Hyundai Kona Electric på Aker Brygge

Ny Kona Electric

Hyundai tar nye ladegrep

Omtrent samtidig som importøren viste den nye Kona i det mest fotouvennlige miljøet jeg noensinne har opplevd – på Aker Brygge i Oslo – holdt produsenten selv en stor event for investorer hjemme i Seoul.

Den nye Kona er viktig og interessant for oss på forholdsvis kort sikt. Fabrikkens egne planer er nok allikevel vel så viktige, men på lang sikt.

Juni var den måneden der vi så at Hyundai Gruppens salg i Norge gikk tilbake – slikt skulle ikke skje, Europa-salget sto på hvil, og de måtte se at Renault igjen var på tredjeplassen i Europa.

Juni var også den pinlige måneden der New York City dro dem for retten fordi – påstand: – de hadde forårsaket en eksplosjon av biltyverier etter at Tik Tok (av alle!) hadde vist at her var det ikke installert mye tyverisikring, nei.

Motor Way

Men fabrikken er offensiv. Den nye strategien som ble presentert i Seoul heter for sikkerhets skyld Motor Way. Der ligger det bl.a. salg av to millioner elbiler fra Hyundai i 2030. Kia skal klare 1,6 mill. Det hele på en ny modul-plattform som blir et av flere resultater når de nå skal investere mer enn 28 milliarder dollar i elektrifisering av flåten de neste ti årene.

IMA (Integrated Modular Architecture) heter den nye plattformen – for dere som samler på slike informasjoner. Da vet dere selvfølgelig også at den skal erstatte dagens e-GMP plattform.

Den nye, IMA, er mye mer fleksibel – til sammen 80 moduler kan manipuleres slik at de passer til alle typer biler i alle størrelser for alle Gruppens merker.

Inne i denne strategien ligger også en forventning om at elbiler skal stå for 34 prosent av deres globale produksjon i 2030 – opp fra 8 % i år. (Med andre ord, forbrenningsmotoren er ikke død, og blir det heldigvis ikke på en stund.)

Europa i front

Hyundai Kona Electric på Aker Brygge
Hyundai Kona Electric på Aker Brygge
Hyundai Kona Electric på Aker Brygge
Hyundai Kona Electric på Aker Brygge
Hyundai Kona Electric på Aker Brygge
Hyundai Kona Electric på Aker Brygge

De har også mål for regionene og regner med at i 2030 vil elbilene stå for 54 prosent av salget i Europa, mot 7 % i år.

Hvilket bringer oss elegant over på den nye Kona, før jeg smetter innom med det siste målet fra Investormøtet i Seoul: Med nye plattformer og nye produksjonsmetoder og fokus på elbilsalg, regner Hyundai med å gjøre mer enn 10 prosent resultatmargin på de elektriske bilene. Uten at de sier hvor høyt (eller lavt) det ligger nå.

Og dermed over til Kona som tilhører den europeiske regionen. Det produseres i den tsjekkiske republikk, side om side med sine hybride og rene forbrennings-søsken.

I hodet mitt er Kona fremdeles merkets bestselger, selv om de forskjellige Ioniqene nå har solgt flere – men de har surfet på en elbølge. Kona har tross alt møtt oss som en ærlig, full-moms forbrenningsbil også, og har allikevel solgt mer enn 15.000 eksemplarer. Accent stoppet på snaue 14.000.

Klar for fremtiden

Og den nye Kona kommer til å legge godt på de 15.000, for med det såkalt dynamiske prisbildet vi opplever for tiden regner jeg med at prisen vil vise seg svært konkurransedyktig.

Det er krone-tallet vi venter på med størst spenning, for resten er jo egentlig kjent.

435 x 182 x 157 cm, og 266 cm akselavstand. Vekten hoppet jeg over – eller ble den ikke nevnt? – men bagasjevolum på 466 + 27 liter og hengervekt på puslete 750 kg, men 80 eller noe slikt på taket, fikk vi beskjed om. Baksetet deles 40:20:40.

Målene betyr at den er større enn forgjengeren, men allikevel kompaktere enn mange biler man umiddelbart tenker på. Ariya og den elektriske Toyotaen med det idiotnavnet jeg aldri kommer til å (eller vil!) lære er begge større – for ikke å snakke om Model Y.

Denne er så kompakt at jeg ville bli forundret hvis prisen staves med en firetall først. Kanskje hvis du spekker den fullt ut ja, med max kapasitet (65,4 kWt mot 48,8) og max krefter (218 hk mot 156) og legger på N-linjens utstyrspakke, da kan du nok regne med et voksen pris.

Kameraovervåket

Dessuten har den en milelang liste over støttesystemer, der jeg egentlig ikke la merke til annet enn at Hyundai fremdeles synes det er litt vits i fysiske brytere og kontakter – bravo! – og at føreren nå blir kameraovervåket, noe som ofte kan virke som skikkelig hassle, men som jeg faktisk har forstått kan være nyttig.

Hvis den kan si fra noe minutter før du sovner, kan det være ganske mange liv – eller høye utgifter da, hvis det er mer relevant – som kan spares.

Det hører med til historien at også den nye Konaen har en skjerm, men ikke så stor eller slik plassert at det blir pinlig.

Mange av funksjonene ombord kan nå også OTA-es – oppdateres via noe veldig trådløst.

Nøkkelfri

En annen nyhet – det er vanskelig å kalle det innovasjon, for teknologien er ikke akkurat i morgen – er at nå kan du få nøkkelen i mobiltelefonen. Det betyr i klartekst at nå er også Kona egnet til bildeling, og er ikke den akkurat av riktig format til å legge seg rett i sentrum for bildelings-segmentet?

At Hyundai jobber globalt med sitt eget store Mobilitetssystem behøver ikke stanse Kona-bruken i Getaround.

Som sagt, det er for tidlig å kjøpe denne bilen for du vet ikke hva den skal koste. Men det importøren, og dermed du, vet, er at den norske produksjonen starter i august – dermed er de første bilene her i september.

Den kommer nok ikke til å ta igjen salgstallene for Ioniq, men den kommer garantert til å bli en viktig faktor i Seouls planer om dominerende elbilvirksomhet.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Powered by Labrador CMS