Hyundai håper å selge 2800 Ioniq 6 i år. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: Hyundai Ioniq 6 Long Range Premium

Sedan for de mange

Er det kjøpere til nok en stor sedan? Ja, Hyundai er helt sikker på at Ioniq 6 vil bli en suksess etter at Tesla med Model 3 har kjørt opp veien for biler som var uselgelige for noen år siden.

Publisert

Usikkerhet plager enn så lenge ikke den norske importdivisjonen til koreanske Hyundai. Drøyt 9000 Hyundai, de fleste av dem elektriske inkludert mer enn fem tusen Ioniq 5, rullet ut på norske veier i fjor. Og målet i år? 9000 biler, og heretter bare batterielektriske. Fordi Hyundais elektriske bestselger, Kona, først kommer i ny innpakking etter sommerferien, må SUV-en Ioniq 5 og sedanmodellen Ioniq 6 dra lasset. Med forventet god tilgang på biler står målet om 2800 Ioniq 6 fast.

De første bilene er allerede i landet, og snart kommer nye båtlaster både med bakhjuls- og firehjulsdrevne varianter.

Bygget på samme lest

Selv om Ioniq 5 og 6 ser helt forskjellige ut, bygges de over samme tekniske lest. Det vil si identiske motorytelser både på den bakhjulsdrevne (228 hk) og den firehjulsdrevne (101 hk foran og 225 hk bak). Heller ikke batterikapasiteten skiller de to: 77,4 kWt som lades lynraskt med 800 volts arkitektur. Her skylder jeg å legge til at Ioniq 5-dataene inkluderer en aldri så liten oppgradering fra første generasjon.

På ett punkt skiller de to lag: rekkevidden. For om de tekniske løsningene er identiske, gir bedre aerodynamikk Ioniq 6 hele 100 km bedre rekkevidde, i det minste på papiret: 614 mot 507 på den bakhjulsdrevne og 583 mot 481 på den firehjulsdrevne. Dette er svært viktige kilometer når man tar ut på de lengre reisene, eksempelvis på ferie eller til hytta.

«På E 18 ble jeg innhentet av en fyr i Ioniq 5. Han gled opp på siden, løftet tommelen og smilte fra øre til øre før han stakk.»

Små hjul = lavt forbruk

Best rekkevidde forutsetter glatte 18-tommere (225/55R18). Med mer delikate og åpne 20-tommere (245/40R20) forsvinner innpå 70 km rekkevidde.

Forklaringen på rekkeviddeforskjellen mellom Ioniq 5 og 6 er å finne i det sterkt kupepregede karosseriet, 23 cm lengre og 10 cm lavere enn lillebror 5 - og avsluttes med en stor og en liten spoiler plassert rett over en lyslist på et digert og elektrisk styrt bagasjeromslokk. Om det er pent? Tja, det kommer an på øynene som ser. Jeg synes bilens spesielle hekk får den til å skille seg ut i trafikken, og at den faktisk ser tøffere ut enn ytelsene tilsier. På E 18 ble jeg innhentet av en fyr i Ioniq 5. Han gled opp på siden, løftet tommelen og smilte fra øre til øre før han stakk.

Ruller veldig langt

Nå vet jo alle at oppgitte rekkeviddeverdier primært gjelder i sommertemperatur, og at vinteren gjerne drar rekkevidden betydelig ned. Men 443 oppnådde kilometer etter to dager, med flere kaldstarter og på en blanding av snø, is og 110 km motorveier, hører hjemme i det øvre sjiktet blant dagens familiebiler.

Siden Ioniq 6 er nyere og større koster den vel mer enn Ioniq 5? Nei da, prisen er 5000 kroner levere, det vil 509.000 kroner med bakhjulsdrift og 40.000 kroner i tillegg for firehjulsdrift og nær 100 flere hester, alle priser ex frakt og levering. Kun premium innpakking med høyt utstyrsnivå inkludert skinnseter, tolags glass i alle dørene og LED Matrix-lys tas til Norge. I tillegg er det mulig å velge mellom 18 og 20 tommer store hjul og noen pakkeløsninger (blant annet lyst eller svart interiør).

Få valgmuligheter gjør det lettere å presse prisen ned, og det har vært tvingende nødvendig får å være kompatibel med den litt mindre, men storselgende Tesla Model 3 og Polestar 2.

Ikke like sportslig som den ser ut

Ioniq 6 ser sinna ut, og mer enn rask nok er den selv med kun bakhjulsdrift. Men sportslig? Ikke særlig, til det er styringen for slapp selv i sportsmodus. Så stivt som bilen er satt opp er det er mulig å kjøre rimelig raskt på svingete veier, men mykere oppsett og mer avanserte dempere (som Ioniq 5 nå er oppgradert med) hadde kledd bilen bedre på dårlig underlag.

Pluss for eget snøprogram. Viktigere på 2WD enn 4WD.

Varsling for alle farer som måtte dukke opp under kjøringen kreves nå av EU, som eksempelvis når man kjører et par kilometer over fartsgrensen. Men det får være grenser til lydmas. Nå kan alle slike varsler ennå slås av, men det må gjøres hver gang bilen stares opp.

Nær identisk førermiljø

Innvendig skiller ikke 5 og 6 lag lag før man kommer til baksetet. Selv om Ioniq 6 ikke oser av luksus innvendig, er den – takk og pris – så godt som fri for støvsamlende blanksvart plast.

De to sammenbygde skjermene er identiske, likeså kjøreprogramvelgeren til venstre for rattnavet og blindsonevarslingen på instrumentskjermen, i venstre instrument for alt som skjer på venstresiden av bilen, og ditto på høyre. Svært informativt og veldig smart.

Fullt så smart er det ikke med at mange funksjoner befinner seg på skjermen. Å slå på ratt- eller setevarme/kjøling krever at man først trykker på en knapp på klimaanlegg for deretter å stille inn funksjonene på infotainmentskjermen. Headupdisplayet lot seg heller ikke stille lavt nok til at undertegnede med litt lang overkropp så hele skjermen. Det samme gjelder den brede instrumentskjermen hvor deler av skjermen skjules av rattet med mindre det løftes ubehagelig høyt opp.

Form kontra funksjon

Der Ioniq 5 har fothvileputer på setene foran, glimrer disse med fravær i Ioniq 6. Bakover kolliderer form og funksjon ved at den sterkt hellende hekken stjeler takhøyde i baksetet som bare målt til 90 cm er i snaueste laget for denne skribent. Lav sittehøyde over gulvet kompenseres delvis av enorm avstand til setene foran, målt 84 cm bak meg selv. En liten fiks detalj: Knapper på siden av passasjersetet gjør det mulig for baksetepassasjeren å regulere setet framover om behovet skulle melde seg.

Likeledes lider bagasjeplassen oppgitt til 401 liter, som er lite i en så stor bil. Ioniq 5 laster 527 liter, og siden Tesla Model 3 er nevnt flere ganger: 425 liter. Så om baksete og bagasjeplass er viktig vinner helt klart Ioniq 5.

Selvkjør med nøkkelen

Frunk bør alle elbiler ha. Ioniq 6 laster 45 liter under panseret der det ikke er noen motor som opptar plass og 12 liter (det holder til nødladekabelen) i AWD-varianten.

Som flere andre Hyundai- og Kia-modeller kan Ioniq 6 kjøres inn og ut av trange parkeringsrom med nøkkelen og uten at man sitter i bilen. I noen tilfeller avgjør det om man kommer inn i bilen eller ei om noen har parkert helt inntil førerdøra.

For dem som har behov for det kan bilen brukes som en rullende 16 ampere kurs. Bare å plugge i ladepunktet og hente ut strøm.

VI SYNES

Forholdsvis rimelig og svært godt utstyrt storbil hvis styrke er å finne i lang rekkevidde og høy ladefart.

Hyundai Ioniq 6 Long Range Premium

2 WD4 WD
Pris fra*Kr. 509 000Kr. 549 000
MotortypeElektriskElektrisk
Motor foranIngen101 hk
Motor bak228 hk225 hk
Samlet ytelse228 hk/350 Nm325 hk/605 Nm
Batteri77,4 kWt77,4 kWt
Lading DC/AC220/7 (11) kW220/7 (11) kW
Drivlinje1A, bakhjulsdrift1A, firehjulsdrift
0-100 km/t7,4 sekuner5,1 sekunder
Toppfart185 km/t185 km/t
CO2/NOx0 g/km0 g/km
Strømforbruk14,3 - 16,0 kWt15,1 - 16,9 kWt
Rekkevidde (WLTP)614 km (18 t) - 545 km (20 t)583 km (18 t) - 519 km (20 t)
Dimensjoner (L/B/H)486/188/150 cm486/188/150 cm
Akselavstand295 cm295 cm
DekkvalgHankook 225/55R18Pirelli 245/40R20
Bilvekt1 944 kg2 129 kg
Nyttelast391 kg391 kg
Bakkeklaring14,1 cm14,1 cm
Tilhengervekt1 500 kg1 500 kg
Bagasjerom foran45 liter12 liter
Bagasjerom bak401 liter401 liter
Garanti/km5 år/ubegrenset km5 år/ubegrenset km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km8 år/160 000 km
MiljøklasseAA
Euro NCAP5 stjerner5 stjerner
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. *Ex frakt/levering.

Ioniq 6 blir snart et vanlig syn på veiene. (Foto: Øivind Skar)
Ioniq 5 og 6 deler teknikk, men er ellers helt forskjellige. (Foto: Øivind Skar)
Ioniq 6, en annerledes sedan. (Foto: Øivind Skar)
Spesiell bakfra. (Foto: Øivind Skar)
Tøff og annerledes. (Foto: Øivind Skar)
Spoilere som bidrar til lang rekkevidde. (Foto: Øivind Skar)
Rattringen dekker deler av instrumentskjermen. (Foto: Øivind Skar)
Utrolig god beinplass i baksetet, men man sitter lavt over gulvet. (Foto: Øivind Skar)
Lite, men nyttig bagasjerom foran. (Foto: Øivind Skar)
Grunt og ikke altfor stort bagasjerom. (Foto: Øivind Skar)
Gode skjermbilder gjør det lett å parkere. (Foto: Øivind Skar)
Betjeningsfunksjoner som er gode å ta på. (Foto: Øivind Skar)
Vinduene styres fra midtkonsollen. (Foto: Øivind Skar)
Svært lettlest grafikk på instrumentskjermen. (Foto: Øivind Skar)
Bose sørger for bra lydbilde. (Foto: Øivind Skar)
Blindsonevarsling som bilde i instrumentene. (Foto: Øivind Skar)
Lekker nøkkel. (Foto: Øivind Skar)
Fra 2023 er det kun elbiler som gjelder fra Hyundai i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS