles: smarte dempere som gir merkbart bedre komfort. Så er rekkevidden økt litt.
For å gi dem et sportslig preg og fremkalle et snev av kjøreglede på veier som ikke er strukket med linjal, er mange rimelige og middels prisede elbiler svært fast satt opp, nærmest så det slår i bilen i møte med dårlig vei, brolegging etter trikkeskinner. Problemet kan løses, men det koster ekstra i form av mer avansert fjæring/demping, eksempelvis med luftfjæring som mange dyrere elbiler gjerne leveres med.
Mellomløsningen innenfor kompromissets muligheter består i adaptive dempere som tilpasser seg forholdene. Særlig på dårlig vei forbedres komforten betydelig.
Det er slike dempere, Hyundai kaller det smarte frekvensdempere, Ioniq 5 nå er utstyrt med etter en lettere oppgradering. Oppsettet gjør det mulig å velge mellom sport, normal, eco og snø. Det siste er viktig på en tohjulsdrevet bil for å minimere hjulspinn i bakker når været ikke viser seg fra den trivelige siden.
Mer batterikapasitet
Oppgraderingen inkluderer også økt batterikapasitet fra 72,6 til 77,4 kWt. Det betyr igjen bedre rekkevidde og bringer Ioniq 5 med kun bakhjulsdrift inn i 500 kilometer-klubben. Riktignok er den med 507 WLTP-oppgitte kilometer bare så vidt innenfor, og i praksis kan du i norsk klima trekke fra rundt 25 prosent, men enhver forbedring av rekkevidden regnes som et pluss. I testen endte vi på 366 km i gjennomsnitt, men det inkluderte i hvert tilfelle nullføre og et par kaldstarter som alltid stjeler betydelig rekkevidde.
Ioniq 5 bygges også med en mindre batteripakke, men denne tas ikke til landet på grunn av for liten prisforskjell og derfor så godt som null interesse.
800 volt teknologi
Ved lanseringen i 2021 var forventningene til Ioniq 5 betydelige. Det hadde Hyundai bidratt tungt til ved å selge inn Ioniq 5 som første folkebil med 800 volt teknologi som åpnet for lynrask lading med inntil 220 kW ladefart når batteriet først optimaliseres for lading.
Jeg er ikke den første som klager over at ladefarten ikke er i nærheten av den oppgitte etter oppgraderingen, og i hvert fall ikke om batteriet ikke forvarmes, hvilket også stjeler rekkevidde. Jeg kjørte rett til ladestasjon etter først å ha tappet batteriet ned til 10 prosent av tilgjengelig energi og kom aldri over 104 kW.
Hyundai oppgir at under optimale forhold tar det 18 minutter å lade fra 10 til 80 prosent, i test tok det akkurat 40 min. Nå er ikke det ille, for den lange kaffekoppen gir i det minste 250 til 300 km ny rekkevidde, og de fleste har sjelden bruk for så mye ekstra strøm langs landeveien.
Snart registrert 10.000
Ioniq 5 ble umiddelbar suksess for Hyundai i Norge og nærmer seg 10.000 registrerte biler etter snaut to år når bruktimport som utgjør godt under 10 prosent av volumet inkluderes, alt ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
I fjor utgjorde Ioniq 5 hele 56 prosent av Hyundais samlede nybilvolum på 9.044 enheter.
Nytt i 2023 fra Hyundai er Ioniq 6, en sedanmodell bygd over samme tekniske lest som Ioniq 5, med unntak av den forbedrede dempingen.
Men uansett hvor tøff nye Ionig 6 framstår som, når den ikke 5-eren til skjermkanten i komfort og praktiske løsninger. Og til komfortelementet hører høyere sittestilling som gjør det enklere å stige inn og ut av bilen. I tillegg har Ioniq 5 fothvilere a la business-klasse på fly på begge forstolene som er kjekke å ha om man vi ta en liten blund mens bilen lader. Alle Ioniq 5 har kjøling i setene og varme i rattet.
Lang akselavstand = mye plass
Oppgraderingen inkluderer også økt batterikapasitet fra 72,6 til 77,4 kWt. Det betyr igjen bedre rekkevidde og bringer Ioniq 5 med kun bakhjulsdrift inn i 500 kilometer-klubben
Kompaktformatdesignet gjør at Ioniq 5 ikke ser spesielt stor ut på avstand. Men det optiske bedrar. Med 3,00 meter akselavstand og høyde på 1,61 meter er bilen på ingen måte liten, og det merkes i baksetet hvor man sitter høyt og har nærmest orkesterplass framover. Det regulerbare baksetet får pluss i boka.
Pluss blir det for blindsonevarslingen som videobilder i instrumentene, i venstre instrument for venstre siden av bilen, og høyre instrument for høyre side. Bedre kan ikke varslingen gjøres. Pluss også for retardasjonsmulighet i fire trinn hvor det fjerde – i-pedal – stopper bilen helt.
Førersetet glir bakover når man skal ut av bilen, om ikke funksjonen slås av. Og Ioniq 5 leveres med et av det største hanskerommet jeg har sett på lenge, det vil si en stor skuff som trekkes ut.
Hyundai har dessuten klart å senke dekkstrøynivået inne i bilen til en av de stilleste i klassen. Og er parkeringsplassen trang, så kan du parkere bilen med nøkkelen.
Glemt bakrutepusseren?
Hvorfor Hyundai ikke har utstyrt Ioniq 5 med bakrutepusser må være fordi designere ikke liker slike pussere, og kan ikke forklares med fornuft. Det ryktes at den snart kommer på plass, og la oss håpe det, for i dårlig vær skal man ikke kjøre langt før sikten bakover nærmer seg null.
Ioniq 5 ble umiddelbar suksess for Hyundai i Norge og nærmer seg 10.000 registrerte biler etter snaut to år
Jeg skulle ønske Hyundai hadde forbedret svingdiameteren. Lang akselavstand forklarer de 12 meterne bilen trenger for å snu. Det er i overkant mye.
4x4 for 40.000 kroner
Å velge bakhjulsdrift og 228 hk motorkraft framfor firehjulsdrift og 325 hk betyr 40.000 sparte kroner og 26 km bedre rekkevidde. 228 hk tar Ioniq 5 til 100 på 7,3 sekunder, og hvem trenger mer kraft i hverdagen? Men 40.000 kroner for firehjulsdrift er trolig vel anvendte penger på vinterlige hverdager og den dagen bilen byttes inn.
Så står prisen igjen. 520.900 kroner for en tohjulsdrevet bil med masse utstyr, men 89.000 kroner dyrere enn Tesla Model Y og fortsatt litt høyere pris enn samme Tesla med 4x4, som har bedre rekkevidde enn Ioniq 5 og vesentlig bedre ladeinfrastruktur. Dette blir ikke lett.
OPPSUMMERT
Flott familiebil med forbedret komfort og litt bedre rekkevidde, men har prisutfordringer målt mot klassebestselger Tesla Model Y.
Hyundai Ioniq 5
Pris fra | Kr. 514 000 |
Pris testbil | Kr. 520 900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor bak | 228 hk/350 Nm |
Batteri | 77,4 kWt |
Lading DC/AC | 220/11 kW |
Drivlinje | 1A, bakhjulsdrift |
0-100 km/t | 7,3 sekunder |
Toppfart | 185 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (oppgitt/test) | 17/18,4 kWt |
Rekkevidde (WLTP)/test | 507/362 km km |
Dimensjoner (L/B/H) | 464/189/161 cm |
Akselavstand | 300 cm |
Bilvekt | 1 998 kg |
Nyttelast | 377 kg |
Bakkeklaring | 16,0 cm |
Tilhengervekt | 1 600 kg |
Bagasjerom foran | 57 liter |
Bagasjerom bak | 527 - 1 587 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/200 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2021) |
Kilde: Produsent/OFV |